Smeltoven stuk

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 454

Smeltoven stuk

Beste mensen mijn smeltoven heeft het begeven . Ik vroeg mij af hoe ik de weerstand draad kan controleren op breuk ? Meestal als ik een draad wil controleren op breuk doe ik dat met mijn volt meter en een 9 volt batterij maar ik vraag me af of dat hierbij wel werkt omdat het juist een weerstand draad is .
Bijlagen
F0D6C780-E555-4BE2-B834-4FCD7A7A910B.jpeg

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Dit is mijn multimeter .
Bijlagen
AEEDF29B-8405-452A-BCD6-FC0D8FE25698.jpeg

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Ooh ik lees dus net dat je dit ook kunt meten met het geluid symbool van inplaats een batterij zie foto .Maar nu heb ik de pennen op de weerstands draden gezet maar ik krijg dus geen piep . Is die dan toch stuk of doe ik iets verkeerds ?
Bijlagen
60ECA819-AD65-432F-B771-E10C68C28271.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Smeltoven stuk

Je kunt de meter op het weerstandsbereik zetten en zo de weerstand meten.
Afhankelijk van het vermogen zal die weerstand enkele tientallen Ohm zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Smeltoven stuk

Wellicht overbodig, echter belangrijk "weetje":

Verwijder eerst het netsnoer uit het stopcontact van jouw smeltoven betreffende een weerstand meting.

Het is gevaarlijk: je kunt met de meetpennen makkelijk een kortsluiting veroorzaken. Tevens is de weerstand meting dan onbetrouwbaar en kunt zelfs de zekering van de multimeter "doorblazen".

Indien je netspanningen of stromen (dien je de multimeter met andere aansluiting gebruiken) wil meten van het apparaat in het "stopcontact" let dan op! Je kunt makkelijk kortsluitingen met de meetpinnen veroorzaken.

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Hoi besten bedankt .Ja hij piept gewoon wel bij het tegen elkaar aan houden of andere metalen voorwerpen . Maar dus niet bij de twee weerstand draden .Ik had de meter ook al even op ohm gezet maar dan krijg je iedere keer een 1 te zien of lo .Ik gebruik die meter eigenlijk ook zo weinig dat als ik het ooit es uitgezocht had dat ik dat weer vergeten ben als ik het ooit weer es nodig hebt . ik ga de OHM standen nog es af . Ik zit me nu eigenlijk te bedenken dat als ik 1 draad van de weerstand los maak en dan de stroom er op zou zetten en dat vervolgens met de voltmeter zou meten op volt .Dan zou ik toch gewoon 220 volt moeten kunnen meten ? Ja bedankt ooovincentooo Ik meet meestal alleen voltage zodat je hem niet op kan blazen .

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Ik heb het nog even met de voltage meter na gemeten op voltage .Maar zoals op de foto te zien geeft i niks aan .Ter controle had ik het ook even nagemeten op de voeding zie foto en dat werkt dus gewoon wel . Er zit ook een zwarte vlek aan de binnenkant van de oven .
Maar klopt deze meting en zijn het dan toch de verwarming weerstands draden ?
Bijlagen
BAEB8882-4A69-419A-A0D4-4FDA83EFA0D1.jpeg
91B527DA-9AA6-485B-AE89-21F681E4F97E.jpeg
C3023F60-E48C-44BE-BCC1-9F075611BAC1.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Smeltoven stuk

Zoals ik begrijp uit jouw metingen lijkt het inderdaad op een onderbreking in de weerstand draad.

Laatste foto: Ik snap alleen niet goed hoe je de zwarte pen hebt vastgemaakt. Dat zijn toch meetpennen (geen geveerde haakjes?)

Er staat mij vaags iets bij:
Mag je zo een oven langdurig aanzetten als deze leeg is? Er word dan nauwelijks warmte afgenomen waardoor de temperatuur van de weerstand draad hoog blijft en mogelijk doorbrand?

