Recycling of upcycling van kleding

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Recycling of upcycling van kleding

Ik zag vandaag deze uitzending van De Prijsknaller: https://www.npo3.nl/de-prijsknaller/11- ... KN_1728912

Het gaat over hoe onze consumptie maatschappij zodanig is ontwikkeld dat er steeds meer kleding van slechte kwaliteit wordt geproduceerd en na een paar keer dragen wordt afgedankt. Dat gaat dan in inzamel containers, waarbij uiteindelijk de slechte kwaliteit in Afrika belandt. Ook daar is ruim 40% direct afval, wat dus zorgt voor flinke problemen. Als westerlingen dumpen wij onze zooi dus lekker goedkoop in Afrika zodat wij weer iets nieuws kunnen kopen...

Nu ben ik zelf een type wat van mijn vrouw moet horen dat ik kleding echt niet meer aan kan, maar toch is dit voor mij wel een eye opener.

Nu vraag ik mij af: valt er echt niets zinnigs te maken met die kleding? Het gros wat zou snel afgedankt wordt bestaat grotendeels uit polyester. Maar daar zit natuurlijk vaak wel weer katoen tussen, elastiek, polyamide, etc. Dat lijkt mij het grootste probleem. Maar even los van alle kosten en dergelijke, is er niet iets te bedenken wat je van zulke kleding zou kunnen maken? Ik denk bijvoorbeeld aan isolatiemateriaal, misschien plaatmateriaal, dat soort dingen?

Niet dat ik nou volgende week zal vertrekken om een fabriek in Ghana uit de grond te stampen, maar het zou toch mooi zijn als we van dat afval daar iets zinnigs kunnen maken :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Recycling of upcycling van kleding

De laatste tijd krijg ik vaak een dubbel gevoel de plastic berg/soep op te ruimen.

Voor het begrip: ja het is een probleem echter: welke plaats vervanger krijg je? Overmatig papier/karton gebruik uit biologisch materiaal misschien?
  • Hoe gaat het papier/karton gebruik zich verhouden over 5 jaar (blijft dit dramatisch groeien door minder plastic)? Het vreemde: terwijl eigen steeds meer digitaal gaat tov 20 jaar geleden?
Dus verse bomen kappen in misschien oostblok om papier/karton te maken? Terwijl oud biologisch materiaal in de vorm van olie/gas terecht minder gebruikt word.

Ten aanzien topic en mijn eigen vraag:
  • Kan oude kleding gebruikt worden voor frites bakjes en afhaal Chinees, Mc Dona etc. Lowbuget en kwalitatief minder dan andere "supermarkt" verpakking?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Recycling of upcycling van kleding

De plastic soep ontstaat deels door mensen die hun afval gewoon op straat of zee weggooien, maar voor een groot deel ook doordat ons westers afval in derdewereldlanden wordt gedumpt. Van daaruit waait het gewoon weer naar zee.

Van plastic weten we dat we er bruikbaar materiaal van kunnen maken. Economisch is dat helaas niet interessant. Iets wat volgens mij met voldoende politieke wil prima op te lossen moet zijn.

Voor dit topic zoek ik voornamelijk mogelijkheden om afgedankte kleding te hergebruiken als ander product. Als kleding is het duidelijk niet meer bruikbaar, maar zijn er misschien andere mogelijkheden?

Hoe moeilijk is het om het materiaal te scheiden naar losse grondstoffen?
Is dat scheiden nodig?
Zijn de gemengde grondstoffen bruikbaar?
Wat kunnen we met afzonderlijke grondstoffen?

Etc
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Recycling of upcycling van kleding

Op wiki en anderen onderscheid men de volgende recycling methoden: mechanisch en chemisch (buiten hergebruik). Zie Wiki en bronnen onderaan (Wiki). Samengevat begrijp ik:

Mechanisch.
Cotton:
sorted by color and type => re-dying and bleaching => shredded and separated into fibers => aligned before spinning (carding) => spinning (+virgin cotton)

Polyester textiles:
sorted by color and type => re-dying and bleaching => shredded and separated into fibers => molded into PET pellets => extrusion to create new fibers

Mechanisch heeft als nadeel kwaliteit verlies (kortere draadlengten en verminderde sterkte). Nieuw textiel product bestaat uit recycled en nieuw.

Chemisch.
Synthetic fibers Polyethylene terephthalate (PET):
chemical brake down to monomers (verwijderd tevens kleurstoffen) => polymerized to be used to produce textile products

Chemisch recycling heeft als voordeel kwaliteit behoud in tegenstelling mechanisch.

Algemeen.
Recycling moeilijk omdat het sorteren van verschillende weefsels moeilijk is. Puur katoen shirts is zelfs niet 100% denk aan de naadgaren/labels. Er is blijkbaar onderzoek gaande naar hyperspectraal camera's welke hiermee kunnen assisteren (Spectral Imaging).

