Moderator of deelnemer ?

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Moderator of deelnemer ?

Geachte heer/mevr moderatoren

Dit bericht is naar aanleiding van de hiërarchiedicussie in forum Taal.

Daar komen zowel Rhiannon als dhr.J.Kien voor als moderator.

Gezien de uitspraken van jkien, vermoed ik dat hij moderator is van een heeeeel ander soort onderwerpen.

Dat hij als (eerstvoorkomende) moderator in Taal als zodanig daar voorkomt is nogal verwarrend.

In het genoemde topic vond ik dat zelfs storend, zeker vóórdat Rhiannon zich meldde

Inmiddels begrijp ik dat hij op persoonlijke titel meedoet.  De echte moderator is Rhiannon.

Ten onrechte wordt de indruk gewekt dat iemand ergens verstand van heeft.
Het lijkt me gewenst dat iemand die geen moderator van een forum is daar ook niet als zodanig verschijnt.

Verschillende oplossingen zijn denkbaar.  Is het bijvoorbeeld een idee de moderatoren twee accounts te geven (één in functie, één als deelnemer).   Daarmee zou het kunnen worden voorkomen dat. Heeft u vast al eens over nagedacht ?

m vr gr  / in afwachting (van een fix)

Marco
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moderator of deelnemer ?

Waarom zou een moderator verstand moeten hebben van alle topics waar hij of zij in reageert?
 
"Moderator" zegt alleen dat die persoon aangesteld is om discussies in goede banen te leiden, foutjes van gebruikers op te lossen, etc.. De meeste moderators hebben een specifieke hoek met deelgebieden waar ze goed in onderlegd zijn, zodat ze een beetje de zin en onzin van elkaar kunnen scheiden of om kunnen bepalen of iets (binnen Geneeskunde bijvoorbeeld) eerder onder Pathologie of onder Diagnostiek valt.
 
 
Verder is iedere moderator gewoon een actieve gebruiker op het forum. Dat betekent dus dat ze ook interesses kunnen hebben buiten hun eigen vakgebied. Dan kunnen ze vragen hebben, of naar hun beste idee antwoorden geven die ook fout kunnen zijn.
Volgens mij kun je als vuistregel aanhouden dat een moderator in principe altijd op persoonlijke titel reageert, tenzij ze gebruik maken van de speciale moderator-opmerking zoals je die bijvoorbeeld hier ziet: https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/202129-criminaliteitscijfers-te-rooskleurig/?p=1086063
En als je een privébericht krijgt van een moderator om je te wijzen op de regels bijvoorbeeld. ;)
 
Oh, en wellicht ten overvloede: ook al staat er "Technicus" onder mijn naam, ik reageer hier op persoonlijke titel. Ik ben géén moderator en spreek dus ook niet namens het moderatorteam.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Moderator of deelnemer ?

_________________________________________________________________

AS
Deze discussie wordt op verzoek van de moderatoren op dit forum gevoerd.         


 
(..) De meeste moderators hebben een specifieke hoek met deelgebieden waar ze goed in onderlegd zijn, zodat ze een beetje de zin en onzin van elkaar kunnen scheiden of om kunnen bepalen of iets (...) eerder onder Pathologie of onder Diagnostiek valt.

Verder is iedere moderator gewoon een actieve gebruiker op het forum. (..) (..) antwoorden geven die ook fout kunnen zijn.
 
Een  moderator heeft dus in elk geval verstand van zijn onderwerpen. En zijn rol is modereren.

Daarom heeft hij (in het form dat hij modereert !) andere bevoegdheden (blokkeren, tekst wijzigen etc) dan andere gebruikers.  Hij heeft dus naast enig verstand van zaken ook meer macht.
En als je dat niet kunt zien als andere gebruiker (ik dus bijv) is storend.

Er is om bij het voorbeeld te blijven, geen reden om meer dan normale waarde te hechten aan "moderator"  Kien. Geen reden om hem gezag toe te kennen.

