Wielerkoers

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wielerkoers

klazon schreef: wo 29 jan 2020, 16:38
Rik Speybrouck schreef: wo 29 jan 2020, 15:47 hoogtemeters en vertrekken via groen pijltje om de berg heen langs achteren naar de aankomst via groen pijltje
Dat had je in de startpost niet gezegd. Je suggereerde daar dat ze langs de groene lijn steil omhoog gaan. Zou wel lastig worden, een helling van 300%. 8-)
de groene pijltjes op de tekening staan er niet voor niets

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wielerkoers

Marko schreef: wo 29 jan 2020, 16:22 Als de aankomst 2000 meter hoger is gelegen hebben ze 2000 hoogtemeters overwonnen.
2000 meter via de schuine kant van de kegel staat mooi uitgetekend en de richting via de groene pijltjes ook

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Wielerkoers

Als het gaat om hoogte meter maakt het niks uit hoe de renner fiets, groene pijl of niet, het gaat er alleen om welke afstand verticaal wordt afgelegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wielerkoers

shimmy schreef: wo 29 jan 2020, 17:21 Als het gaat om hoogte meter maakt het niks uit hoe de renner fiets, groene pijl of niet, het gaat er alleen om welke afstand verticaal wordt afgelegd.
Hij vertrekt volgens de groene pijl en zo achterom de kegel om uit te komen op punt b waar de aankomst ligt, mijn vraag is gewoon hoeveel hoogtemeters werden overwonnen met de loodrechte as van de kegel als referentie, dus boven de basis van de kegel

Berichten: 104

Re: Wielerkoers

De tekening is verwarrend. Als ik Pythagoras gebruik.. Schuine zijde 2000 meter. Horizontale rechte zijde 500 meter.
Dan moet de horizontale rechte zijde 1936 meter zijn. Voor een wielrenner is deze klim niet te doen. Bijna verticaal omhoog. Ik denk zelfs dat een gemotoriseerd voertuig dat niet kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wielerkoers

te-volgen-weg.jpg
Is dit de bedoeling?

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wielerkoers

Professor Puntje schreef: wo 29 jan 2020, 22:02 te-volgen-weg.jpg

Is dit de bedoeling?
inderdaad groene pijl volgens en zo mooi rond de kegel draaien achterom en zo terug naar b toe via kortste weg

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wielerkoers

Pa Pinkelman schreef: wo 29 jan 2020, 21:17 De tekening is verwarrend. Als ik Pythagoras gebruik.. Schuine zijde 2000 meter. Horizontale rechte zijde 500 meter.
Dan moet de horizontale rechte zijde 1936 meter zijn. Voor een wielrenner is deze klim niet te doen. Bijna verticaal omhoog. Ik denk zelfs dat een gemotoriseerd voertuig dat niet kan.
dat kan kloppen dat het in de praktijk niet kan, het gaat hem om de meetkundige uitwerking

Berichten: 463

Re: Wielerkoers

Professor Puntje schreef: Is dit de bedoeling?
Daar dacht ik ook aan: de korstste weg van A naar B met 1 rondje om de berg (ik kom uit op ongeveer 3807.58 m).
Naar mijn idee zijn hoogtemeters het aantal meters dat B hoger dan A ligt, in loodrechte zin boven het basisvlak van de kegel (dat is ongeveer 1897.37 m)

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wielerkoers

RedCat schreef: wo 29 jan 2020, 22:27
Professor Puntje schreef: Is dit de bedoeling?
Daar dacht ik ook aan: de korstste weg van A naar B met 1 rondje om de berg (ik kom uit op ongeveer 3807.58 m).
Naar mijn idee zijn hoogtemeters het aantal meters dat B hoger dan A ligt, in loodrechte zin boven het basisvlak van de kegel (dat is ongeveer 1897.37 m)
die 1897 is inderdaad de hoogte van de aankomst boven het basisvlak, maar toch is dit niet het hoogteverschil dat moet overwonnen worden

Berichten: 463

Re: Wielerkoers

Aha: wielersport!
Dan kom ik uit op 2172.39 m

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wielerkoers

RedCat schreef: do 30 jan 2020, 09:45 Aha: wielersport!
Dan kom ik uit op 2172.39 m
je zit heel dicht in de buurt, ik denk dat je de kern van de zaak heb doorgrond he

Berichten: 463

Re: Wielerkoers

Ook bij narekenen met hogere nauwkeurigheid kom ik uit op 2172.39212038 m.
Maar ik denk dat het nog te vroeg is om de volledige uitwerking te plaatsen: deze opgave is veel te leuk om nu al te spoilen!

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Wielerkoers

RedCat schreef: do 30 jan 2020, 10:35 Ook bij narekenen met hogere nauwkeurigheid kom ik uit op 2172.39212038 m.
Maar ik denk dat het nog te vroeg is om de volledige uitwerking te plaatsen: deze opgave is veel te leuk om nu al te spoilen!
Misschien zitten we met een andere benadering van het probleem maat ik kom op 2.157,2725 meter. Ik heb mijn benadering in een rekenblad gestopt

Technicus
Berichten: 1.167

Re: Wielerkoers

Ik blijf op 2038 hoogtemtr steken... De lengte van de fietsroute is dan 4,32 km.

Reageer