Wimshurst elektriseermachine

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Wimshurst elektriseermachine

Goed te horen.

Ik had ook gedacht een stick naar aarde via je eigen lichaam. Misschien een Ledje met weerstand op stick zodat kan zien dat er geen spanning meer is. Dan kan je alle risico punten afgaan in geval van.

Maar ik heb niet veel ervaring meer. Ik weet niet of mijn concept werkt.

Volgens mij als de capaciteit en spanning bekend zijn kan men de stroom bepalen of? I=Q/t=C×U/t

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Wimshurst elektriseermachine

Sorry, ik maak een denkfout. Je weet niet of de lading pos of neg is. Ontladen via led en weerstand is onzin. Buiten dat ik niet weet of 50mA ofzo kan vloeien voor enkele seconden.

Ik zal verder dit draadje niet meer vervuilen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wimshurst elektriseermachine

De voltooiing nadert:
3.jpg
De collectors zijn voorzien van tandjes.

2.jpg
Het uitsteekmalletje is gemaakt en de sectoren zijn uit het aluminium gestoken.

1.jpg
En de uiteinden van beide geleiderarmen zijn voorzien van koperborsteltjes.


Deze week het geheel demonteren om de sectoren te plaatsen, daarvoor maak ik eerst een nauwkeurig getekende mal zodat de sectoren nauwkeurig op de juiste plaats kunnen komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.998

Re: Wimshurst elektriseermachine

Alleen al prachtig om te zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wimshurst elektriseermachine

Inderdaad - zulke in oude stijl (na)gebouwde apparaten zijn ambachtelijke kunstwerkjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wimshurst elektriseermachine

En de 16 sectoren per disk zijn er inmiddels opgelijmd.
Morgen het geheel weer in elkaar zetten en, als alles meezit, de eerste testrun.

Disk.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Wimshurst elektriseermachine

Complimenten, is dat aluminium tape welke je gebruikt als electroden op de schijf? Dat was nog een vraag die ik al eerder wilde stellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wimshurst elektriseermachine

Ja, zelfklevende vrij dikke (0,1 mm) aluminium tape.
Wordt gebruikt om o.m. ventilatiebuizen, luchtkanalen te verlijmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Wimshurst elektriseermachine

Slim en mooi met die mal! Die plakband kleeft goed. Heb je je niet gesneden aan plakband die kan best scherp zijn na het knippen?

Mooi constructie, ik zie net die kogellager in de foto.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wimshurst elektriseermachine

De machine is af, nou ja, sort of.
Er is een probleem, want hij doet het niet.
Ik kom er nog niet achter wat de oorzaak is en kan tip's ideeën gebruiken!
1.jpg
Gereed, maar dood als een pier..

Hieronder wat detailfoto's en toelichting
2.jpg
Het contact tussen de conductorarmen en de sectoren is goed, ook bij hoog toerental.

3.jpg
De collectorkammen zitten dicht bij de sectoren, en zijn elektrisch goed verbonden met beide elektroden en de centrale condensatorplaten in de Leidse flessen. En de verbinding tussen de buitenzijden van de Leidse flessen is in orde, evenals de isolatie tussen de condensatorplaten van de flessen.

4.jpg
De mechanische verbinding tussen beide collecorkammen is bijna 40 cm hoogwaardig isolerend materiaal. Daartussen kan geen lek optreden lijkt mij.

5.jpg
En hier zijn beide conductorarmen met opzet verkeerd geplaatst.


Alle verbindingen en isolaties zijn met een gewone multimeter doorgemeten en (voor zover dat te bepalen is) akkoord. Na het opstarten van de machine gebeurt er werkelijk helemaal niets. Geen vonkje, geen corona, geen gesis, geen ozonlucht, geen meetbaar voltage, niks..

Van alles nagelopen, en zelfs de conductorarmen met opzet verkeerd geplaatst, zie de laatste afbeelding. De acrylschijf draait met de klok mee, en dat houdt in dat de conductorarm van linksboven naar rechtsonder moet gericht staan, anders werkt de machine niet. En misschien zit hier een hint voor een oplossing van het raadseltje: Nu ik ze bewust verkeerd plaats (rechtsboven naar linksonder terwijl de voorste schijf met de klok mee draait), gebeurt er wél wat: Overal verschijnt corona bij alle vier de conductorborsteltjes en er is vonkoverslag tussen de collectorkammen en de sectoren die langs komen en de ozonlucht is sterk. Maar er onstaat geen vonk tussen beide elektrodenbollen, ook niet als ik ze werkelijk vlak bij elkaar plaats, en er is geen meetbaar voltage daartussen. Ook de Leidse flessen ontkoppelen heeft geen effect.

Voorts heb ik met een opgewreven staaf acrylglas getracht de sectoren van een voorspanning te voorzien om zo het opslingeren van het voltage te starten, maar ook dat gaf geen succes. Ook heb ik de opbouw, verbindingen en werking nagelopen a.d.h.v. dat werkende kartonnen exemplaar, en geen verschil kunnen constateren.

Wie heeft er een zinnig tip of inzicht dat mij verder helpt, want eigenlijk moet deze machine nu gewoon werken...

Berichten: 3.937

Re: Wimshurst elektriseermachine

Misschien een keer goed droog maken met een fohn. wat voor materiaal is de bruine isolatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wimshurst elektriseermachine

Ik vraag mij af of de pinnetjes aan de collector armen wel lading oppikken. Wat gebeurt er als je daar even borsteltjes zet?

Berichten: 3.937

Re: Wimshurst elektriseermachine

Hoe scherp zijn de puntjes van de collecorkammen? Dat moeten hele scherpe naalden zijn lijkt mij.

Technicus
Berichten: 1.167

Re: Wimshurst elektriseermachine

Omdat je al een werkend exemplaar hebt, kan je deze mogelijk als spanningsbron gebruiken voor de verdachte machine. Als je op deze wijze wel vonkoverslag krijgt weet je (waarschijnlijk) dat:
De leidse flessen goed zijn
De isolatie goed is.

Dan heb je dat maar vast uitgesloten.

Daarnaast vraag ik me af (out of the box): als alle machines die rare gekruiste-snaar constructie hebben, zit daar dan misschien een reden achter (anders dan kostenbesparing). Transporteert hij nu misschien onbedoeld lading?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Wimshurst elektriseermachine

Waarom zitten de bollen op de collectoren? Ik denk de constructie?

De tegenoverstaande bollen kunnen misschien een soort van polariseren. Creeeren die bollen misschien een groot veld waardoor er een soort stroom/ladingtransport is binnen collector ipv naar Leidse flessen?
Collector.jpg

Reageer