krachtenspel plaat met gat met as erdoor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 77

krachtenspel plaat met gat met as erdoor

Hallo allemaal,

ik moet toegeven, het is errug lang geleden dat ik er mee bezig ben geweest, dus ik ben een beetje roestig in het vak geraakt.

In een design dat ik ontwerp zit een plaat van 700mm lang, 300mm hoog en 100mm dik. in deze plaat zit in het midden een gat met een as erdoor, van 115mm. De plaat zit aan beide uiteinde met bouten vast in een constructie. de kracht op de as is in loodrechte richting maximaal plusminus 200kN.

waar moet ik aan denken in de berekeningen en hoe begin ik ook alweer... staalsoort van de plaat is S355j2+N, de as is van een onbekende maar voor de kracht geschikte staalsoort.

Indien er meer informatie nodig is komt deze vast gaandeweg aan het oppervlak tevoorschijn. Bedankt alvast voor jullie hulp.

groetjes!

Technicus
Berichten: 1.176

Re: krachtenspel plaat met gat met as erdoor

Dat is zo dik dat het amper nog een plaat te noemen is.

Ervan uitgaande dat de kracht in de as een normaalkracht is: (plaats anders even een schetsje, dat helpt)
Een eerste groffe schatting kan je maken door het buigend moment tpv gat (M=1/4 FL) te delen door het weerstandsmoment tpv het gat (met gataftrek W=1/6bnetto*h^2) te delen. Dan kom je op ongeveer 110MPa geloof ik)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: krachtenspel plaat met gat met as erdoor

Opmerking moderator

verplaatst naar constructie- en sterkteleer

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: krachtenspel plaat met gat met as erdoor

CoenCo schreef: di 12 mei 2020, 16:44 (M=1/4 FL)
Moment zal kleiner zijn, maar minimaal FL/8, gezien de inklemming/afhankelijk van de inklemming.

Voor de dwarskracht te controleren moeten we weten of de as "los" door dat gat loopt (vb. door een lager), of erin gelast is, met andere woorden op resp. (300-115)/2x100 of op (300-115)x100 werkt. Maakt wsch in geen van beide gevallen veel uit.

Komt de kracht centrisch in de plaat, of langs één zijde van die as (dus torsie in de plaat)?

Berichten: 875

Re: krachtenspel plaat met gat met as erdoor

houd er rekening mee dat je bij een dergelijke dikte de toelaatbare spanning moet reduceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: krachtenspel plaat met gat met as erdoor

Juist, en daarbij aansluitend, indien er op gelast wordt, dat de kans op terrasscheuren heel erg groot wordt...

Reageer