Aardbevingen Groningen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.991

Re: Aardbevingen Groningen

Herman66 schreef: do 08 okt 2020, 17:15 Heb jij daar een bron van?
Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag wie jouw deskundige is en wat haar kwalificaties zijn.

Berichten: 334

Re: Aardbevingen Groningen

Xilvo schreef: do 08 okt 2020, 21:43
Herman66 schreef: do 08 okt 2020, 17:15 Heb jij daar een bron van?
Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag wie jouw deskundige is en wat haar kwalificaties zijn.
Jij vraagt iets terwijl ik nergens de kwalificaties zie van de door jou geplaatste artikelen...
Mijn bron is privé en noem hier geen namen. Zie het maar als de Totilas onder de aardbevingdeskundigen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.991

Re: Aardbevingen Groningen

Herman66 schreef: do 08 okt 2020, 22:02 Jij vraagt iets terwijl ik nergens de kwalificaties zie van de door jou geplaatste artikelen...
De kwalificaties en namen staan in de artikelen waarnaar ik linkte.
Herman66 schreef: do 08 okt 2020, 22:02 Mijn bron is privé en noem hier geen namen. Zie het maar als de Totilas onder de aardbevingdeskundigen
Dat is dan geen controleerbare bron.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardbevingen Groningen

In de periode toen het hele land op aardgas werd omgebouwd las ik al kranten. En daar stonden die voorspellingen in. Vraag me niet welke krant en van welke datum want dat weet ik niet meer, het is bijna 60 jaar geleden.

Die voorspellingen kwamen overigens niet uit de lucht vallen. In andere landen, b.v. de USA, was al ervaring met het uit de grond halen van aardgas en daar waren bodemverzakkingen al bekend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.991

Re: Aardbevingen Groningen

klazon schreef: vr 09 okt 2020, 10:25 Vraag me niet welke krant en van welke datum want dat weet ik niet meer, het is bijna 60 jaar geleden.
Hier een link waarin te lezen valt dat inderdaad al begin jaren zestig voor bodemdaling gewaarschuwd werd.
https://www.anderetijden.nl/artikel/598 ... -groningen
bodemdaling.jpg
© Nieuwsblad van het Noorden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Aardbevingen Groningen

Opmerking moderator

Herman66 schreef: do 08 okt 2020, 22:02 Mijn bron is privé en noem hier geen namen. Zie het maar als de Totilas onder de aardbevingdeskundigen
Onder dat soort voorwaarden is er dus simpelweg geen bron, en kunnen we dus weinig met dat soort info.
Gelieve daar niet meer mee af te komen. Meer dergelijks wordt verwijderd, evenals de berichten die daarop reageren.


Technicus
Berichten: 1.167

Re: Aardbevingen Groningen

Bijvoorbeeld hier:

https://medium.com/@samgerrits/reconstr ... e8fe0c4c55
Staan quotes uit kamerstukken van 1962 waar deze problematiek al aan de orde kwam.

Berichten: 334

Re: Aardbevingen Groningen

Bodemdaling is van alle tijden. De landbouw is sinds 1950 vertienvoudigd. Na het droge jaar 1976 is het beregenen van landbouwgronden versneld toegenomen. Dat is wat ik zag op mijn dagelijkse rit naar Eemshaven. Boerderijen en het daaromheen liggende land werd excessief beregend

Waterbeheer

Omdat het grondwaterniveau zo'n grote invloed heeft op bodemdaling, is het waterbeheer in polders cruciaal voor de toekomst. Schaalvergroting in de landbouw en uitbreiding van steden hebben de bodemdaling tot voor enkele decennia significant doen toenemen. Klink en oxidatie hebben in veengebieden tot plaatselijke bodemdalingen van meer dan een meter geleid: in de 19de eeuw één meter, in de 20ste eeuw 50 cm vanwege beter polderbeheer. Door zorgvuldig het waterpeil te beheersen wordt tegenwoordig geprobeerd om bodemdaling te minimaliseren. Voor de 21ste eeuw wordt ten gevolge van peilaanpassingen een daling van 25 cm verwacht.

http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00880.html


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardbevingen Groningen

Ik woon in Zeeland en daar wordt ook intensief beregend. Maar ik heb nog niet gehoord dat daardoor grote schade ontstaat.
Er is hier wel sprake van bodemdalingen, maar die gaan geleidelijk.In Groningen is er sprake van plotselinge instortingen van "bellen" die niet meer gesteund worden door de gasdruk.
Ik weet niet wat je bedoeling is, maar als je probeert te bewijzen dat de schade in Groningen niks met de gaswinning te maken heeft, dan krijg je weinig handen op elkaar.

Berichten: 334

Re: Aardbevingen Groningen

klazon schreef: vr 09 okt 2020, 16:26 Ik woon in Zeeland en daar wordt ook intensief beregend. Maar ik heb nog niet gehoord dat daardoor grote schade ontstaat.
Er is hier wel sprake van bodemdalingen, maar die gaan geleidelijk.In Groningen is er sprake van plotselinge instortingen van "bellen" die niet meer gesteund worden door de gasdruk.
Ik weet niet wat je bedoeling is, maar als je probeert te bewijzen dat de schade in Groningen niks met de gaswinning te maken heeft, dan krijg je weinig handen op elkaar.
Ik schrijf nergens dat het niets met gaswinning te maken heeft. Het zal eerder de combinatie van factoren zijn vermoed ik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Aardbevingen Groningen

Opmerking moderator

Herman66 schreef: vr 09 okt 2020, 16:41 Ik schrijf nergens dat het niets met gaswinning te maken heeft.
Dan mag je toch wel iets duidelijker zijn, want eerder schreef je:
Herman66 schreef: wo 07 okt 2020, 21:32 De schade aan huizen en gebouwen wordt vaak toegekend aan gaswinning. Dit terwijl aardbevingen met die kracht geen schade veroorzaken.
Dit forum is niet bedoeld voor debatten. Wel voor discussies, met verwijzing naar zo goed mogelijke bronnen. Voor onwaarschijnlijke beweringen zijn dan sterke bronnen nodig.

Berichten: 3.934

Re: Aardbevingen Groningen

Herman66 schreef: vr 09 okt 2020, 16:41 Het zal eerder de combinatie van factoren zijn vermoed ik
Alles kun je beschrijven als een combinatie van factoren, echter het gaat erom hoe groot elk van die factoren zijn. Voor aardbevingen zijn de deskundigen het er wel over eend dat die factor sterk overheerst, bv op basis van een correlatie tussen aardbevingsschade en locaties waar gas gewonnen wordt.
Dus als je de factor 'grondverzakking' wilt aantonen dan zul je met soortgelijke correlaties moeten komen tussen grondverzakking en aardbevings schade. alleen vermoedens uiten is zinloos.

Berichten: 2

Re: Aardbevingen Groningen

Deze video is gemaakt door de NOS en komt uit de serie linkjes in mijn vorige post en start op het exacte moment dat hier relevant is: https://m.youtube.com/watch?v=yigCr7Ko8vw&t=107

Ik snap niet zo goed waarom dit acht jaar na de beving in Huizinge nog steeds een discussie is.

Reageer