Indien er een thermostaat is weet ik niet of deze nog goed functioneerd (waardoor draad overbelast kan raken). Dat kan ook oorzaak zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Smeltoven stuk

Wanneer ik google met: "electric melting furnace coil replace"



Kom je veel informatie en zelfs filmpjes tegen. De weerstand draad in de voorbeelden wat ik gevonden heb redelijk makkelijk bereikbaar.

Misschien kun je zelf inspecteren of de draad defect is. Let op met de keramiek deze breekt natuurlijk makkelijk.

Welke vervanging nodig is voor jouw oven weet ik niet. Daar heb ik geen kennis van.

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Dank je OOOvincentOOO voor het opzoeken en de tips .Ik heb het probleem al wel gevonden . Toch het verwarming element .Dus nu maar es kijken waar dat te koop is en hoe duur dat grapje gaat kosten . Even een tip koop dus geen oven van alieixpres goedkoop is toch vaak duurkoop en soms ook gevaarlijk. En ook dank aan de andere forumgebruikers die geholpen hebben .
Bijlagen
42663A61-043C-4C95-8DA3-748900E4D2C8.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Smeltoven stuk

Excuses als ik een beetje bot overkwam.

Jammer te horen van de defecte weerstanddraad.

De breuk zit in het midden zo te zien. Dan is inkorten geen optie denk ik.

Nu heb ik een stoute dedachte:
"Heel misschien is het mogelijk de draden te verbinden met een half binnenwerk van een kroonsteentje, het plastic natuurlijk verwijderen."

Maar hier moeten anderen zich eerst over uitlaten ook betreffende veiligheid. Grote kans dat deze koper misschien smelt. Geen duurzame oplossing.

Gisteren realiseerde ik nog iets. Ik kan mij goed voorstellen dat er kant en klare weerstandspiralen speciaal voor 110V en 220V zijn.

Wellicht dat je dan moet opletten.

Misschien dat andere kunnen adviseren hoe aan een nieuwe weerstand spiraal te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Smeltoven stuk

Misschien kun je zelf eentje wikkelen. Op youtube een natuurlijk Australisch voorbeeld gevonden.

Die Australiers leren te improviseren als je in de bush woont! Ver weg van alles.

Wellicht is het leerzaam zelf te achterhalen om welke draad het gaat.

Meet:
-Diameter draad
-Diameter omwikkeling (hart-hart afstand).
-Totale lengte restant spoel
-Lengte spoel 25 omwentelingen of meer. Noteer omwentelingen en lengte van dit stuk.
-En de weerstand van restant spoel

Berichten: 1.816

Re: Smeltoven stuk

Dat soort ovendraad is vaak nog wel aan elkaar te krijgen. Is een soort RVS en dat kan met wat flux of zelfs met borax prima gerepareerd worden. Draai het in elkaar, even wat schuren miss. en Borax/flux erop en stroom aan. Proberen kan altijd. Heb zo mijn oven ook zo kunnen repareren zonder nieuw draad te hoeven kopen en doet het nog steeds tot ca 1200 gr C. Succes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Smeltoven stuk

Controleer de draad zorgvuldig op andere zwakke plekken. Zijn die niet zichtbaar, dan heb je kans dat de draad op de doorsmelt locatie van meet af aan beschadigd is geweest. Dan heeft zelf proberen te repareren zin. Een las maken met koperen onderdelen heeft geen zin vanwege de te lage smelttemperatuur. Goed schoon schuren en in elkaar twisten, of bij een modelbouwzaak een goed passend stukje RVS buis kopen klik , daar de schoon en recht gemaakte draden insteken en met een tang op veel plaatsen aanknijpen.

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Thionyl schreef: ma 06 sep 2021, 20:49 Dat soort ovendraad is vaak nog wel aan elkaar te krijgen. Is een soort RVS en dat kan met wat flux of zelfs met borax prima gerepareerd worden. Draai het in elkaar, even wat schuren miss. en Borax/flux erop en stroom aan. Proberen kan altijd. Heb zo mijn oven ook zo kunnen repareren zonder nieuw draad te hoeven kopen en doet het nog steeds tot ca 1200 gr C. Succes
Je bedoeld flux erop zonder soldeer middel gewoon omdat het schoon blijft dan ?

Reageer