Afbraak acetaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 656

Afbraak acetaat

Weet iemand toevallig welke micro-organismen betrokken zijn bij de afbraak van acetaat? Ik weet dat er kooldioxide en water overblijft, dus dat is niet mijn vraag. 
 
Ik wil gewoon weten welke micro-organismen dit doen en hun eigenschappen mag ook een doorverwijzing zijn naar een site of document waarin dit beschreven staat. Graag zelfs....
 
Alvast bedankt

Berichten: 656

Re: Afbraak acetaat

Staat mijn vraag misschien in een verkeerd topic? 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Afbraak acetaat

Misschien, ik zal hem verplaatsen naar het biologieforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Afbraak acetaat

Een volledige lijst zal lastig zijn. Acetaat productie is makkelijk, dat zijn alle fermenterende bacterien. Acetaat metaboliseren is echter net iets anders. Voor acetaat metabolisatie in bacterien en archea wordt veelal acetate kinase (ackA) gebruikt. Hier is een lijst van alle oranismen waarvan bekend is dat ze het ackA gen hebben. Hoe goed ze zijn in de daadwerkelijke metabolisatie is natuurlijk niet altijd bekend.
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/gene/?term=ackA[sym]
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 656

Re: Afbraak acetaat

Heel hartelijk dank Wouter, dat is inderdaad een hele waslijst. 
 
In substraat zou het voedingsbodem zijn voor micro-organismen van minder welkome soorten, daarmee dat ik me afvroeg welke dit zouden kunnen zijn. Ik gebruik namelijk wel eens zelfgemaakt calciumacetaat (azijn + eierschalen) voor de bemesting van tomaten, niet in de volle grond maar in potten op balkon. Een alternatief is natuurlijk calciumnitraat maar omdat ik biologisch wil kweken gebruik ik het liever niet. 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Afbraak acetaat

Een voedingsbodem rijk aan acetaat zal bacterien selecteren die acetaat kunnen overleven, en niet perse afbreken. Zelfs bacterien die acetaat af kunnen breken kunnen natuurlijk nog steeds erg gevoelig zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 656

Re: Afbraak acetaat

Daar heb ik iets aan, want wat je zegt is heel logisch maar daar had ik niet aan gedacht of beter gezegd wist ik dit niet. Goed dat je dit even vermeldt. 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Afbraak acetaat

Als je wilt voorkomen dat je rare groei op je substraat krijgt zou je je substraat natuurlij kunnen steriliseren in een autoclaaf, in een snelkookpan en zelfs ook in de oven.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: Afbraak acetaat

Sterilisatie in een oven? Dan zal je het product 240 minuten op 100 moeten houden. Ofwel 4 uur op het kookpunt.

Voor de meeste producten Is dat geen optie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 656

Re: Afbraak acetaat

Er zijn professionelen die gesteriliseerd substraat gebruiken, hoe ze dat doen weet ik niet. Een van de grootste nadelen is het dat de plant geen weerstand opbouwt. 

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Afbraak acetaat

Sterilisatie door middel van straling zal waarschijnlijk in de industrie worden gebruikt, zeker niet realistisch voor huis- tuin- en keuken- gebruik. Afhankelijk van wat je wilt groeien zou je ook een verdund chloorbad kunnen gebruiken, zo heb ik nog wel eens paddestoelen op papier weten te groeien.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 656

Re: Afbraak acetaat

Het is niet mijn bedoeling om steriel te gaan kweken hooguit wat zaden uit eigen oogst te ontsmetten zodat pathogenen minder kans maken bij een nieuwe opkweek. Dit ontsmetten gebeurt ook in een verdund chloorbad 10 minuten en dan goed afspoelen. 
 
Volgens mij mogen potgrond en andere substraten geen ziektekiemen bevatten dit is niet hetzelfde als micro-organisme vrij want van nature zijn de meeste schimmels en bacteriën niet schadelijk maar bevorderen een gezond bodemleven. 

Reageer