anti-gravitatie

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 656

Re: anti-gravitatie

Aangezien grote lappen tekst verwarrend kunnen zijn, schijf ik deze in een document en op het moment dat ik schijn vast te lopen kan ik er hier een vraag over stellen of een stelling poneren.
 
Mijn stelling is dat ruimte niet kan krommen maar dat ruimte massa kromt.
 
Welke bewijs heb ik hiervoor?
 
Ik ga dan van het volgende uit.
 
a. gravitatie heeft een snelheid van licht, dit schijnt men enkele keren gemeten te hebben en te kloppen
b. gravitatie staat altijd loodrecht op de aarde en gericht op het middelpunt van de aarde
c. gravitatie kan niet krommen en gaat als rechte lijn door alles heen, ook door bewegende objecten
 
Aangezien gravitatie niet kan krommen (zou dan sneller als het licht gaan) kan ruimte ook niet krommen want gravitatie = ruimte.
Aangezien gravitatie niet kan krommen kromt massa tegenover ruimte en niet andersom. 
 
Om de discussie niet te ingewikkeld te maken houd ik het eerst als beschouwer hier op aarde. De stellingen staan dus vetgedrukt. 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: anti-gravitatie

Hendrikus1 schreef:  
Aangezien gravitatie niet kan krommen (zou dan sneller als het licht gaan) kan ruimte ook niet krommen want gravitatie = ruimte.
Aangezien gravitatie niet kan krommen kromt massa tegenover ruimte en niet andersom. 
 
 
In de natuurkunde daait alles uiteindelijk om metingen. Dus: hoe zouden we een meting kunnen doen die deze stelling bewijst of ontkracht?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: anti-gravitatie

@Hendrikus, volgens mij haal je nu twee zaken door elkaar,

De kromming is niet fysiek maar wiskundig.

Zo is zijn er veel zaken om ons heen die wiskundig niet lineair zijn, als ik versnel in een

auto, dan is de snelheid wiskundig een mooie kromme, maar toch rij ik rechtuit.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 656

Re: anti-gravitatie

Math-E-Mad-X schreef:  
In de natuurkunde daait alles uiteindelijk om metingen. Dus: hoe zouden we een meting kunnen doen die deze stelling bewijst of ontkracht?
 
Dit is een hele goeie vraag doch ik denk dat je alleen de effecten ervan kunt meten en wat deze effecten zijn zal ik later nog uitleggen.
 
 
WillemB schreef: De kromming is niet fysiek maar wiskundig.

Zo is zijn er veel zaken om ons heen die wiskundig niet lineair zijn, als ik versnel in een

auto, dan is de snelheid wiskundig een mooie kromme, maar toch rij ik rechtuit.
 
De snelheid van de gravitatie is hetzelfde als de snelheid van licht. In een tijdruimtediagram zou deze dus net als licht getekend kunnen worden. Omdat bij een object in beweging de lijn van de gravitatie langer zou worden en dus zou vertragen kan dit niet en moet de massa dit dus opvangen door te krommen. Ik zal dit in een paar tekeningen verduidelijken straks.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: anti-gravitatie

Massa kromt ruimtetijd en alles, dus ook licht, heeft die kromming te volgen.
Het kan dus niet zo zijn dat gravitatie dat dezelfde weg moet volgen als het licht door die kromming sneller (of trager) dan het licht gaat.
 
Dat licht de kromming van de ruimte veroorzaakt door zware massa's volgt is observationeel al lang bewezen, zie het gravitatielens effect bij Einsteinlenzen/ringen/kruizen:
 
1280px-Einstein_Rings.jpg
1280px-Einstein_Rings.jpg (128.04 KiB) 1027 keer bekeken

Berichten: 656

Re: anti-gravitatie

Nou oke dan een experiment dat iedereen kan doen. Houdt een stuiver tegen een lichtbron en wel zo dat de stuiver de lichtbron helemaal bedekt (met 1 oog). Wat zie je? 
 
Je ziet niet alleen hetzelfde als op de door jouw getoonde foto's een soort lenswerking je ziet zelfs de interferentie van licht. Het licht lijkt te krommen tegenover de stuiver. Beweeg de stuiver en er lijkt een soort lenswerking te zijn......
 
