PWS hoe leer je het beste

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

PWS hoe leer je het beste

Hey,

Ik zit na te denken om mijn PWS over leren te doen wat er gebeurt in je hersenen en hoe dat het het beste gedaan kan worden. Ik wil hierbij ook een proef doen, maar weet nog niet zo goed hoe. Ik dacht er aan om verschillende studie technieken te testen zoals: doorvragen, jezelf overhoren, spreiden, afwisseling, zelf de stof uitleggen en dat soort dingen. Ik kan ze zelf allemaal wel uitproberen maar ik wil graag een iets groter onderzoek dat ik het bij meerdere tegelijk kan testen. hebben jullie misschien ideeën? het is voor een PWS havo 5

Berichten: 635

Re: PWS hoe leer je het beste

Vraag jou leraar naar 'het naadje van de kous', net zo lang totdat jij en je leraar ervan overtuigd zijn, dat zijn thema 100% is overgekomen.

Berichten: 1.247

Re: PWS hoe leer je het beste

Liefe_2005 schreef: zo 06 feb 2022, 17:28 Hey,

Ik zit na te denken om mijn PWS over leren te doen wat er gebeurt in je hersenen en hoe dat het het beste gedaan kan worden. Ik wil hierbij ook een proef doen, maar weet nog niet zo goed hoe. Ik dacht er aan om verschillende studie technieken te testen zoals: doorvragen, jezelf overhoren, spreiden, afwisseling, zelf de stof uitleggen en dat soort dingen. Ik kan ze zelf allemaal wel uitproberen maar ik wil graag een iets groter onderzoek dat ik het bij meerdere tegelijk kan testen. hebben jullie misschien ideeën? het is voor een PWS havo 5
-Je kunt de vergeetcurve van Ebbinghaus nagaan
-Je kunt nagaan wat efficiënter is op zowel korte als lange termijn: b.v. 2 maal een rijtje woordjes leren v.s. 1 maal een rijtje woordjes leren en daarna overhoren i.p.v. nogmaals overlezen
-Je kunt nagaan in hoeverre mensen het belang van samenvattingen overschatten
-Je kunt nagaan wat voor verschil er bestaat tussen exacte vakken en niet-exacte vakken zoals maatschappijleer of geschiedenis

etc. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: PWS hoe leer je het beste

Ik zal proberen of je onderstaand (E-)boek kan begaan
Biggs. J. (2003) Teaching for Quality Learning at University – What the Student Does 2nd Edition SRHE / Open University Press, Buckingham. Available
dat boek heeft tijdens mijn thesis mij veel inzicht gegeven in leren en het overbrengen van informatie

Reageer