[scheikunde] evenwichten in waterige oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[scheikunde] evenwichten in waterige oplossing

Dag
Kan iemand helpen met deze oefening? Of kan iemand vertellen hoe ik eraan moet beginnen. Ik zit namelijk ook vast met het opstellen van de reactievergelijking.
Toevoeging van 0,0125 mol HCl aan 150 mL van een 0,150 M mierenzuur/0,100 M natriumformiaatbuffer leidt tot een pH = ________? De Ka van mierenzuur is 1,8 × 10-4.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] evenwichten in waterige oplossing

wetenschapperinspe schreef: vr 31 dec 2021, 16:14 ..... vast met het opstellen van de reactievergelijking....
Begin eens met het opschrijven van deeltjes in oplossing die een H+ kunnen afstaan, zuren dus. En welk deeltje kan een H+ opnemen en is dus een base ?

Berichten: 333

Re: [scheikunde] evenwichten in waterige oplossing

Margriet schreef: ma 03 jan 2022, 14:51
wetenschapperinspe schreef: vr 31 dec 2021, 16:14 ..... vast met het opstellen van de reactievergelijking....
Begin eens met het opschrijven van deeltjes in oplossing die een H+ kunnen afstaan, zuren dus. En welk deeltje kan een H+ opnemen en is dus een base ?
Hcl is een sterk zuur en zal daarom een proton afgeven. Mierenzuur is een zwakzuur dus dit zou ook een proton kunnen afgeven. Natriumformiaat is een zwakke base. Dus dit zal een proton opnemen. Maar ik ben wat in de war omdat ik twee zuren heb. Ik zal dan waarschijnlijk 2 reactievergelijkingen hebben of niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] evenwichten in waterige oplossing

Schrijf de twee reactievergelijkingen die je veronderstelt dat er zijn eens op.

Verder de opmerking dat natriumformiaat een zout is en dat het formiaation de zwakke base is.

Reageer