Driehoek, een andere wending

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 891

Driehoek, een andere wending

We construeren een driehoek cfr. de tekening in bijlage. In tegenstelling tot het onderwerp dat gisteren werd opgestart delen we nu alle 3 de zijden van de driehoek in gelijke delen waarna we deze punten verbinden met de overstaande hoekpunten. Daarna verbinden we de punten PQR tot een nieuwe driehoek. Wat is het oppervlak van deze driehoek PQR. Er bestaat een iets langere weg en ook een iets kortere weg. Indien de kortste weg niet bekend is misschien even de iets langere weg volgen om dan een evaluatie te maken van de kortere weg.
Bijlagen
DSCN0043.JPG

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Driehoek, een andere wending

Rik Speybrouck schreef: zo 05 jan 2020, 13:03 We construeren een driehoek cfr. de tekening in bijlage. In tegenstelling tot het onderwerp dat gisteren werd opgestart delen we nu alle 3 de zijden van de driehoek in gelijke delen waarna we deze punten verbinden met de overstaande hoekpunten. Daarna verbinden we de punten PQR tot een nieuwe driehoek. Wat is het oppervlak van deze driehoek PQR. Er bestaat een iets langere weg en ook een iets kortere weg. Indien de kortste weg niet bekend is misschien even de iets langere weg volgen om dan een evaluatie te maken van de kortere weg.
Sorry moet deze tekening zijn.
Bijlagen
DSCN0066.JPG

Gebruikersavatar
Berichten: 4.627

Re: Driehoek, een andere wending

ik heb de oppervlakte van driehoek ABC verminderd met verschillende andere oppervlakten en denk uit te komen op circa 30,8 Kan dat kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.627

Re: Driehoek, een andere wending

kan het zijn dat de getallen 3 en 7 de verhoudingsgetallen zijn voor de verschillende driehoekoppervlakten?

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Driehoek, een andere wending

ukster schreef: zo 05 jan 2020, 15:46 kan het zijn dat de getallen 3 en 7 de verhoudingsgetallen zijn voor de verschillende driehoekoppervlakten?
via een aaneenschakeling van driehoeken kom ik op een opp van 30.6119162172657 vierkante cm. Raar maar waar maar dit is juist 1/7 van de opp van de grote driehoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Driehoek, een andere wending

ukster schreef: zo 05 jan 2020, 15:46 kan het zijn dat de getallen 3 en 7 de verhoudingsgetallen zijn voor de verschillende driehoekoppervlakten?
ps de voorgestelde beginwaarden werden niet gekozen om deze mooie verhouding te bekomen hoor is ook geldig voor andere waarden. Maar waarom het nu juist 1/7 is en bv niet 1/6 of 1/8 is das een ander probleem

Gebruikersavatar
Berichten: 4.627

Re: Driehoek, een andere wending

Ik heb iets gevonden waar die factor 7 wordt genoemd..Het probleem ziet er wel iets eenvoudiger uit of lijkt dat zo?
https://math.stackexchange.com/question ... e-triangle
Je hebt 3 extra lijnen getekend die helemaal niet nodig waren om het probleem op te lossen zo te zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Driehoek, een andere wending

ukster schreef: zo 05 jan 2020, 22:28 Ik heb iets gevonden waar die factor 7 wordt genoemd..Het probleem ziet er wel iets eenvoudiger uit of lijkt dat zo?
https://math.stackexchange.com/question ... e-triangle
Je hebt 3 extra lijnen getekend die helemaal niet nodig waren om het probleem op te lossen zo te zien.
Voor deze bepaalde driehoek klopt je redenering inderdaad. Ik ben echter vertrokken met een driedeling gezien ik nog over enkele andere bijzondere verhoudingen beschik waarvoor dit wel nodig is. Indien je nog een paar voorbeelden wens te zien laat het maar weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Driehoek, een andere wending

Als ik het me goed herinner, was dit ook een publieksvraag in het Duitse tv programma Kopf um Kopf, ergens eind 70, begin 80-er jaren van de vorige eeuw.
In het antwoord stond dat het 1/7 van het oppervlak van de grote driehoek was.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Driehoek, een andere wending

Op Wikipedia staan op verschillende pagina's een uitleg waarbij Routh's theorema langs komt, en ook nadere uitleg over een cevian (lijnstuk tussen een hoekpunt van een driehoek en een punt op de overstaande zijde) wordt genoemd.
Maar hier staat een mooie uitleg: https://en.m.wikipedia.org/wiki/One-sev ... a_triangle

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Driehoek, een andere wending

Back2Basics schreef: di 07 jan 2020, 11:20 Op Wikipedia staan op verschillende pagina's een uitleg waarbij Routh's theorema langs komt, en ook nadere uitleg over een cevian (lijnstuk tussen een hoekpunt van een driehoek en een punt op de overstaande zijde) wordt genoemd.
Maar hier staat een mooie uitleg: https://en.m.wikipedia.org/wiki/One-sev ... a_triangle
Ik heb er nog een paar straffere eerst uitgerekend met regels driehoeksmeetkunde ter controle

Reageer