SRT vraagje
Moderator: physicalattraction
- Moderator
- Berichten: 10.063
Re: SRT vraagje
In het geval dat de wielen van de locomotief en die van de laatste wagen star met elkaar verbonden zijn, zodat ze altijd exact even snel moeten draaien, dan zou je theoretisch slip krijgen. Zo'n starre koppeling komt in de praktijk nooit voor en is door TS ook niet genoemd.
Het blijft een gedachteexperimentje; bij een snelheid waarbij de lengtecontractie 1E-6 is (1 mm voor een trein van een km lengte) spatten de wielen door de middelpuntvliedende kracht subiet uit elkaar.
Het blijft een gedachteexperimentje; bij een snelheid waarbij de lengtecontractie 1E-6 is (1 mm voor een trein van een km lengte) spatten de wielen door de middelpuntvliedende kracht subiet uit elkaar.
- Berichten: 2.385
Re: SRT vraagje
Als je iets hebt wat stilstaat en iets anders wat beweegt die op mekaar ingrijpen, dan heb je altijd een probleem. Hoe het probleem zich voordoet -slippen van de wielen of uitrekken van de trein- daar kan je wat met spelen door te kiezen in welk frame de versnelling zich als gelijktijdig voordoet.
Bij een rotatie beweging van een wiel is het erger en heb je altijd een probleem met stijfheid, wat je ook doet zelf als er geen tweede voorwerp bij betrokken is.
Bij een rotatie beweging van een wiel is het erger en heb je altijd een probleem met stijfheid, wat je ook doet zelf als er geen tweede voorwerp bij betrokken is.
- Moderator
- Berichten: 10.063
Re: SRT vraagje
Je citeert een nogal oud bericht. Daar ging ik niet uit van een starre koppeling tussen assen van locomotief en achterst wagen. Dan krijg je zeker geen slip door lengtecontractie.
Is die starre koppeling er wel, dan krijg je waarschijnlijk wel slip. Dat schreef ik dan ook.