cellulose vezels uit brandnetels winnen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

cellulose vezels uit brandnetels winnen.

Ben bezig met papier maken van Brandnetels. Tot nu toe roting proces toe gepast, gekookt met zilver-soda, de stengels kapot gehamerd en geprobeerd te kammen. Het resultaat is redelijk maar het blijft moeilijk de vezels van de houtachtige delen te scheiden. Nu las ik in een boek dat ik de stengels moest koken in caustic-soda ofwel natrium hydroxide. Ze waren echter vergeten er een hoeveelheid bij te zetten en/of het verstandig is om dit in een huis tuin en keuken keukentje te doen. Ik ben zelf niet erg thuis in de wetenschappelijke vorm van scheikunde alleen in de praktische huis tuin en keuken scheikunde :D. Op mijn insta account HeleensKeV heb ik foto's staan van het proces tot nu toe.
Wie heeft hiervan kennis en wil mij helpen?

Berichten: 3.934

Re: cellulose vezels uit brandnetels winnen.

heleensKeV schreef: zo 10 jul 2022, 11:38 Nu las ik in een boek dat ik de stengels moest koken in caustic-soda ofwel natrium hydroxide. Ze waren echter vergeten er een hoeveelheid bij te zetten en/of het verstandig is om dit in een huis tuin en keuken keukentje te doen. I
caustic-soda ofwel natrium hydroxide is een gevaarlijk goedje, vooral als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Het kan brandwonden en oogletsel veroorzaken en het zet je huid om in zeep. dus niet gebruiken zonder gedegen kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: cellulose vezels uit brandnetels winnen.

Ik zal geen natrium hydroxide gebruiken i.v.m. veiligheid.

probeer eens 10g/liter aan kristalsoda

is ook een base maar niet zo agressief als natrium hydroxide en daardoor veiliger om mee te werken.

Berichten: 3

Re: cellulose vezels uit brandnetels winnen.

Dank voor de reacties. Het is me duidelijk dat natrium hydroxine niet geschikt is om met mijn leken verstand te gaan experimenteren. Nog één vraag. Er werd mij gezegd dat als je er na die tijd schoonmaakazijn bijgooit de heleboel geneutraliseerd wordt. Leek mij wel logisch; Base-vs.-Zuur maar is schoonmaakazijn sterk genoeg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: cellulose vezels uit brandnetels winnen.

hoi schoonmaakazijn kan je gebruiken om een base te neutraliseren ja.
Doorgaans is schoonmaak azijn een 8 a 10% sterk.

Even uit de losse pols zal ik zeggen dat voor elke 10g kristalsoda je een 100ml schoonmaak azijn kan gebruiken om redelijk neutraal uit te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: cellulose vezels uit brandnetels winnen.

ArcherBarry schreef: ma 11 jul 2022, 11:56 hoi schoonmaakazijn kan je gebruiken om een base te neutraliseren ja.
Doorgaans is schoonmaak azijn een 8 a 10% sterk.

Even uit de losse pols zal ik zeggen dat voor elke 10g kristalsoda je een 100ml schoonmaak azijn kan gebruiken om redelijk neutraal uit te komen.
Hou er wel rekening mee dat het bij gebruikt van natriumcarbonaat dan nogal kan gaan schuimen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: cellulose vezels uit brandnetels winnen.

dank dank....wat fijn dat jullie antwoorden. jullie hulp is zeer welkom en leerzaam.

Berichten: 58

Re: cellulose vezels uit brandnetels winnen.

In de Noord Oost Polder was er een ondernemer die spijkerbroeken van brandnetels op de markt had willen brengen. Het werd helaas geen succes.

https://decorrespondent.nl/9053/deze-mu ... 4-b697d54d

Reageer