Of een moderator in "zijn eigen forum" gewoon mee kan doen zoals u dat omschrijft is ook voor discussie vatbaar. Zijn argumenten in een discussie zouden toch gebaseerd moeten zijn op inhoudelijke argumenten. Te vergelijken met een (ingehuurde?) voorzitter van een vergadering.

Daarom acht ik het ongewenst dat iemand als moderator wordt geafficheerd, terwijl hij het desbetreffende forum helemaal niet modereert.
 
 
PS uw vraag "Waarom zou een moderator verstand moeten hebben van alle topics waar hij of zij in reageert?" zou ik dus beantwoorden met: omdat hij daar als moderator opereert. Een agent die op een kruising iets roept is iets anders dan een willekeurige verkeersdeelnemer. Ook als hij toevallig niets roept

 
 
Ger schreef:Oh, en wellicht ten overvloede: ook al staat er "Technicus" onder mijn naam, ik reageer hier op persoonlijke titel.
Op persoonlijke titel reageren ? Dat gaat niet lukken.

Want ik denk dat u als "technicus" ook prima weet dat de autorisatie van dit forumhostingsysteem gebruik van 2 userid's op één pc probeert te voorkomen. Wat dit tot een probleempje maakt.

En ik weet dat u dat weet. En daar houden we dus rekening mee.

 
PS overal waar hij staat moet  ook zij begrepen te worden. Uiteraard.
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Moderator of deelnemer ?

Marco Faraday schreef:Want ik denk dat u als "technicus" ook prima weet dat de autorisatie van dit forumhostingsysteem gebruik van 2 userid's op één pc probeert te voorkomen. Wat dit tot een probleempje maakt.
En ik weet dat u dat weet. En daar houden we dus rekening mee.
Nou, in technische zin is dat geen enkele probleem hoor. Uitloggen en inloggen met een andere gebruikersnaam. Het is wel ongewenst (en daarom hebben moderators en beheerders tools om dat te achterhalen).
 
Het lijkt me alleen zeer onpraktisch voor een moderator die het forum bezoekt steeds te gaan moeten schakelen. Ik zou er niet op zitten te wachten in ieder geval. Een moderator gaat -net als iedere andere gebruiker- naar Wetenschapsforum, bekijkt de berichten die hem interesseren of anderszins de aandacht trekken, en reageert daar op gepaste manier op (als gebruiker danwel als moderator). Als je daarbij steeds moet gaan wisselen is de lol er gauw af.
 
En ja: lol is nodig. Het is en blijft namelijk vrijwilligerswerk wat stiekem al meer dan genoeg tijd vreet. Geloof me: ik spreek uit ervaring. Als je dan ook nog steeds moet gaan goochelen met je eigen accounts kost het alleen maar meer tijd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Moderator of deelnemer ?

Een  moderator heeft dus in elk geval verstand van zijn onderwerpen. En zijn rol is modereren.

Daarom heeft hij (in het form dat hij modereert !) andere bevoegdheden (blokkeren, tekst wijzigen etc) dan andere gebruikers. 
Ooit had elke moderater hier zijn eigen (sub)forum onder beheer waarin dan ook vaak zijn expertise lag. In het forum stond ook wie dat deel modereerde en als je de lijst met moderators bekeek stond het vakgebied achter hun naam. Sinds lange tijd staat er echter achter al deze namen dat ze modereren in alle fora. Die keus is dus zo gemaakt en het lijkt me dat dat ook wel wat voordelen heeft. Zo hoef je bij een uit de hand lopende discussie in geneeskunde niet af te wachten tot Anesthesist eens online komt. Verder kunnen er misschien zelfs discussies ontstaan waarbij iemand van buiten het vakgebied een neutralere blik heeft.

Dit gezegd hebbende, ik ben het niet met je oneens dat het voor niewe gebruiker soms onduidelijk kan zijn welke status de titel van moderator met zich brengt. Ik denk dat dat nat het lezen van een paar onderwerpen wel snel duidelijk wordt.

Berichten: 1.369

Re: Moderator of deelnemer ?