Meer info:
https://www.bbc.com/future/article/2020 ... to-recycle
https://learn.destexproject.eu/wp-conte ... rially.pdf

Het hergebruik oude kleding in andere toepassing als textiel lijkt mij inefficient. Alle energie die nodig was de textiel te maken word dan weggegooid. Andere toepassingen recycled heb ik niet gevonden. Mijn gedroomde frites bakjes zouden dan zo lek als zeef zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Recycling of upcycling van kleding

Hmmm, lijkt er dus op dat de Ghanezen gewoon pech hebben. :(
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Recycling of upcycling van kleding

Verder weet ik het ook niet precies. Ik heb slechts een beetje samengevat wat ik gelezen heb.

Misschien heeft een chemicus meer informatie wat mogelijk is met recycling weefsels. Onderstaande nog gevonden in BBC artikel. Men komt ook tapijt en isolatie materiaal tegen zoals jij suggereerde als recycle product. Verder:

"Austrian researchers have also developed techniques using enzymes that allow them to turn old wool clothing into a material that can be used as a resin or adhesive."
http://resyntex.eu/images/downloads/Qua ... s-2018.pdf

"Some are even looking at turning other types of waste – such as off milk – into clothing. When milk turns sour, it separates into whey at the bottom and protein flakes on top. When you remove the whey, you are left with a kind of cottage cheese. This cottage cheese is put into a machine that works like a noodle machine,” says Anke Domaske, founder of QMilk, a company that has been developing new types of biodegradable fibres in Hemmingen, Germany. "
https://www.qmilkfiber.eu/qmilk-biopolymer-2?lang=en (link van mijzelf niet volledig gedubbel checked!)

"They have also been able to produce fibres that can turned into yarns by purifying proteins from the algae or even using them to produce a bio-oil that can be turned into bioplastic fibres."
https://patentimages.storage.googleapis ... 7518A1.pdf

BBC artikel (zie mijn voorgaande bericht) is redelijk compleet en kijkt buiten mijn sumiere samenvatting: "mechanisch" en "chemisch".

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Recycling of upcycling van kleding

Geen verstand van en geen waarheidsbevinding gedaan maar mij wordt door mijn werkgever verteld dat wij wel degelijk op CO2 uitstaat besparen door uniform onderdelen te upcyclen in plaats van normaal te vernietigen. Zo brachten wij 10 jaar geleden in 1 klap 90.000 kg oude werkkleding naar www.texperium.eu die deze liet versnipperen om er andere producten van te maken zoals vloerbedekking en tassen. Er diende hier in elk geval niet op kleur gesorteerd te worden. Alle eindproducten hadden gewoon de 3 kleuren die er vooraan in waren gestoken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Recycling of upcycling van kleding

Ger schreef: vr 11 feb 2022, 22:44 Nu vraag ik mij af: valt er echt niets zinnigs te maken met die kleding? Het gros wat zou snel afgedankt wordt bestaat grotendeels uit polyester. Maar daar zit natuurlijk vaak wel weer katoen tussen, elastiek, polyamide, etc. Dat lijkt mij het grootste probleem. Maar even los van alle kosten en dergelijke, is er niet iets te bedenken wat je van zulke kleding zou kunnen maken? Ik denk bijvoorbeeld aan isolatiemateriaal, misschien plaatmateriaal, dat soort dingen?

Niet dat ik nou volgende week zal vertrekken om een fabriek in Ghana uit de grond te stampen, maar het zou toch mooi zijn als we van dat afval daar iets zinnigs kunnen maken :)
Dat kan zeker, en dat gebeurt ook. Globaal genomen zit er weinig verschil tussen recyclen van textiel en van plastics. Beide kunnen worden gerecycled, met dezelfde technieken, en bij beide is scheiden van de afvalstroom een technische uitdaging, hoewel het voor sommige toepassingen niet zo uitmaakt als er nog een restantje van iets anders bij zit.

Economisch/maatschappelijk is de vraag wat de verhouding is tussen afgedankt textiel en nuttige producten die je ervan kunt maken. Dat is overigens vaker bij recycling en zeker upcycling. Leuk dat je iets nuttigs van afval kunt maken en leuk dat dat betere (materiaal)eigenschappen heeft dan het oorspronkelijke product, zodat het ook economisch interessant(er) wordt. Maar betere eigenschappen betekent vrijwel automatisch een kleinere markt qua volume dan het oorspronkelijk weggegooide product. Dus je kunt maar een klein deel van je afval daadwerkelijk upcyclen.

Maar er zijn wel degelijk een hoop initiatieven. Textielafval kan worden gebruikt om vilt te maken en dat kan inderdaad worden gebruikt als isolatie. Plaatmateriaal kan ook, je kunt het vermalen, impregneren met hars, in een vorm persen en vervolgens uitharden. Er zijn diverse kleine en grotere bedrijven hiermee bezig.

