[wiskunde] Kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Technicus
Berichten: 1.167

Re: [wiskunde] Kansberekening

Xilvo schreef: zo 12 jan 2020, 20:14 De vraag is, mogen dezelfde punten gekozen worden (lijkt me wel) en wordt afstand nul ook als een geheel aantal centimeters gerekend.

Er zit in ieder geval een leuk addertje onder het gras :)
Ik kwam eerst op 1/3 uit.. maar als je de 3-4-5 bedoelt, dan is het inderdaad iets meer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: [wiskunde] Kansberekening

CoenCo schreef: zo 12 jan 2020, 22:59 Ik kwam eerst op 1/3 uit.. maar als je de 3-4-5 bedoelt, dan is het inderdaad iets meer.
Ja, daar doelde ik op ;)

Berichten: 206

Re: [wiskunde] Kansberekening

Zeer bedankt.

Dit zijn de punten indien ik de linkerbovenhoek als beginpunt kies waarvoor de afstand geheel is.
7Eh4Hq.png
7Eh4Hq.png (14.1 KiB) 762 keer bekeken
Dit zijn de punten indien ik het groen puntje als beginpunt kies waarvoor de afstand geheel is.
Tfz3tL.png
Tfz3tL.png (13.57 KiB) 762 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] Kansberekening

Klopt helemaal en het zijn altijd: negen roden en één groene, in de onderste tekening.
Daar ligt de sleutel die TD bedoelde.

Berichten: 206

Re: [wiskunde] Kansberekening

tempelier schreef: ma 13 jan 2020, 20:16 Klopt helemaal en het zijn altijd: negen roden en één groene, in de onderste tekening.
Daar ligt de sleutel die TD bedoelde.
Bedankt, maar toch snap ik het niet zo goed.
In mijn tweede tekening zijn het er: 9/25
Maar in mijn eerste tekening zijn het er toch: 11/25?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] Kansberekening

Zie je tekening als een configuratie en wat is de kans dat de door jouw getekende optreed?

Berichten: 206

Re: [wiskunde] Kansberekening

tempelier schreef: ma 13 jan 2020, 20:59 Zie je tekening als een configuratie en wat is de kans dat de door jouw getekende optreed?
De kans dat de eerste tekening optreedt is: 4/25
De kans dat de tweede tekening optreedt is: 21/25
?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: [wiskunde] Kansberekening

SlimmeRick schreef: ma 13 jan 2020, 22:43 De kans dat de eerste tekening optreedt is: 4/25
De kans dat de tweede tekening optreedt is: 21/25
Wat is de kans bij de eerste tekening dat het tweede (dus rode) punt aan de eis voldoet?
Idem voor de tweede tekening.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [wiskunde] Kansberekening

Mijn antwoord lijkt te zijn wggevallen.

Ik wilde slechts naar de tweede tekening kijken.
Hoeveel punten heeft die en hoeveel punten zijn er in het totaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: [wiskunde] Kansberekening

Is er rekening gehouden met het volgende? Er is gegeven dat de zijde van het rooster een lengte 4 heeft. Dat stuurt het onderzoek al in de richting van Pytagorese drietallen.
Indien je een hoekpunt neemt, dan is de afstand naar een ander punt dat op 3 eenheden horizontaal en 4 eenheden vertikaal ligt, precies het gehele aantal van 5 eenheden. Per hoekpunt heb je 2 van degelijke punten.
andersom ook: als je het punt juist rechts van het hoekpunt links-boven neemt, dan is de afstand naar het hoekpunt rechtsonder precies 5 eenheden. Ook hier zijn er 8 van dergelijke punten.
- - - - - - -
Laat maar. Ik had pagina 2 niet gezien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: [wiskunde] Kansberekening

Back2Basics schreef: za 18 jan 2020, 11:26 Is er rekening gehouden met het volgende?
Aan het bovenste plaat je in het bericht van SlimmeRick van ma 13 jan 2020, 19:45 te zien heeft hij daar rekening mee gehouden.

Reageer