@marco faraday
 
Een moderator heeft (voornamelijk) als taak er voor te zorgen dat de huisregels worden nageleefd en/of dat een topic niet verzandt in iets onbegrijpelijks.
Maar een moderator mag natuurlijk ook gewoon meedoen aan de discussie of hij er nu verstand van heeft of niet. In alle gevallen zou de moderator als hij/zij vindt dat er ingegrepen moet worden dit voor de duidelijkheid in een aparte post moeten vermelden (wat meestal ook zo gaat), los van eventuele reacties over het topic in kwestie.
Twee accounts lijkt mij dus niet nodig.
 
@shimmy
"Ooit had elke moderater hier zijn eigen (sub)forum onder beheer......Zo hoef je bij een uit de hand lopende discussie in geneeskunde niet af te wachten tot Anesthesist eens online komt"
 
Ik betwijfel of hierdoor de 'wachttijd' verkort wordt en of het slechter was toen moderators kennelijk een eigen subforum onder beheer hadden.
Als nu iedere moderator overal kan ingrijpen bestaat misschien de kans dat twee moderators op het zelfde topic 'duiken' of dat het juist langer duurt dat er iemand ingrijpt omdat een moderator nu teveel in de gaten moet houden.
(En als gevolg daarvan zie je volgens mij ook niet al te vaak dat een moderator veel tijd spendeert aan de discussie op zich)

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Moderator of deelnemer ?

Ger schreef: Nou, in technische zin is dat geen enkele probleem hoor. Uitloggen en inloggen met een andere gebruikersnaam. Het is wel ongewenst (en daarom hebben moderators en beheerders tools om dat te achterhalen).
@ger
Ik denk niet dat je dat gaat lukken. Als je uitgelogd bent kun je (op een normale windowsmachine) niet een nieuwe gebruiker op dit forum aanmaken, noch inloggen. Da's vast een cookie.

Ik liep daar ooit tegenaan omdat ik ontevreden was oer mijn gebruikersnaam.
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Berichten: 1.369

Re: Moderator of deelnemer ?

Ik denk niet dat dat een cookie is, eerder een IP adres dat gecontroleerd wordt want cookies kun je zelf verwijderen. (Het OS maakt overigens niets uit).

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Moderator of deelnemer ?

De oplossing die Marco aandraagt (twee aparte accounts) maken de taken voor moderators aanzienlijk lastiger met veel extra werk. De periode die ik als moderator heb gediend was heel leuk en leerzaam, maar het vreet ontzettend veel tijd en mede daarom ben ik er dan ook mee gestopt. Als een dergelijke 'oplossing' er al in mijn tijd was, dan was ik er waarschijnlijk al veel eerder mee gestopt. Willen we dit forum als gebruikers goed laten lopen dan hebben we de mods hard nodig. We moeten er dan ook alles aan doen om het de mods zo makkelijk mogelijk te maken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Moderator of deelnemer ?

Bedenk ook dat de rol van moderator tweeledig is:
 
Ergens als 'expert' in zijn kundegebied, maar ergens ook gewoon als 'poortwachter' in alle gebieden. Een moderator die bijvoorbeeld verstand heeft van natuurkunde kan ook spammy berichten verwijderen in een heel ander gebied als pakweg biolgie. 
 
Die technische toegang geeft alle moderatoren de mogelijkheid overduidelijke spam en dergelijke te weren van alle onderwerpen, zonder te hoeven wachten op de reactie van een moderator op dat specifieke gebied.
 
Moderator zijn is een nogal tijdrovend karwei. Ik ben het op een aantal fora, onder andere hier, geweest, voor zolang het nodig was en heb daarna altijd de functie met liefde overgedragen aan opvolgers. Ik vermoed dat iets soortgelijks geldt voor vrijwel iedereen die momenteel 'VIP' status heeft. Op andere fora heeft zoiets 'retired mod' of iets in die strekking. 
 
Werken met aparte accounts is echt ondoenlijk, dan moet je steeds in en uitloggen, en bovendien raken je bijdragen dan compleet door elkaar doordat ze van twee gebruikersnamen komen en dergelijke. 
 
