Geluid in geluid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Geluid in geluid

Ik heb een discussie met een vriend over of geluid zich in een ander geluid kan bevinden. Stel je deze situatie voor:
de aarde is omringd door een niet-massieve bol van geluid (heel hoog in de lucht kun je het geluid dus wel horen, maar op de grond niet). Als je dan op de grond zou staan en zou praten, zou het geluid wat uit jouw mond komt zich dan in het geluid boven in de lucht bevinden? 
 
Ik denk persoonlijk dat geluid zich niet in ander geluid kan bevinden omdat een luchtmolecuul niet op twee verschillende manieren tegelijk kan trillen (de twee geluidsgolven worden dus samen één golf).
 
Hij ziet die bol van geluid dan als een soort hamsterbol, en het geluid wat uit jouw mond komt is dan de hamster die in die bol zit. (de hamster zou dan wel moeten zweven, de hamster komt dus niet in aanraking met de bol)
 
Het is een hele onnozele discussie en de situatie die ik beschrijf is ook niet echt onmogelijk, maar we dachten dat een van jullie wel een nuttig antwoord kan geven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

Re: Geluid in geluid

Brominarium schreef: Stel je deze situatie voor:
de aarde is omringd door een niet-massieve bol van geluid (heel hoog in de lucht kun je het geluid dus wel horen, maar op de grond niet). Als je dan op de grond zou staan en zou praten, zou het geluid wat uit jouw mond komt zich dan in het geluid boven in de lucht bevinden? 
Het is een onvoorstelbare situatie, en dus een "onnozele discussie", want geluid plant zich voort in een bolvorm, en niet in een bolschilvorm. 
 
 
Brominarium schreef: Ik denk persoonlijk dat geluid zich niet in ander geluid kan bevinden omdat een luchtmolecuul niet op twee verschillende manieren tegelijk kan trillen (de twee geluidsgolven worden dus samen één golf).
dat kan het wel, en doet het ook zelfs in alle natuurlijke gevallen. 
drie zuivere tonen door elkaar resulteren in één golf:
 
waveadd03.gif
waveadd03.gif (43.43 KiB) 749 keer bekeken
http://clas.mq.edu.au/speech/acoustics/waveforms/waveadd03.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Geluid in geluid

Misschien moet je het wat breder bekijken?
 
Als je bijvoorbeeld 2 laserbundels hebt kunnen die elkaar gewoon kruisen in de lucht, zonder dat er verstoring optreed (in ieder geval met vermogens waarbij je geen breakdown krijgt geen stof in de lucht hebt oid). 
 
Is dat ook zo met 2 'geluidsbundels'? 
 
Geluidsbundels zijn minder gemakkelijk te maken dan lichtbundels, maar ultrasone sensoren voor afstandsbepaling en dergelijke doen het best goed qua directionaliteit. Ik vraag me af of je iets merkt als zo'n geluidsbundel kruist met een andere - ergens vermoed ik van niet, maar ben er niet 100% zeker van. 
Victory through technology

Berichten: 1.376

Re: Geluid in geluid

Brominarium schreef:  
Ik denk persoonlijk dat geluid zich niet in ander geluid kan bevinden omdat een luchtmolecuul niet op twee verschillende manieren tegelijk kan trillen (de twee geluidsgolven worden dus samen één golf).
 
 

Zoals Jan al zegt: het kan wel en het gebeurd ook altijd.
Anders zouden alle individuele instrumenten in een orkest niet te onderscheiden zijn. En één van de kleinste instrumenten in het orkest (de triangel) stijgt vanwege zijn timbre nog boven de hardste tonen uit zoals b.v. van een trompet...

Reageer