Maar als de afvalstroom richting Ghana voornamelijk uit polyester bestaat, ligt daar een andere oplossing meer voor de hand, namelijk chemische recycling. Polyester in kleding is grotendeels PET, en PET kan op verschillende manieren chemisch worden gerecycled. Onder andere is het mogelijk om het weer om te zetten in de oorspronkelijke bouwstenen ethyleenglycol en tereftaalzuur en die te isoleren. De grootste uitdaging daarbij is om deze stoffen dan ook weer zo zuiver te krijgen dat ze daadwerkelijk kunnen worden hergebruikt.

Daarnaast is de vraag wat je met alle andere "ingrediënten" doet, die je na dat zuiveren overhoudt. Los van andere materialen die aanwezig kunnen zijn, zul je zelfs in de polyester nog allerlei ander spul terugvinden dan polyester zelf: kleurstoffen, stabilisatoren, een of meer toeslagstoffen voor het vezelspinnen, en restanten van de katalysator die gebruikt. Hoewel die maar een klein deel van de totale massa zullen uitmaken zitten ze er wel in en het is niet te verwachten dat die nog goed te scheiden gaan zijn, en al zeker niet dat dat economisch interessant is:

Of met andere woorden, de kans is groot dat dit verdwijnt als afval. En dan moet je dus ook opletten dat het Ghanese oppervlaktewater er niet (stiekem) mee verontreinigd gaat worden.

Ik wil met dit alles geen onnodig negatief verhaal schetsen: recycling van wegwerpkleding kan. Het is technisch mogelijk en met enige hulp (maatschappelijke of politieke druk) ook economisch. Maar er zitten ook haken en ogen aan, en alles op een rij zou ik persoonlijk liever een andere oplossing zien: wat je niet weggooit hoef je immers ook niet te recyclen...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Recycling of upcycling van kleding

Beste @Marko,

Weet jij waarom WIki het volgende indeelt bij "mechanische" recycling (PET pallets) Wiki?

Polyester textiles:
sorted by color and type => re-dying and bleaching => shredded and separated into fibers => molded into PET pellets => extrusion to create new fibers

Een definitie vraagstuk waarschijnlijk maar wilde graag weten waarom. Zelf denk ik omdat er geen chemische reactie plaats vind maar weet dat niet zeker... :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Recycling of upcycling van kleding

Dat is omdat - in grote lijnen - de enige bewerkingen mechanische bewerkingen zijn en er in principe geen chemische reacties plaatsvinden. Sorteren en vermalen en de vezels loshalen zijn allemaal mechanische bewerkingen. Het opnieuw verwerken tot pellets zoals daar genoemd, in principe ook, omdat het alleen het opsmelten van PET en eventueel mengen met andere stoffen betreft. Ik schrijf hier "in principe" omdat vanwege de hitte en de krachten tijdens dit proces de polymeerketens altijd enigzins zullen reageren, veranderen c.q. afbreken. Er treedt dus wel iets van chemie op, maar dat is niet de intentie van het proces.

Dit in tegenstelling tot de chemische routes waarbij bewust de ketens worden afgebroken en omgezet in iets anders - meestal de oorspronkelijke bouwstenen maar direct omzetten in een ander materiaal (een ander soort polyester) kan ook.

Merk overigens op dat het sorteren op kleur bij het mechanisch recyclen bedoeld is om opnieuw verven en bleken te voorkomen. Bijvoorbeeld rood bij rood, zodat je ook (tweedehandse) "rode" vezels terugkrijgt. Enzovoort.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Recycling of upcycling van kleding

Dankjewel! Ik kon Het zelf moeilijk in een hokje plaatsen. Toevallig viel het in jouw originele tekst onder chemisch! Hokjes zijn noodzakelijk, maar nuances maken de meester!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Recycling of upcycling van kleding

Ik heb het niet over mechanische recycling van polyester gehad. Als de afvalstroom voor het grootste deel uit polyester van dubieuze kwaliteit bestaat - die door mechanische bewerkingen altijd minder wordt, lijkt me dat niet de beste optie. Daarom noemde ik chemische recycling: de afbraak tot de monomeren ethyleenglycol en tereftaalzuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Recycling of upcycling van kleding

Marko schreef: ma 14 feb 2022, 16:47 Polyester in kleding is grotendeels PET, en PET kan op verschillende manieren chemisch worden gerecycled.
Ik bedoelde het als compliment jij als meester die de nuances kent! Ik had over het woordje "verschillende" gelezen. Excuses, ik dacht dat mijn context duidelijk was.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Recycling of upcycling van kleding

Dankjewel voor de toelichting. Nu in elk geval wel :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Recycling of upcycling van kleding

Soms mis ik hier wel de "bedankt voor bericht knop" :)

Verhelderende uitleg Marko, bedankt!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer