Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

Beste leden,

Eigenlijk hoor ik niet echt thuis in dit forum, ik ben niet zo slim, haha. :D

Echter weten jullie knappe koppen me wel te helpen.

Ik heb een zwembad met een zandfilterpomp. Deze laat ik via 32mm naar een 18mm spiraal van RVS, 12m lang lopen door een vuurton. Dit ging van de week best goed, tot de tijdschakelaar de pomp uitzette. Toen ik na 4 minuten de pomp weer inschakelde, klapte mijn uitvoerslang kapot aangezien die even 100°C water te verwerken kreeg. Resultaat, een hoop stoom. Ik heb met hittebestendige handschoenen de slangen afgekoppeld, en na 5 minuten de kachel geblusd. Geen gewonden, alleen een chagrijnige mij omdat ik al wat uurtjes in dit project heb zitten.

Nu heb ik begrepen dat kokend water ook een bepaalde druk opbouwt. (stoommachines zijn ooit zo ontstaan natuurlijk). Dus ik zat te denken aan een overdruk ventiel.

Maar: wat kan ik doen om er voor te zorgen dat als het water te heet wordt, het water veilig wegkomt uit het spiraal. En eventueel het stoom een veilige kant op laten spuiten. (Dus niet in het wilde weg. Naar boven zou prettig zijn).

Aanvullende info die nodig is zie ik graag verschijnen! Afbeelding[/img]
Bijlagen
IMG-20220321-WA0003.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

Ik denk dat het iets anders is gegaan dan jij beschrijft:

Als de vuurton volop stookt, zal dat water in die spiraal zijn gaan koken en heeft die stoom zijn weg naar buiten mogelijk al binnen een paar minuten gevonden, er is immers maar weinig tegendruk.
Het gevolg is dat de spiraal droogkookt, en vele honderden graden heet wordt.
En als je dan de pomp inschakelt, krijg je een explosieve gebeurtenis. Het eerste water loopt die gloeiende buis in en wordt onmiddellijk oververhitte stoom. Mogelijk is er nu wel heel kort een beduidende drukopbouw, maar dan is het ventiel hoogstwaarschijnlijk te laat en een flink deel van die superhete stoom komt in de slang terecht. Dat dat erg gevaarlijk kan zijn, behoeft geen toelichting.

Een overdruk- of veiligheidsventiel gaat hier dus onvoldoende helpen.
1: Je zal ervoor moeten zorgen dat de pomp altijd aan staat als de vuurton heet is.
2: je moet ervoor zorgen dat de pomp alleen uit kan bij een afgekoelde vuurton.
3: Tevens zal de pomp nooit aangezet moeten kunnen worden als de vuurton heet is (mocht om de een of andere reden niet aan 1: voldaan zijn.

Een tijdklok is hier ongeschikt voor. Er zijn misschien wel wat andere dingen te bedenken als je dat per se wilt automatiseren.

Berichten: 4

Re: Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

Ik denk dat dit precies is wat er is gebeurd!
Klinkt in ieder geval logisch.

Dat de pomp niet uit mag, dat is me heel duidelijk. Dat was ook écht niet de bedoeling. Ik dacht dat ik aan alles had gedacht, echter stond de tijdschakelaar nog in ivm normale setting. (Alleen de pomp). Ik ga deze vervangen met een smartswitch. Echter, ik hoopte dat ik toch een soort beveiliging kon inrichten in geval dat bijv. De stroom uitvalt, of wat dan ook. Ik heb namelijk ondervonden dat enkele minuten genoeg zijn om er een zooitje aan over te houden.)
Ik neem aan dat zodra dit toch gebeurt, en ik koppel de slangen af, (ik zou bijv, een bypass ertussen kunnen zetten zodat er geen koud water in kan, en heet water niet terugspoelt) en het spiraal dus droog kookt, het verder geen echte kwaad kan, behalve dat het spiraal gloeiend heet wordt? Nogmaals niet de optimale situatie, maar even best action in worst situation.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

Die RVS spiraal zal weinig last hebben van de oververhitting, dat lijkt mij geen punt van zorg.

