Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

De volgende reactie wordt voorgesteld

2 SO2 + O2 -> 2 SO3

Er wordt gesteld -in de industrie- om het reactieproduct regelmatig weg te halen, zodoende om het reagens de kans te krijgen om meer SO3 te produceren: wet van evenwicht.

Echter het tegengestelde SO3 weghalen betekend dat de reactie ook naar links verschuift in het aparte vat waar SO3 wordt opgeslagen: wet van evenwicht.

Dus het eerste B wordt weggehaald, A+B verschuift naar rechts om het evenwicht te herstellen. Maar uit het oogpunt van B wordt A+B weggehaald en dan verschuift het evenwicht terug naar links?

Mis ik hier iets? Want dit lijkt me dan geen geïndustrialiseerde techniek (zonder in detail te gaan).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

In een zwavelzuurfabriek wordt het gevormde SO3 van de eerste catalysatorbedden in de reactor nakoeling geabsorbeerd in zeer geconcentreerd zwavelzuur in Abs.1.
Afbeelding
 
Daarna wordt het niet geabsorbeerde SO2 weer opgewarmd en teruggevoerd naar het laatste catalysatorbed in de reactor. De daarna gevormde SO3 wordt geabsorbeerd in Absorber2.
 
Voor meer details google: https://www.google.nl/search?q=double+contact+double+absorption+sulfuric+acid+process

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

Mis ik hier iets? Want dit lijkt me dan geen geïndustrialiseerde techniek (zonder in detail te gaan).
Wat je over het hoofd ziet (en wat er ook niet zo vaak bij wordt verteld) is dat er samen met dat "afvoeren" nog wat anders wordt gedaan. Bijvoorbeeld afkoelen, condenseren (gaat vaak samen) of oplossen, of welke stap dan ook waarvan de teruggaande reactie dan niet of vrijwel niet optreedt.

In het geval van SO3 laat men dit doorgaans samen met H2O reageren tot H2SO4.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

Dat is inderdaad het punt: Je voert iets af naar een omgeving met andere omstandigheden zodat -daar- een ander evenwicht ontstaat. Dat kan domweg een verschil zijn in temperatuur en/of druk, maar ook absorptie of verdere chemische reactie. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

Dank u wel, dat brengt al wat meer duidelijkheid!

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

Volgens mij klopt bijhorend vraag niet? Of moeten we SO2 gaan beperken in de reactie?

2so3 -> 2so2 + 02

Hoeveel mol 02 indien we 0.7 mol SO3 hebben en 0.9 mol SO2 ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

Het is niet duidelijk wat je bedoelt.
 
Plaats een foto van de pagina met het complete vraagstuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

Het is niet duidelijk wat je bedoelt.

 

Plaats een foto van de pagina met het complete vraagstuk.
<del>Ik zal er eens terug opzoeken.</del>

1/ Maar stel bovenstaande vergelijking op, dan levert 2 mol links 'altijd' 2 mol rechts + 1 mol 02 toch?

0.7 mol links levert dus rechts 0.7 mol + zuurstofgas 0.35 mol

Is er iets mis met deze redenatie?

Mijn 2de vraag (volledig vraagstuk):

2/ Deze vraag is gelijkaardig (dus met evenwichtsconstante):

https://youtu.be/a9wpU0LlWI8

(Screenshot, zie bijlage)

Hoe geraak je aan de uitwerking van de hoeveelheden mol bij evenwicht? Het antwoord was dat het equilibrium naar links verschuift. O2 zal met SO2 terug reageren tot er een evenwicht is ontstaan, maar hoe en tot hoeveel?
Bijlagen
IMG_20170821_181118.jpg
IMG_20170821_181118.jpg (62.79 KiB) 2677 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chemisch evenwicht (praktisch gebruik in de industrie)

Gebruik de gegeven concentraties om reactiequotient Q te berekenen:
 
Q = [SO2]2*[O2]/[SO3]2
 
Als Q > K dan is er meer product(en) dan het evenwicht toestaat, dus dan zal de reactie naar links verschuiven.
 
Hoeveel?
Stel dat door het verschuiven [O2] met X Molair afneemt, dan neemt [SO2] af met ....
en neemt [SO3] toe met ......
terwijl de nieuwe Q dan gelijk is aan K.
Dus X is eenvoudig op te lossen.

Reageer