Hoeveel gewicht kan ik optillen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Hoeveel gewicht kan ik optillen?

Beste Forumleden,

ik heb een vraag betreft hoeveel gewicht in kg ik op kan tillen door opgewekte energie.

Ik heb 10 000 kj hoeveel kg kan ik daarmee op een hoogte van 4 meter krijgen?

Zelf kom ik uit op 254.842 kg (10 000 * 1000 / 9.81 /4 ) maar heb het vermoeden dat dit niet klopt.

Alvast bedankt.

Groet,
Jens

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Hoeveel gewicht kan ik optillen?

Jouw antwoord is juist.

Berichten: 137

Re: Hoeveel gewicht kan ik optillen?

De twijfel neem je weg door even uit te schrijven wat je doet. Je hebt een hoop energie: en hoeveel energie/arbeid moet je verrichten om iets op te heffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoeveel gewicht kan ik optillen?

Ook met berekening kan ik me de twijfel wel voorstellen: 10.000 kJ lijkt niet zoveel.

Het is wat een volwassen man, in het westen althans, dagelijks via voedsel binnenkrijgt. Het is best verwonderlijk dat je met een paar boterhammen, aardappels, groente en stukje vlees inderdaad 250 ton tot 4 meter hoogte kunt tillen.

In het kader van elektriciteit: minder dan 3 kWh, minder dan een euro aan energiekosten dus. En een fractie van wat de zonnepanelen op het dak op een mooie dag aan overschot produceren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 137

Re: Hoeveel gewicht kan ik optillen?

Met dat verschil dat de menselijke machine maar aan een rendement werkt van 20%; we gaan er dus 5 dagen over doen ;-).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Hoeveel gewicht kan ik optillen?

Altijd weer verrassend om te zien hoeveel meer energie in warmte gaat zitten vergeleken met mechanische zaken.

Met die 1E7 J kun je 250 ton 4 m hoog tillen of 1 ton op een kilometer hoogte brengen.
Een ton water kun je er nog geen 2,5 graad mee opwarmen...

Berichten: 99

Re: Hoeveel gewicht kan ik optillen?

Dat is een leuke manier om je opblaasbadje met water te verwarmen. Neem het mee in een vliegtuig naar 10 km hoogte. Laat het vallen. En als alle kinetische energie is omgezet in warmte heb je een lekker warm badje (25 graden opwarming).

Ik ga er van uit dat het badje heel blijft en het water er niet uit spat.

Reageer