drinkflessen en doppen anders

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 454

drinkflessen en doppen anders

Beste mensen ik kom er net achter dat de doppen van petflessen anders van plastic zijn als de fles .En dat geld eignlijk voor alle flessen die ik bekeek .Het plastic van de fles blijft niet drijven maar de dop wel .Dus de dop is waarschijnlijk van pe .In een cola fles staat ook recycle code 2 dus dat klopt .Maar in de dop van bv die sapflessen van de sinnasappelautomaat bij de vomar staat weer nummer 3 .Dat zou eignlijk staan voor pvc ,maar bij controle blijft ook dit drijven dus misch toch pe .
Iemand een verklaring waarom de dop van ander plastic is ?
Vrg vin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: drinkflessen en doppen anders

Doppen zijn van polypropyleen of van HDPE (high density polyethylene), allebei drijven ze in water. Misschien dat de schokabsorptie beter is als de dop van een ander plastic is dan de fles. Schokken komen vaak voor tijdens vervoer.

Na enige tijd op zee raken de dop en de fles los van elkaar. De dop draagt bij aan de drijvende plasticsoep op zee, en aan de vervuiling op de stranden. Na verlies van de dop zinken de PET flessen, en deze flessen vervuilen de zeebodem.

Berichten: 454

Re: drinkflessen en doppen anders

Hoi beste jkien .Ja dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn .schokabsorptie.
Pet fles oogt inderdaad wat stugger.Ja het is een prachtig materiaal maar wel zonde dat het zo slecht gerecycled word en er niet meer statiegeld op zit dan alleen frisdrankflessen .Maar ja datzelfde geld natuurlijk voor blikjes ook ,hoewel je die nog zou kunnen inleveren als oud metaal.Ja ik was eignlijk bezig om van oud hdpe nieuwe voorwerpen te smelten .Zag hierover ook enkele leuke filmpjes op you tube.
Vandaar dat ik erachterkwam dat de doppen van een ander plastic waren.thanks

Berichten: 866

Re: drinkflessen en doppen anders

Die doppen worden door diverse verenigingen ingezameld meestal voor een goed doel.
zoek maar eens op google of er ook iets bij jouw in de buurt zit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: drinkflessen en doppen anders

Sommige colaflesjes hebben een onderbroken schroefdraad, waarom zou dat zijn? Op het eerste gezicht lijkt het me een nadeel: meer kans op lekken.
schroefdraadcola.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.999

Re: drinkflessen en doppen anders

Hoe ziet de draad van de dop er uit?
Als die maar een paar 'nokjes' heeft die verticaal door de openingen kunnen glijden, dan zou je de dop al van de fles kunnen trekken zonder de dop een paar omwentelingen te moeten draaien.

Lekken wordt voorkomen door een goede afsluiting tussen bovenrand van de fles en de dop.

Berichten: 454

Re: drinkflessen en doppen anders

Dan ist wel een heel dun schroefdraadje in de dop. ist niet meer voor materiaal besparing .Alhoewel het dan wel heel weinig zou zijn .Maar toch ik zag laatst ook al es een vormverandering van sommige flessen die sterker zou zijn en de fles dus dunner.
Maar het is mij inderdaad ook al es opgevallen bij cola flessen .Dit zou dan wel weer tegenstrijdig zijn om het schokeffect van de dop tegen te gaan omdat de sterkte van de dop met dit schroefdraad hier behoorlijk van achteruitgaat.

Berichten: 454

Re: drinkflessen en doppen anders

Nou ja het zal allemaal wel getest zijn .Bij mij is nog nooit een cola fles ontploft ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: drinkflessen en doppen anders

De onderbrekingen in de schroefdraad dienen als overdrukventiel. Als de druk in de fles te hoog oploopt zal de dop van zijn bovenste afdichting worden gedrukt en dan kan er gas ontsnappen langs de onderbrekingen. Is ooit ingevoerd nadat er daadwerkelijk flessen waren ontploft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: drinkflessen en doppen anders

Xilvo schreef: zo 01 mar 2020, 11:08 Hoe ziet de draad van de dop er uit?
De schroefdraad van de dop is ook onderbroken, net als de schroefdraad van de flessenhals.

Op reddit zegt een ontwerper van zulke flessen dat de onderbrekingen van de schroefdraad ervoor zorgen dat de overdruk ontsnapt (het sisgeluid) voordat de dop helemaal is losgedraaid. Kennelijk kan een on-onderbroken schroefdraad soms zo precies passen dat er tijdens het opendraaien geen lucht langs kan. Dan zou de dop op het laatste moment van losdraaien gelanceerd kunnen worden en iemands oog kunnen treffen.

schroef3a.jpg
A) Coca Cola, met prik; B: spa rood, met prik; C: spa blauw, zonder prik. Bij spa blauw is de schroefdraad continu, zonder onderbrekingen, omdat er geen overdruk is in drank zonder prik.

De onderbroken schroefdraad zag ik ook bij plastic schroefdopflessen appel-, sinaasappel-, druiven-, tomaten- en perensap van AH, vermoedelijk omdat gisting af en toe voorkomt. Maar plastic flessen die bij aankoop nog hermetisch afgesloten zijn door een aluminiumfolie seal onder de dop, zoals appelsientje en coolbest fruitontbijt hebben geen onderbroken schroefdraad.
. vents

Je kunt het ontsnappen van overdruk via de kieren van de dop trouwens herhaaldelijk uitproberen met een enkel flesje cola. De eerste keer ontsnapt de overdruk van het opgeloste CO2. Daarna herhalen: doe de dop er weer op, knijp in de fles om overdruk te maken, en draai de dop langzaam los.

dop.jpg
Een dop met afgesneden "deksel" geeft meer inzicht in de werking van de onderbroken schroefdraad

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.999

Re: drinkflessen en doppen anders

jkien schreef: zo 01 mar 2020, 16:39
Xilvo schreef: zo 01 mar 2020, 11:08 Hoe ziet de draad van de dop er uit?
De schroefdraad van de dop is ook onderbroken, net als de schroefdraad van de flessenhals.
Maar het 'werkzame' deel is te groot om door de onderbreking van de schroefdraad op de fles te passen.
Mijn vermoeden dat het bedoeld was om de fles slechts met een korte slag van de dop te kunnen openen klopt dus niet.

Berichten: 454

Re: drinkflessen en doppen anders

Oke dan zijn we er wel een beetje uit.Lijkt mij een zeer plausibele reden .Overdruk te kunnen laten ontsnappen .slim bedacht hoor

Reageer