4 standen schakeling 12v

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 59

4 standen schakeling 12v

Hallo.

Ik wil graag een 4 standen schakeling maken.

Het gaat om led verlichting die ik zelf heb gemaakt van 216 leds van 2.3v

3 x 72 leds met 12v aangestuurd.

De bedoeling is dat met een momentary drukknop dus met een impulse 4 standen worden gecreëerd. Stand1=uit, stand2=72, leds, stand 3=144 leds stand 4=216 leds.

Ik zou dit het liefst met arduino doen maar het enige dat ik kan programmeren is mijn wekker. :)

Ik heb opzich ruimte in de behuizing om het met relais te doen.

300mmx300mmx70mm als het om 230v zou gaan zou dit mij wel gaan lukken. Maar met 12v zit ik al op 7 relais. Iemand een idee hoe dit beter kan.

Alvast dank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 4 standen schakeling 12v

Je zou dit kunnen maken met een CMOS IC type 4017. Dat heeft 10 uitgangen die door een clockpuls achtereenvolgens hoog worden. Die uitgangen moet je nog wel met een transistor versterken om de leds aan te sturen. De clockpuls maak je dan door met de drukknop een one-shot aan te sturen.

Berichten: 59

Re: 4 standen schakeling 12v

Ok duidelijk. En kan dan de reset gebruiken al off?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 4 standen schakeling 12v

De reset kan je ook via de klokpuls laten komen. 
De volgorde is dan:
Q0 = stand 1 = alles uit
Q1 = stand 2
Q2 = stand 3
Q3 = stand 4
Q4 laat je een reset geven, dan gaat hij terug naar Q0

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 4 standen schakeling 12v

Een andere methode is gebruik te maken van een straight ring counter met 4 uitgangen. De "1" wandelt dan over de 4 uitgangspoorten. Default staat poort 1 hoog, die sluit je niet aan.

Eenvoudig zelf te maken met 4 D flip-flops die bijvoorbeeld in de 74LS175 (klik) zitten. Je zal er gezien de forse stroomsterkte een Darlington, bijvoorbeeld de 2STW200 (klik), of 3 trapjes met 3 relais er achter moeten zetten. Vergeet niet bij de relais een diode antiparallel over de spoel te zetten.
 
Image1.jpg
Image1.jpg (103.95 KiB) 1112 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 4 standen schakeling 12v

De 4017 is zo'n counter. Deze heeft 10 uitgangen waarvan er altijd maar 1 hoog staat. Maar je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Zoals ik al schreef kun je de eerste ongebruikte uitgang gebruiken om een reset te geven.

Reageer