Een oplossing die ik wel gezien heb is mensen aanmerken als 'expert' op specifieke onderwerpen, ongeacht of ze (globale) moderator-rechten hebben of niet. 
 
Ergens denk ik dat het op WSF niet zo'n groot probleem is - moderatoren laten meestal wel weten waarom ze dingen doen als sluiten of verplaatsen van topics, en spreken afgezien daarvan op persoonlijke titel. 
 
Dat laatste is belangrijk: moderatoren spenderen veel tijd aan een forum, meestal omdat ze enthousiast zijn over het geheel. Je moderator-rechten gebruiken is normaliter niet het merendeel van wat je zichtbaar voor de buitenwereld doet: opruimen van spam topics en dergelijke is voor de normale bezoeker helemaal niet zichtbaar, maar wel een belangrijke rol. 
 
Bovendien moeten mods vaak zonder overleg knopen hakken - dingen verwijderen etc... bedenk je wel dat alle moderatoren hier dit vrijwillig doen en niet betaald worden voor hun werk of iets dergelijks. 
 
Ongeschreven regel is natuurlijk dat je geen gebruik maakt van je moderator-rechten om je gelijk te halen in discussies, en in het bijzonder niet in onderwerpen waar anderen de verantwoordelijke moderatoren zijn. 
 
Maar mocht je ergens moeite mee hebben dan hebben we deze feedback thread, als je je daadwerkelijk onheus bejegend voelt door een moderator kan en mag je dat uiten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Moderator of deelnemer ?

Deze draad gaat niet over mij, maar over de software/organisatie van het forum.

Toch wil ik op de laatste  post van VIP BenM reageren, omdat ik ook door hem zo vriendelijk bejegend wordt.

Kennelijk ben ik overvallen/geschrokken van post van een moderator die geen moderator van dat forum was - althans niet actief. Ik ben niet onheus bejegend, niemand heeft tegenover mij zijn bevoegdheden misbruikt en ik heb geen commentaar op de manier waarop de fora worden gemodereerd.

Ik vond het alleen niet prettig en onduidelijk. Maar het is ook lastig op te lossen.

 
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Berichten: 12.262

Re: Moderator of deelnemer ?

Het is denk ik een beperking in de forumsoftware waardoor je niet kunt zien of iemand moderator is in het vakgebied waar de thread onder valt. Ik weet niet hoe complex het zou zijn dit technisch aan te passen, en vraag me ook af of er zoveel behoefte aan is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Moderator of deelnemer ?

Benm schreef: Het is denk ik een beperking in de forumsoftware waardoor je niet kunt zien of iemand moderator is in het vakgebied waar de thread onder valt. Ik weet niet hoe complex het zou zijn dit technisch aan te passen, en vraag me ook af of er zoveel behoefte aan is. 
Er reageren weinig adhesiebetuigers t.o.h.   Daaruit zou je kunnen opmaken dat de behoefte niet zo groot is. Speelt mee dat - begreep ik- uitgekeken wordt naar andere software voor dit forum, dus dan verandert het vanzelf. Hopelijk een stukje de "goede" kant op. Ik besef inmiddels wel dat het grotendeels aan mij(n gevoeligheid) ligt ;) .
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Moderator of deelnemer ?

Ger schreef:Het lijkt me alleen zeer onpraktisch voor een moderator (...)

(als gebruiker danwel als moderator). Als je daarbij steeds moet gaan wisselen is de lol er gauw af.
 
Dat zou niet veel moeite hoeven zijn. Gewoon twee vensters of tabs openen. Dit forum checkt niet of er meer dan één venster openstaat. Blijft natuurlijk het punt dat twee accounts op 1 pc een probleem zijn.
 
Marco (even als Spuit 11)
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Berichten: 12.262

Re: Moderator of deelnemer ?

Twee accounts tegelijk ingelogd houden kan denk ik alleen door twee verschillende browsers te gebruiken, of via een incognito window in te loggen maar dat moet je dan telkens doen als je je browser hebt gesloten... veel te veel gedoe. 
Victory through technology

Reageer