Allerlei tensor-vragen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.350

Re: Allerlei tensor-vragen

flappelap schreef: za 20 nov 2021, 16:08
wnvl1 schreef: wo 06 okt 2021, 23:09 Ben ik juist dat zowel bij een passieve als een actieve transformatie de ruimtelijke hoeken kunnen veranderen?
Hoe befoel je? Bij een passieve rotatie draai je je coördinatenstelsel, bij een actieve rotatie je vector.
Bedoeling van de vraag/stelling binnen het groter geheel was: 'Ruimtelijke hoeken zijn de hoeken tussen de ruimtelijke componenten van twee 4-vectoren. Deze hoek is dus niet invariant bij een Poincarré transformatie. Of je het nu actief of passief beschouwt maakt niet veel uit. Daarom dat ik heel verwonderd was dat voor de afbuigingshoek van het licht van een ster rond de zon wel een afbuiging berekend kan worden.' Ik kan het niet scherp onder woorden brengen en ik vind de uitleg ook nergens terug, maar in mijn hoofd heb ik intussen wel een antwoord waar ikzelf mee kan leven. Het komt erop neer dat je een assenstelsel kiest waarin de waarnemer op de verre ster en op de aarde stil staan. Onderweg tussen de verre ster en de aarde is het assenstelsel wel vervormd en dan kan je aan de hoekverdraaiing binnen zo een assenstelsel wel een waarde toekennen die ergens wel een absolute betekenis heeft. Slecht uitgelegd, maar voor mij is het wel opgelost.

Berichten: 3.934

Re: Allerlei tensor-vragen

Zelf ben ik nogal visueel ingesteld en probeer me zaken vaak voor te stellen op die manier. Ik vond dit daarom wel een verhelderend filmpje over tensors en waar ze voor gebruikt worden en hoe ze werken als opstapje naar de algemene relativiteitstheorie.

Reageer