Je zou met een combinatie van een elektrische tweeweg klep en een temperatuurvoeler iets als dit kunnen knutselen:
- pomp gaat aan, ton is heet: water gaat via de bypass
- pomp gaat aan, ton is koel: bypassklep sluit

Berichten: 4

Re: Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

Ik heb de bypass aangelegd, en vanaf de bypass de oude slangen welke nog heel waren opnieuw gebruikt. Dit resulteert erin dat als dit de volgende keer wéér gebeurd, hij klapt bij de zwarte slangen. Deze zullen worden vastgezet in de grond, en hier komen geen mensen of kinderen bij. Ik bedacht me dat iets zo sterk is als de zwakste schakel, en dus leek me een dergelijke "breakpoint" de beste optie. Hopende dat het nooit gaat gebeuren...
Bijlagen
IMG-20220323-WA0017.jpeg

Berichten: 3.934

Re: Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

Vitallicca schreef: wo 23 mar 2022, 21:08 Ik heb de bypass aangelegd, en vanaf de bypass de oude slangen welke nog heel waren opnieuw gebruikt. Dit resulteert erin dat als dit de volgende keer wéér gebeurd, hij klapt bij de zwarte slangen. Deze zullen worden vastgezet in de grond, en hier komen geen mensen of kinderen bij. Ik bedacht me dat iets zo sterk is als de zwakste schakel, en dus leek me een dergelijke "breakpoint" de beste optie. Hopende dat het nooit gaat gebeuren...
Volgens welke procedure ga je nu die 2weg klep bedienen? als die per ongeluk op bypass staat en je zet hem daarna aan als er vuur is dan loopt het water de spiraal in, wordt vervolgens gelijk oververhitte stoom. Dan klapt je slang uit elkaar terwijl jij er dan met met je handen in de buurt zit. Dat is vrees ik nog gevaarlijker dan het al was. Je moet iets hebben wat failsave is en niet hoeft te vertrouwen op de volgorde van handelen van de bediener (dat gaat in de praktijk immers altijd een keer mis)

Stoom is iets waar je heel serieus mee om moet gaan. Het is niet voor niets dat er regels en wetgeving is rondom stoomketels (waarvan dit er dus ook een is)

Berichten: 3.934

Re: Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

De enige veilige manier is denk ik een temperatuur sensor in de spiraal (evt de elektrische weerstand van de spiraal gebruiken als sensor) en als de spiraal te heet wordt een grote straal water aanzetten die het vuur blust en de spiraal helemaal afkoelt. maar ook dat is nog niet failsave, immers je moet actief iets doen met blussen via een pomp of kraan en daar kan ook weer iets misgaan. daarom zitten er in systemen zoals CV installaties altijd meerdere parallel beveiligingen.

Berichten: 4

Re: Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

HansH schreef: do 24 mar 2022, 16:53 De enige veilige manier is denk ik een temperatuur sensor in de spiraal (evt de elektrische weerstand van de spiraal gebruiken als sensor) en als de spiraal te heet wordt een grote straal water aanzetten die het vuur blust en de spiraal helemaal afkoelt. maar ook dat is nog niet failsave, immers je moet actief iets doen met blussen via een pomp of kraan en daar kan ook weer iets misgaan. daarom zitten er in systemen zoals CV installaties altijd meerdere parallel beveiligingen.

Daar had ik ook al over nagedacht mbt de vorige tip. Het wordt dus nog even nadenken hoe of wat... Echter blijf ik erbij: Áls die klapt, dan liever bij het zwakste punt... Als dat ik moet gaan gissen waar die dat zal doen. 😅

Berichten: 3.934

Re: Veiligheidsmaatregel kokend water in warmtewisselaar

ik zou dan een metalen t stuk met knelkoppeling maken vlak bij de inlaat en uitlaat van de spiraal. en daar dan een siliconenrubberen kurk in aan elke kant. Die kunnen er dan uitvliegen zonder dat je je leidingen opblaast. en ook goed om het dan een keer uit te testen of het werkt.

Reageer