Kan iets twee keer voorkomen ?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Ja, inderdaad zou een perfecte versie van jezelf volgens deze statistiek ook ergens moeten voorkomen. Maar ja, daar heb je niets aan, want het bewustzijn van die “persoon” is anders. En dat geldt ook voor je klonen die later leven.

Ik heb ooit ook een interessant gedachtenexperiment gelezen dat hier een klein beetje verband mee heeft. Stel je een laserprinter voor die 300 dots per inch kan printen, dus 90000 puntjes op een vierkante inch, 12x8 inch is ongeveer een A4 dus dat is 9 miljoen puntjes. Laat die printer nu eens voor de gein in je gedachten alle mogelijke pagina's uitprinten. Daar zitten dan dus ook afdrukken bij van alle pagina’s van de statenvertaling van de bijbel. Dat is dus alleen een kwestie van die bij elkaar zoeken? Het probleem is dat in die 2 tot de macht 9 miljoen pagina’s ook alle mogelijke typefouten zitten. En bovendien ook alle pagina’s van de bijbel maar dan met verkeerde paginanummers. Dus dat wordt nog een hele klus om de juiste te vinden....

Terug naar de vraag van dit topic: ondanks dat er zoveel mogelijkheden zijn (Hier niet met atomen maar met pixeltjes) is het toch heel makkelijk om 2 pagina’s met precies hetzelfde erop te laten uitprinten. Gewoon twee bijbels uitprinten is geen probleem. En ook met moleculen is dat mogelijk. DNA is bizar complex, maar je lichaam maakt keer op keer nette kopietjes van die moleculen, en maakt slechts af en toe een foutje daarin.

Berichten: 3.937

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Ik vraag me af of de kans dat iets elders in het heelal precies zo voorkomt als hier niet oneindig veel kleiner is dus praktisch gezien 0.
De kans dat 2 zandkorreltjes precies gelijk zijn is al vrijwel 0. stel die kans op 10^-10 dan is de kans op 3 gelijke korreltjes al 10^-10 x 10^-10= 10^-20. dus voor 100 zandkorreltjes is de kans al 10^-1000, laat staan voor een heel strand of de hele wereld.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Dat iets tweemaal precies het zelfde voorkomt is niet mogelijk.
Immers ze hebben dan nog twee verschillende omgevingen.

Het enige wat dan rest om het te omzeilen is aan te nemen dat het universum uit precies twee de zelfde delen bestaat die dan ook nog eens elkaar spiegelbeeld moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

De omgeving maakt niet uit als die ver genoeg weg zit. Niets kan immers met meer dan de lichtsnelheid bewegen, dus die omgeving heeft tijd nodig om zijn invloed uit te oefenen. Twee bollen van 300000 km (1 lichtseconde) die helemaal identiek zijn hebben dus in het centrum voor 1 seconde lang precies dezelfde invloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

Die maakt wel uit.
Hoe ver ook er is altijd iets van interactie.
Er zal dus gelijk iets anders gebeuren, het zal misschien minimaal zijn maar iets gebeurd er wel.

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

rwwh schreef: do 16 jul 2020, 23:13 Ja, inderdaad zou een perfecte versie van jezelf volgens deze statistiek ook ergens moeten voorkomen. Maar ja, daar heb je niets aan, want het bewustzijn van die “persoon” is anders. En dat geldt ook voor je klonen die later leven.

Ik heb ooit ook een interessant gedachtenexperiment gelezen dat hier een klein beetje verband mee heeft. Stel je een laserprinter voor die 300 dots per inch kan printen, dus 90000 puntjes op een vierkante inch, 12x8 inch is ongeveer een A4 dus dat is 9 miljoen puntjes. Laat die printer nu eens voor de gein in je gedachten alle mogelijke pagina's uitprinten. Daar zitten dan dus ook afdrukken bij van alle pagina’s van de statenvertaling van de bijbel. Dat is dus alleen een kwestie van die bij elkaar zoeken? Het probleem is dat in die 2 tot de macht 9 miljoen pagina’s ook alle mogelijke typefouten zitten. En bovendien ook alle pagina’s van de bijbel maar dan met verkeerde paginanummers. Dus dat wordt nog een hele klus om de juiste te vinden....

Terug naar de vraag van dit topic: ondanks dat er zoveel mogelijkheden zijn (Hier niet met atomen maar met pixeltjes) is het toch heel makkelijk om 2 pagina’s met precies hetzelfde erop te laten uitprinten. Gewoon twee bijbels uitprinten is geen probleem. En ook met moleculen is dat mogelijk. DNA is bizar complex, maar je lichaam maakt keer op keer nette kopietjes van die moleculen, en maakt slechts af en toe een foutje daarin.
Het stukje met de laserprinter doet mij ook een beetje denken aan een uitspraak van een beeldhouwer. Dat alles in het blok aanwezig is .Het dingetje is alleen dat het er wel uitgehaald moet worden . Maar in theorie zitten alle mogelijke vormen in het blok.

Als er ergens anders in het universum een perfecte ik zou zijn omdat er misschien een klein dingetje anders is gevormd in mijn hersens bijvoorbeeld . En ik daarom niet hetzelfde bewustzijn zou hebben .Dat zou inderdaad heel logies klinken .
Maar dan is er ook de vraag . Wat als alles wel precies het zelfde zou zijn .
Zou je dan ook precies hetzelfde bewustzijn hebben ? Ik bedoel twee radio s die hetzelfde gemaakt zijn vangen toch ook dezelfde frequentie op .

Berichten: 454

Re: Kan iets twee keer voorkomen ?

tempelier schreef: di 21 jul 2020, 09:41 Die maakt wel uit.
Hoe ver ook er is altijd iets van interactie.
Er zal dus gelijk iets anders gebeuren, het zal misschien minimaal zijn maar iets gebeurd er wel.
Ik ben het inderdaad eens dat dat moeilijk te omzeilen is .Maar in principe kan iets natuurlijk wel twee keer voorkomen ook al is zijn omgeving anders .Ik heb mezelf wel es afgevraagd wat er zou gebeuren als de aarde vernietigd zou worden .Niet helemaal maar wel al het leven .De vraag is dan zou het leven dan weer precies het zelfde opgebouwd worden met ons dan ergens in het midden . Nu zou je kunnen zeggen Nee de dinosaurussen hebben ook een ander verloop gehad en zijn zelfs door een externe bron uitgeroeid . Maar ja het zou net zo goed kunnen dat als alles overnieuw begint er wel weer eerst dinosaurussen komen .

Reageer