[natuurkunde] Hydrostatica dubbele u-buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 485

[natuurkunde] Hydrostatica dubbele u-buis

Ik snap deze oefening niet echt. Waarom is de plucht gelijk aan patm + pkwik?
Hoe heeft men zelf pkwik berekent? als hoogte wordt 0,10m gekozen, hoe weet je dat? En waarom is de druk in G dan zonder pkwik?
Bijlagen
7.2.PNG
7.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

uitleg is too bloody complicated

kijken we eerst naar de situatie van die linkse buis aan dat reservoir:
H.jpg
en we rekenen even in cm kwikdruk.

Eens dat de druk in dat vat hier 75 + 10 = 85 cmHg zal zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

Hoe berekent u dat? p = 13600.10.0,10 = 113600 Pa dat kom ik uit daar indien de hoogte wel degelijk 0,10 mag zijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 16:24 Hoe berekent u dat? p = 13600.10.0,10 = 113600 Pa dat kom ik uit daar indien de hoogte wel degelijk 0,10 mag zijn
ik reken helemaal niet met die pascals, onnodig grote getallen voor op een kladpapiertje
Ik reken met die cmHg, weet je nog?


en vervolgens nemen we dat vat en sluiten het aan op de rechtse buis:
HH.png
HH.png (14.93 KiB) 10103 keer bekeken
In G heerst dus een druk van 85 - 6 = 79 cmHg
en dat komt dus op een tikje afronding na uit op antwoord C.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

of, nog slimmer, die opstelling vereenvoudigen.
stap voor stap verandert er feitelijk niks:
HHH.png
en dan zien we nu duidelijk waarom die opmerking over die schaal erbij staat: op de tekening is 10 cm links even groot als 6 cm rechts
HHHH.png
HHHHH.png
HHHHHH.png
HHHHHHH.png

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

Dus drukt uitgedrukt in cmHg is letterlijk hoeveel cm Hg er is?? dus in dat stukje van 6cm heerst een druk van 6 cm Hg? Is dat zo simpel?

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

Jan van de Velde schreef: vr 25 dec 2020, 15:58 uitleg is too bloody complicated

kijken we eerst naar de situatie van die linkse buis aan dat reservoir:

H.jpg

en we rekenen even in cm kwikdruk.

Eens dat de druk in dat vat hier 75 + 10 = 85 cmHg zal zijn?
Dus de druk in het reservoir is de atmosferische druk plus de hydrostatische druk van kwik? maar waarom is de druk van kwik 10cmHg ? Hoe weet u dat hoogte gelijk is aan 10 cm?
hoe kunt u die hoogte kennen of is dat precies de helft?
Bijlagen
hoe kunt u die hoogte kennen of is dat precies de helft?
hoe kunt u die hoogte kennen of is dat precies de helft?

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

Ik vraag mij echt af of wat ik doe nuttig is hier, deze oefeningen zijn van 2000, toen was ik nog niet geboren... Zouden die examens dan niets veranderd zijn 20 jaar later? Oefeningen van enkele jaren geleden lijken meer veel gemakkelijker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 16:35 Dus de druk in het reservoir is de atmosferische druk plus de hydrostatische druk van kwik?
ja
workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 16:35 maar waarom is de druk van kwik 10cmHg ? Hoe weet u dat hoogte gelijk is aan 10 cm?
die twee hoogtes die jij nu aanduidt zijn aan beide zijden in de U gelijk en vallen tegen elkaar weg. Links duwt even hard als rechts.
Hlang.png
er is voor de druk in het reservoir geen enkel verschil tussen de rechtse en de linkse situatie .
Het gaat om die 10 cm VERSCHIL IN HOOGTE tussen de kwikkolom rechts en links.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 16:41 Zouden die examens dan niets veranderd zijn 20 jaar later?
niet qua opzet of insteek. Als arts zoek ik een mens met o.a. sterke analytische vaardigheden. Daarom zijn de meeste van deze fysicavragen gestoeld op betrekkelijk eenvoudige principes waaromheen een rookgordijntje wordt gehangen. De hamvraag: kijkt de kandidaat door dat rookgordijntje heen?
workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 16:41 I Oefeningen van enkele jaren geleden lijken meer veel gemakkelijker
dat is niet te hopen. Het beroep van arts is NIET makkelijker geworden. Ik hoop echt dat dat niet een van de opleidingen is die meedoet aan de algehele verdomming van de maatschappij.

MAAR: informeer vooral bij de mensen die dat kunnen weten: de organisatoren van dat toelatingsexamen.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

die twee hoogtes die jij nu aanduidt zijn aan beide zijden in de U gelijk en vallen tegen elkaar weg. Links duwt even hard als rechts.
Hlang.png
er is voor de druk in het reservoir geen enkel verschil tussen de rechtse en de linkse situatie .
Het gaat om die 10 cm VERSCHIL IN HOOGTE tussen de kwikkolom rechts en links.
Dus wanneer je 2 buizen hebt en de ene kant is het vloeistof hoger dan de andere kant, dan hoef je voor de druk enkel het verschil in hoogte te nemen? Dus eigenlijk doe je Δp = p2 - p1 met p2 de kant die hoger ligt? Klopt dit? Geldt dan hetzelfde principe om de druk in G te berekenen? Is dat dan ook Δp = 85cmHg - 6 cmHg = 79cmHg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 16:31 Dus drukt uitgedrukt in cmHg is letterlijk hoeveel cm Hg er is??
yep

workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 16:31 dus in dat stukje van 6cm heerst een druk van 6 cm Hg? Is dat zo simpel?
nee, dat stukje van 6 cm veroorzaakt een druk van 6 cmHg

of
onderaan dat kolommetje van 6 cm heerst een druk van 6 cmHg, indien er boven de kolom geen verdere druk staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 17:02 Dus wanneer je 2 buizen hebt en de ene kant is het vloeistof hoger dan de andere kant, dan hoef je voor de druk enkel het verschil in hoogte te nemen? Dus eigenlijk doe je Δp = p2 - p1 met p2 de kant die hoger ligt? Klopt dit? Geldt dan hetzelfde principe om de druk in G te berekenen? Is dat dan ook Δp = 85cmHg - 6 cmHg = 79cmHg?
je hebt 'm nu helemaal door lijkt het

Dat is het betrekkelijk eenvoudige onderliggende principe. En dát zoek je bij al deze vragen.
Want dát willen ze weten: kun jij wat gecompliceerd lijkende situaties herleiden tot hun eenvoudige basis. Een geweldige eigenschap voor een arts.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] Hydrostatica vraag

workinghard schreef: vr 25 dec 2020, 16:41 Ik vraag mij echt af of wat ik doe nuttig is hier, deze oefeningen zijn van 2000, toen was ik nog niet geboren... Zouden die examens dan niets veranderd zijn 20 jaar later? Oefeningen van enkele jaren geleden lijken meer veel gemakkelijker
informeer je dus vooral:
https://toelatingsexamenartstandarts.be/

als ik daar eens door de vragen van de laatste jaren blader
https://toelatingsexamenartstandarts.be/examenvragen
zijn die echt niet eenvoudiger. Wel lijken een paar onderwerpen veranderd te zijn vergeleken met 2010 en eerder.

Reageer