Stalen trap met zwevende treden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Stalen trap met zwevende treden

Had graag een trap willen maken met zwevende treden van 10 of 15mm dikte 700mm lang en 220mm breed.
Deze treden zou ik willen vastschroeven op een ijzeren plaat als trapboom. Plaatdikte 20of 25mm en de lengte van de plaat is 2950mm lang en 200mm hoog. ( Dus 10 treden )

Mijn vraag is nu: is deze plaat, die moet dienen als trapboom dik en hoog genoeg om geen doorbuiging in het midden van de trap te krijgen, of moet ik deze plaat dikker of hoger gaan uitvoeren.
Voorbeeld trap.docx
(630.67 KiB) 105 keer gedownload

Berichten: 863

Re: Stalen trap met zwevende treden

dat hele idee van een enkele boom uit plaatstaal kan je beter gauw vergeten
Om uitkragende trede te realiseren heb je een stevige massieven wand nodig bij voorkeur van een cm of 20 gewapend beton.

als je een enkel boom wilt neem dan een buis of koker en plaats die in het midden onder de trede
zodat je de wringkrachten binnen de perken houd

je zal dan evengoed de onder en bovekant van de boom nog stevig moeten verankeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Stalen trap met zwevende treden

Je kan uitkragende treden maken zonder een zichtbare boom in een houtskeletbouw. Er is wel wat rekenwerk aan, en de nodige voorzieningen in de structuur, maar het gaat. Ik heb enkele jaren geleden enkele details bekeken van een trap waarbij aan de uiteinden van de trapboom 2 vertikale buizen gelast waren, en zo een reusachtige "N" vormden. Het totaal woog om en bij de 700 kg als ik me goed herinner, maar het was ook een iets hoger verdiep dan standaard.

Berichten: 3.934

Re: Stalen trap met zwevende treden

Renee schreef: do 31 mar 2022, 16:00 Had graag een trap willen maken met zwevende treden van 10 of 15mm dikte 700mm lang en 220mm breed.
Deze treden zou ik willen vastschroeven op een ijzeren plaat als trapboom. Plaatdikte 20of 25mm en de lengte van de plaat is 2950mm lang en 200mm hoog. ( Dus 10 treden )
het is mij even onduidelijk wat je nu precies wilt. wil je een plaat van 25 mm dik massief staal van gaan gebruiken en 2950mm lang en 200mm hoog dus dan krijg je in het midden onder elke trede een stuk van 20cm staal eronder?
maar dan heb je maar 2.5 cm waar je een trede op moet gaan schroeven? lijkt me dat de sterkte dan meer bepaald wordt door de schroeverbinding tussen ijzer en treden. misschien helpt een tekening wat je nu precies bedoelt?

Berichten: 863

Re: Stalen trap met zwevende treden

in hout kan je uitraadt ook een stevige wand maken.
Waaraan je trede bevestigd al dan niet met stalen hulpmiddelen.
Een beetje hsb gevel heeft tegenwoordig ribben van 235mm en die krijgen dan alleen een simpel moment te verwerken.
orde 4 a 5 kNm afhankelijk van het gebruik en lengte van de trede

bij een boom moet deze kracht echter door torsie worden overgebracht.
daar is een strip zo ongeveer de minst geschikte vorm voor

Berichten: 3.934

Re: Stalen trap met zwevende treden

boertje125 schreef: do 31 mar 2022, 20:56 bij een boom moet deze kracht echter door torsie worden overgebracht.
daar is een strip zo ongeveer de minst geschikte vorm voor
het kan denk ik wel, maar dan moet de draagconstructie voldoende torsie kunnen verwerken tgv belasting als iemand op de linker of rchterkant van een traptrede gaat staan. dat kan alleen als je die ondersteunende draagbalk voldoende breed maakt en dan is het ook slim om niet met massief staal te werken maar met holle vormen waarbij de wanden de krachten moeten leveren. Dan heb je veel meer effect voor de zelf doe veelheid materiaal en gewicht. immers koppel is kracht x arm, dus als je het massief maakt dan doet het midden nauwelijks mee in het verwerken van de torsie en de buitenkant moet het meeste werk doen.

Berichten: 3.934

Re: Stalen trap met zwevende treden

trap.gif
hier zie je zo'n voorbeeld.
de hoofdbuis zal hol zijn en door zijn diameter voldoende torsie kunnen verwerken. Verder zie je bij elke trede hulpstaafjes die een stijve constructie leveren om de torsiekrachten van de treden over te brengen zonder de midden verbinding van trede met met de buis te zwaar te belasten qua torsie. de torsiekracht wordt nu naar de middenbuis overgebracht in de richting van de hulpstaafjes.

Berichten: 3.934

Re: Stalen trap met zwevende treden

dat lijkt me dus een prima oplossing voor het probleem van de TS

Berichten: 863

Re: Stalen trap met zwevende treden

Mij ook zie mij eerste reactie :)
Dergelijke enkele trapbomen hebben overigens ook flinke kopplaten waarmee ze verankerd worden aan de vloeren.
bij houten vloeren moet er waarschijnlijk ook een stalen ligger aangebracht worden.

Berichten: 3.934

Re: Stalen trap met zwevende treden

boertje125 schreef: vr 01 apr 2022, 08:11 Mij ook zie mij eerste reactie :)
ok zie ik nu pas. Maar zelfde conclusie. (zou ook moeten dat de optimum conclusie onafhankelijk zou moeten zijn van degene die die conclusie trekt)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Stalen trap met zwevende treden

HansH schreef: vr 01 apr 2022, 12:24 zou ook moeten dat de optimum conclusie onafhankelijk zou moeten zijn van degene die die conclusie trekt
De vraag ging over zwevende trappen. Ik zie niet in waarom een trap met centraal gelegen trapboom dan de optimum conclusie zou moeten zijn. Het is inderdaad zo dat een plaat niet de ideale oplossing is als trapboom, maar het is helemaal niet moeilijk om een volwaardig alternatief voor te stellen.

Berichten: 3.934

Re: Stalen trap met zwevende treden

er zijn meerdere wegen naar Rome natuurlijk, maar wat ik bedoel met optimum is dat je uitkomt op een reeks oplossingen die ongeveer op dezelfde technieken zijn gebaseerd. of het nu een ronde buis is of een vierkante, maar in alle gevallen zul je iets moeten make wat torsie kan opvangen. dat kan met een centraal gelegen trapboom, maar ook met een dragende constructie aan de uiteinden van de treden zoals bij een normale trap. en qua torsie is het niet handig om een massief stuk metaal van 2 cm in het midden te zetten omdat je dat beter uit elkaar kunt leggen en vervangen door een hol iets omdat dat meer torsie aankan voor dezelfde hoeveelheid gebruikt materiaal.
dat we toevallig op een buis uitkwamen zal toch wel als reden hebben dat dat gewoon een goede methode is.

Reageer