Dit betekent niet dat de wetenschappers ongelijk hebben maar dat er meer verklaringen kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: anti-gravitatie

Hendrikus1 schreef:  
Dit is een hele goeie vraag doch ik denk dat je alleen de effecten ervan kunt meten en wat deze effecten zijn zal ik later nog uitleggen.
 
 
Ik vroeg dit omdat het voor mij volkomen onduidelijk is wat je met "kromming van de massa" bedoelt. Kromming van de ruimte is een goed gedefinieerd begrip waar we mee kunnen rekenen, en dat we kunnen waarnemen, bijvoorbeeld via gravitatielenzen zoals hierboven uitgelegd.
 
Echter, het idee van "kromming van massa" is een volkomen nieuw begrip dat jijzelf introduceert en wij kunnen niet raden wat je daarmee bedoelt. Als je dat idee uit zou kunnen leggen aan de hand van een waarneembaar effect dan weten we waar je het over hebt. 
 
De vraag of het ook praktisch waarneembaar is doet er daarbij niet zo toe. Het gaat erom dat het een effect is dat men in principe ooit zou kunnen waarnemen, eventueel met geavanceerde technologie die nu nog niet bestaat.
 
Als je zelf niet weet hoe "kromming van massa" waar te nemen zou zijn dan ben je in feite alleen maar met woorden aan het spelen zonder dat je echt nieuwe natuurkunde introduceert.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 656

Re: anti-gravitatie

Dat massa kromt is niet nieuw volgens mij omdat er niet veel verschil is met wat men verstaat onder gekromde ruimte. Als ik een flexibele magneet op een ijzeren bol leg zal de magneet krommen om de bol. Als de magneet zich goed om de bol kan vormen en flexibel genoeg is zal de bovenkant van de magneet langer zijn dan de onderkant, de moleculen boven komen dan verder uit elkaar te liggen. Dit is een voorbeeld van massa kromt tegenover massa. Leg je vervolgens een doekje tussen de magneet en het ijzer zal de massa nog steeds krommen maar minder omdat de magneet verder van het ijzer af is. 
 
Omdat de aarde rond is, is alles op de aarde ook min of meer gekromd of dat nu door de aantrekking komt (Newton) of door gravitatie (Einstein) dat maakt geen verschil. Mij gaat het erom dat gravitatie loodrecht op massa werkt, je kunt er een dik stuk lood boven houden dat maakt niets uit de gravitatie onder het lood blijft hetzelfde. Als je met een trein in beweging bent blijft de gravitatie hetzelfde, dus zeg ik gravitatie kun je niet buigen wat je ook doet maar gravitatie kan wel massa buigen. 
 
Dit geldt dus voor de gravitatie zoals wij deze hier op aarde waarnemen, ruimtekromming wil ik niet uitsluiten voor als het gaat om grotere objecten maar puur en alleen hier op aarde omdat hier gravitatie werkzaam is. Misschien krommen ze elkaar, dat is ook nog een mogelijkheid. 
 
Mijn conclusie is dus dat we ruimte hier op aarde niet kunnen krommen omdat er gravitatie werkzaam is en dat gravitatie ruimte is. Dit sluit dan niet uit dat gravitatie gekromde ruimte kan zijn, alleen dat je deze niet verder zou kunnen krommen.
 
Nu beweer ik dus dat ruimtetijd niet kromt in een bewegende trein maar dat de trein kromt, dus tijd vertraagt niet maar de trein en dat heeft gevolgen voor dat wat wij de Lorentz klok noemen. Ik ga nu werken maar straks leg ik dit verder uit, tenminste als het bovenstaande niet verworpen kan worden. Dus even onthouden dat het om waarnemingen hier op aarde gaat wat dit voor een consequenties zou hebben op grotere objecten weet ik nog niet, misschien wel helemaal geen.  

Berichten: 656

Re: anti-gravitatie

Zoals beloofd nog een toelichting op het bovenstaande. 
 
Als gravitatie loodrecht is en blijft dan zou er het volgende effect optreden. 
 
