Knipperend LEDje

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Knipperend LEDje

Professor Puntje schreef: zo 28 jun 2020, 10:43 Voor meer info over zijn schoenen zie dit draadje: https://originaldao.com/viewtopic.php?f ... 9741#p9741
Leuk! Het is me niet helemaal duidelijk wat de standpunten en achtergronden zijn. More_Pie_Guy gelooft niet in een verborgen generator, maar hij lijkt wel voldoende van elektronica te weten om door te hebben dat de ene elektrode naar de aarde moet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Het is een website over Taoïsme en aanverwante zaken. More_Pie_Guy heeft zich tot taak gesteld de authenticiteit van de video met John Chang en diens (vermeende) speciale vermogens te verdedigen. Tal van mensen hebben er al op gewezen dat de video als bewijs daarvan niet voldoet. De discussie met MPG gaat (helaas) steeds maar in cirkeltjes rond.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Hoeveel elektrische spanning kan het menselijk lichaam zelf theoretisch gezien genereren tussen de linker en rechter hand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Knipperend LEDje

Dan moet je het ECG van die persoon bekijken, "ECG-afleiding I" is het potentiaalverschil tussen beide armen. De R-piek is bij deze persoon ongeveer 2 mV.

Afbeelding
(bron: wikipedia)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

jkien schreef: za 27 jun 2020, 08:30 In de video van John Chang is het lampje een tweekleuren-LED, dat zijn twee antiparallelle LEDs, en de stroomsterkte is 0,03 A (de multimeter gaf 0,03 aan). John Chang heeft dus een wisselspanningsgenerator in zijn schoenzool, en als de frequentie vrij hoog is (100 kHz) dan mag de andere persoon zelfs op rubberen schoenzolen staan. Net als bij een spanningzoeker gaat het lampje dan toch branden.
Weet je ook een plaatje of video waaraan je kunt zien dat zo'n hoogfrequent wisselstroomgenerator in een schoenzool past?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Knipperend LEDje

De basis is een functiegenerator. Die kun je maken van een opamp chip (LM324, die was destijds ook al verkrijgbaar), een paar weerstandjes en condensatoren. Bijv dit doe-het-zelf ontwerp, dat past wel in een schoenzool. Een paar dunne AAA batterijen of knoopcellen passen ook wel in een schoenzool.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Ah - dank! Die verschillende golfvormen zullen we niet nodig hebben (één golfvorm is genoeg) dus het kan waarschijnlijk met nog minder dan in dat schema gebruikt wordt. Is het spanningsniveau ook afdoende om via de lichamen van de deelnemende personen de LED te doen branden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Knipperend LEDje

De optimale amplitude en frequentie moet je in de praktijk zoeken, ik kan dat niet zomaar raden. Ik vermoed dat de amplitude groter moet zijn dan 6 volt, dus dan is er een transformator nodig, maar die bestaan ook in miniatuurformaat. Ik ben geen elektronicus, voor mij is het een vermoeden.

Waarschijnlijk zou ik trouwens aparte generatoren in de linker- en rechterzool nodig hebben. Er is een videofragment met een LED die seconden lang blijft branden, dat is een grote continue stroom (minstens 5 mA) waarbij de spanning laag mag zijn. Er is een ander videofragment waarin de tweede persoon de navel van John Chang aanraakt en een schok krijgt. Dat moet een hoge spanning zijn waarbij de stroom heel klein mag zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

OK - bedankt. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Hier een voorbeeld van een statische elektriciteit generator verborgen in een schoen:


Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Andere ideeën:

1. De ruimte om ons heen is vol van elektromagnetische velden die ook door ons lichaam (als antenne) worden opgepikt. Als nu de ene persoon "geaard" is en de andere niet zou er tussen hen dan een elektrische spanning kunnen ontstaan. En is die spanning groot genoeg om een LED te laten knipperen?

2.Zou je door één voet te aarden en de andere niet een meetbare spanning tussen je linker- en rechterhand kunnen veroorzaken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Knipperend LEDje

1. Nee
2. Nee

Als je het zeker wil weten, ga het dan meten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Knipperend LEDje

Je kunt al een meetbare spanning genereren door bijvoorbeeld met een schoenzool over de vloer te bewegen, zoals ik ooit ontdekte tijdens een practicum met een spiegelgalvanometer.

Bij lange niet voldoende om een ledje te laten branden, natuurlijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Knipperend LEDje

Op de fasedraden in huis staat 230 V, 50 Hz. Schat de parasitaire capaciteit tussen je lichaam en de fasedraden op 1 pF, of minder. De impedantie van 1 pF bij 50 Hz is 3 GΩ. De geschatte stroomsterkte is dan 0,1 μA. Kun je daar een LED op laten branden?

Het lichaam is vergeleken met die 3 GΩ een goede geleider. Als je een goede geleider op een punt aardt, zijn er dan potentiaalverschillen in die goede geleider?

Vermoedelijk heb je het woord "meetbaar" defensief gekozen. Dus het antwoord is dan "ja", natuurlijk kun je met gevoelige apparatuur altijd wat meten. Raak bijvoorbeeld bij audioapparatuur de ingang van de versterker aan en luister naar de brom die uit de speaker komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Knipperend LEDje

Het woord "meetbaar" is hier relevant omdat in de video van John Chang ook metingen verricht worden. Een goede voltmeter heeft een extreem hoge inwendige weerstand waardoor minieme stroompje al een meetbaar resultaat kunnen geven. Het laten branden van een LED vergt uiteraard meer. Dit zijn dan ook verschillende verschijnselen, waar mogelijk ook verschillende verklaringen voor geboden zijn.

Ik ben de laatste tijd overigens door familieomstandigheden verschrikkelijk druk, en daarom zijn mijn mogelijkheden om zelf experimenten te doen beperkt.

Reageer