Knipperend LEDje

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

jkien schreef: vr 03 jul 2020, 00:00 Als je de video in detail bekijkt (zie rode pijltjes op de foto's van het onderstaande bericht) dan staat de multimeter op gelijkspanningsmeting, niet wisselspanningsmeting, denk ik.
Ja - daar lijkt het wel op.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

jkien schreef: zo 05 jul 2020, 12:23 Je denkt misschien aan de video van John Chang die met zijn hand een prop krantenpapier in brand steekt? Ik denk dat vonkjes geen krantenpapier in de brand kunnen steken, maar wel een stukje cellullosenitraat (schietkatoen) dat in de prop gefrommeld kan zijn.
Nog wat verder gezocht, en dit gevonden:


Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Werkt onderstaande echt?


Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Een review:


Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Bij mijzelf gemeten: als ik mijn voetzool op een geleidend oppervlak zet en dan de weerstand meet tussen dat geleidende oppervlak en een vingertop dan vind ik ca. 2 MΩ.

Berichten: 3.934

Re: Knipperend LEDje

Het grootste deel van die weerstand zit waarschijnlijk in de overgang van de huid van je vingertopje naar de meetpen. als je je vinger nat maakt bv met een beetje zout water dan zul je waarschijnlijk een paar kohm meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Het gaat hier om een LED die oplicht wanneer twee personen hem ieder aan een pootje beetpakken. Zie de video in het derde berichtje van dit topic. Als je de totale weerstand (of impedantie) van het circuit weet kun je uitrekenen welke spanning daaraan te pas is gekomen om de benodigde stroom te doen vloeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Voorstel voor een vervangschema voor het geval dat persoon 1 (met inwendige weerstand R1) een wisselspanningsgenerator (spanningsbron U) in zijn schoen heeft verstopt die contact maakt men de aarde en met zijn voetzool, en dat persoon 2 (met inwendige weerstand R2) op isolerende schoenen (condensator C) staat.
schema.png
schema.png (5.1 KiB) 1516 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Dit zou zo niet kunnen werken, maar werd er een LED gebruikt die in twee richtingen werkt? Schreef iemand dat hier al niet?

Berichten: 3.934

Re: Knipperend LEDje

ja met een 2 kleurenled isdat soms het geval, maar een LED gaat ook geleiden de andere kant op bij ca -5V door reverse breakdown, hoewel dat niet gezond is voor de levensduur, maar dat maakt voor dat proefje niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Kun je in de video zien wat hier het geval is en welke soort LED er wordt gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Knipperend LEDje

Je kunt in ieder geval een schatting maken van de capaciteit van de tweede persoon.
Die zal enkele honderden pF zijn.

Dat betekent dat de frequentie behoorlijk hoog zal moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Gevonden:
jkien schreef: za 27 jun 2020, 08:30 In de video van John Chang is het lampje een tweekleuren-LED, dat zijn twee antiparallelle LEDs, en de stroomsterkte is 0,03 A (de multimeter gaf 0,03 aan). John Chang heeft dus een wisselspanningsgenerator in zijn schoenzool, en als de frequentie vrij hoog is (100 kHz) dan mag de andere persoon zelfs op rubberen schoenzolen staan. Net als bij een spanningzoeker gaat het lampje dan toch branden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Dan hebben we dit:
schema2.png
schema2.png (6.43 KiB) 1502 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Zie ik dat goed dat de LED pas begint te knipperen nadat John Chang harder in het pootje knijpt?

Reageer