Vet nu wel of niet goed voor cardiovasculaire gezondheid?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Vet nu wel of niet goed voor cardiovasculaire gezondheid?

Beste,

Men zegt dat als men de slechte vetten ldl vervangt door de goede vetten een betere gezondheid heeft voor het hart. Maar het is niet omdat iets beter is dat het daarom goed is, het is beter tov de slechte vetten. Wat is dan het best veel gezonde vetten eten of helemaal geen vet?


Bedankt,
Thibault,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vet nu wel of niet goed voor cardiovasculaire gezondheid?

Overal waar "te" voor staat is niet goed, behalve bij tevreden en te bed.
Deze spreuk staat als en huis en heeft ook hier betrekking. Vet op zichzelf is een belangrijk en nuttig voedingsstof, waar je niet te veel maar ook niet te weinig van moet binnen krijgen.

het bestempelen van vet als gezond of ongezond wordt voornamelijk gedaan om aan te geven of het vet getransporteerd moet worden door voornamelijk LDL of HDL cholesterol. simpel gezegd de LDL wordt meer gemaakt met verzadigde vetten (harde fractie palm olie, dierlijk vet) en heeft een groter risico op het vormen van vernauwingen in de (slag)aders. HDL cholesterol kan de vet vernauwingen deels oplossen en wordt meer gemaakt met (meervoudig) onverzadigde vetten zoals bijvoorbeeld olijfolie, zonnebloem olie en vette zee vis.

Moet je dus alleen heel mager vlees gaan eten? nee, wat dierlijk vet is ook nuttig voor ons want daarin zitten nutriënten opgelost als bijvoorbeeld vitamine D.

Het is dus zo, dat het belangrijk is om gevarieerd te eten en met mate.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Vet nu wel of niet goed voor cardiovasculaire gezondheid?

Verzadigde vetten verteren moeilijker in je darmen. Om de darmen te helpen, wordt er ongeveer in het midden van je twaalfvingerige darm gal in je twaalfvingerige darm gedaan. de gal breekt het verzadigde vet op in heel kleine bolletjes
De opening in de twaalfvingerige darm wordt de papil van vater genoemd.
Het gal wordt door de lever aangemaakt en opgeslagen in de galblaas , die boven de lever zit.
In vis zitten de meervoudige onverzadigde vetzuren omega 3 en omega 6 . Ze komen voor in de EPA vorm en de DAH vorm.
Zie ook het blad: MEDISCH DOSSIER februari/maart 2022 .Artikel op blz:10 ( bezuinig niet op visolie, -lage niveaus zijn net zo slecht als roken).

Berichten: 38

Re: Vet nu wel of niet goed voor cardiovasculaire gezondheid?

Zelf ga ik ervan uit dat wij mensen net alsratten en varkens opportunistische omnivoren zijn, en ga ik ervanuit dat je als je een beetje gevarieerd eet je je niet al te druk moet maken over vetten alsje geen ernstig overgewicht hebt.

Ik zag laatst echter op youtube een filmpje van een Amerikaan die nu beweerde dat plantaardige onverzadigde vetten de bron zouden zijn van zo ongeveer alle welvaartsziekten en illustreerde dit alles met een hoop wetenschappelijk bedoelde prietpraat waar ik niet alles van begreep maar waarbij wel mijn bullshit alarm afging, onverzadigde vetzuren zouden oxyderen tot zeer toxische stoffen. Onverzadigde vetten in de opgenomen in de celwand zouden door oxydatie ernstige narigheid veroorzaken en ga zo maar door, ik ga het nog eens bekijken.

Reageer