In de onderstaande tekening zie je achtereenvolgens een trein die stilstaat waarbij punt A een denkbeeldig punt van gravitatie is die met een snelheid van licht beweegt. Aangezien we niet weten of gravitatie uit deeltjes bestaat is het punt denkbeeldig. Dus punt A heeft een snelheid van 300.000 km/s en punt B is dan het denkbeeldig punt waar de gravitatie de trein verlaat. Er ontstaat dus een denkbare weg van gravitatie. 
 
In tekening 2 zie je dan een trein in beweging waarbij ik stel dat dit niet kan, je kunt gravitatie niet buigen en dus zal de trein buigen zoals aangegeven in tekening 3. Moge duidelijk zijn dat de tekening dit heel overdreven toont en dat dit nauwelijks meetbaar zou zijn. 
 
De trein zou dus aan de onderkant iets sneller moeten gaan om de gravitatielijn recht te houden. Voor mij is dit heel logisch en ook mogelijk omdat gravitatie massa kan krommen. 
 
tren.jpg
tren.jpg (12.6 KiB) 1027 keer bekeken
 
 

Berichten: 656

Re: anti-gravitatie

Dan naar aanleiding van het bovenstaande enkele vragen.
 
Denken jullie dat het de moeite waard is het bovenstaande verder uit te werken? Dus om te zetten in een formule, dit lijkt me niet eens zo moeilijk omdat de kromming gemakkelijk te berekenen zou zijn. 
 
Heeft iemand hier eerder iets van gehoord of gelezen? 
 
Ik stelde me dit bij de aarde zelf voor en kwam tot de conclusie dat de kern van de aarde iets sneller zou moeten draaien dan de mantel, dit heb ik opgezocht en dit schijnt zo te zijn. Is dit een bewijs?
 
Om het bovenstaande te bewijzen lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk kost wel energie en daarom mijn vraag of iemand er al van gehoord heeft want als het al bekend is heeft het immers geen nut.  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: anti-gravitatie

Houdt een stuiver tegen een lichtbron en wel zo dat de stuiver de lichtbron helemaal bedekt (met 1 oog). Wat zie je?
...
Je ziet niet alleen hetzelfde als op de door jouw getoonde foto's
 
Dan moet je toch nog eens goed lezen wat de observaties van Einstein lensing inhouden. Het effect is totaal anders dan het optisch effect wat jij bij die stuiver beschrijft. Zie bijvoorbeeld dit bericht.
 
Als het jou zou lukken om mbv van die stuiver meerdere beelden, soms ver verwijderd van die stuiver, te verkrijgen van dat wat zich achter die stuiver bevindt, en dan vaak ook nog versterkte beelden, en zelfs beelden waarvan je kan voorspellen dat ze pas later zichtbaar worden, dan ben ik een en al oor.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: anti-gravitatie

Hendrikus ik kan je niet meer volgen, gravitatie is een effect van massa, en niet andersom, dan krijg je een paradox.
 
Net zo goed als temperatuur het gevolg is van een warm object, het is niet zo dat de temperatuur van een object,
zichzelf verwarmd. Nu ik daar over heb, in de buurt van een warm bolvormig object is de temperatuur ook gekromd,
als je deze in een grafiek zo uitzetten. Dus staar je niet blind op die kromming, wat in wezen niets anders is
dan een beeldvorming van iets wat in de wiskunde wordt beschreven.
 
Ik denk dat Verlinde het correct heeft dat gravitatie een effect is van de entropie van massa,
anti - gravitatie zou de entropie van massa weer moeten laten afnemen. Wellicht dat je daar iets mee kan ?
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 656

Re: anti-gravitatie

Gravitatie is een effect van massa en ruimte op elkaar, hier zie ik geen paradox in. Een grote massa zoals de aarde kromt de ruimte met als gevolg dat de ruimte de massa kromt. Een hele lange trein zal krommen door het effect van ruimte op massa, wij worden niet van de aarde afgeslingerd door het effect van ruimte op massa. 
 
De wiskunde beschrijft de tijdruimtekromming abstract vanuit een niet abstract idee. 

Reageer