Python leren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 37

Python leren

Beste,

Ik zou graag leren programmeren in Python. Zelf heb ik al lichte Java-achtergrond, maar deze is vrij beperkt.

Welke cursussen kunnen jullie me aanraden? Codecademy heb ik even geprobeerd, maar je hebt nogal snel Pro nodig vind ik...

Alvast bedankt!

Berichten: 772

Re: Python leren

Op de onderstaande link kun je enkele interessante links terugvinden:
 
https://www.quora.com/Which-is-the-best-website-to-learn-python-for-free

Berichten: 12.262

Re: Python leren

Op zich is het niet zo moeilijk, maar een belangrijke keuze kan zijn tussen procedureel en object oriented. Beide zijn mogelijk in python, maar het is wel verstandig 1 van deze routes te kiezen.
 
Persoonlijk vind ik procedureel wel prettig werken, in diverse talen (php, python, c, arduino etc) maar dat is voor iedereen anders.
Victory through technology

Berichten: 37

Re: Python leren

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb de link van NW_ nog eens goed nagekeken en uiteindelijk komt Codecademy er telkens weer goed uit, dus neig ik nu toch terug naar Codecademy... Echter las ik dat men hier Python 2 gebruikt ipv 3. Maakt dit voor mij (als beginner) veel uit? 

Berichten: 12.262

Re: Python leren

Als complete beginner maakt het niet zoveel uit. 
 
Enig nadeel zou kunnen zijn dat sommige code voorbeelden niet goed werken in een oudere versie, maar daar loop je pas tegenaan als je de basis begrijpt.
 
Leren programmeren is vooral het aanleren van een denkwijze, niet het uit je hoofd leren van commando's of iets dergelijks. Python is een vrij breed gebruikte taal en daarom misschien aantrekkelijk om te leren, maar als je voor meer web-based dingen gaat is php handiger, en als je voor IOT gaat is arduino misschien wel beter. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Python leren

Ik zal je toch wel aanraden om Python 3 te gaan leren. Dat is ondertussen ook al tien jaar oud. Behalve de syntax die anders is, mis je in Python 2 bijvoorbeeld ook functionaliteit in de standard library, of het werkt allemaal net wat anders.
 
Python staat vooral bekend om het gebruik in data science en voor scripting, maar het is veel krachtiger dan dat alleen. Ik gebruik het zelf op dagelijkse basis voor web ontwikkeling, dat vind ik zelf veel prettiger dan PHP. Dat is een persoonlijke keuze. De reden dat ik Python fijner vind, is dat de syntax netter is en de online community professioneler. Je vindt bijvoorbeeld hogere kwaliteit op Stack Overflow i.p.v. snelle hacks.
 
Een boek wat ik je kan aanraden is: Learn Python the Hard Way. Verder is Hacker Rank misschien een interessante website voor je om te oefenen wat je geleerd krijgt.

Berichten: 12.262

Re: Python leren

Het lastige is dat die talen zich blijven ontwikkelen, php zit inmiddels al een tijdje in versie 7 en dat is even goed aardig ontwikkeld platform met veel out-of-the-box functies voor gebruik in het bouwen van websites. 
 
Overigens denk ik dat het niet zoveel verschil maakt welk platform je kiest wat je uiteindelijke resultaten betreft: als het in C moest dan zou het ook kunnen :)
Victory through technology

Berichten: 37

Re: Python leren

Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Ik ben ondertussen al even bezig met het boek "Learn python the hard way" en heb best al behoorlijk wat geleerd. Nu maak ik even een tussentijds projectje (Tic Tac Toe), waarna ik verder doe in het boek (Hoofdstuk 40, OOP). 

Berichten: 12.262

Re: Python leren

Leuk te horen dat je voortgang boekt!
 
Object oriented programmeren is wel even een overschakeling als je tot dusver vooral procedureel bezig bent geweest, maar het heeft in sommige situaties voordelen, met name als je bepaalde functionaliteit meerdere keren nodig hebt in een programma, en je met oop variabelen netjes binnen hun scope kunt houden. 
 
Anderzijds maakt het het wel complexer, op het "hello world" nivo is procedureel gewoon eenvoudiger. 
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Python leren

Ik gebruik https://python-leren.nl/ echt elke dag

Berichten: 1.247

Re: Python leren


Reageer