[scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Ik heb nog moeite met wanneer je alleen deeltjes moet gebruiken en wanneer de hele stof. Ik moet 3 zuur-base terugtitraties doen en heb daarbij de volgende reactievergelijkingen bedacht:

1. Gehalte carbonaat berekenen in calciumcarbonaat
CaCO3 + 2H3O+ --> 3H2O + Ca2+ + CO3,2-
En dan daarna reageert overmaat zoutzuur met natronloog.

2. Carbonaatgehalte berekenen in natriumcarbonaatdecahydraat
Na2CO3.10H2O + 2H3O+ --> 2 Na+ + CO3,2- + 13H2O

3. Ammoniumgehalte salmiak (ammoniumchloride) berekenen
NH4Cl + 2 H3O+ --> NH4+ + Cl- + 3H2O

Ik weet niet zo goed of ze kloppen omdat ik niet zeker wist of ik bijvoorbeeld de NH4Cl los moest doen voor de pijl qua sterkste deeltje ofzo, maar graag krijg ik feedback of ik zo goed op weg ben! :) Vooral de tweede en derde heb ik mijn twijfels bij, maar als mijn reactievergelijkingen al niet kloppen gaat het rekenen eraan al helemaal lastig worden

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Deze reactievergelijkingen kloppen niet. Sowieso zijn ze niet in balans: links en rechts staat niet evenveel aan lading, en ook heb je links en rechts verschillende hoeveelheden zuurstof. Dat komt denk ik omdat je 2 dingen door elkaar haalt. Zoals het er nu staat lijkt het een oplos-reactie en daar staat dan ook nog wat H3O+ en H2O bij. En het klopt dat H3O+ hier het zuur is, en H2O bij de zuur-basereactie ontstaat. Maar dat H3O+ moet wél ergens mee reageren en dat gebeurt nu niet.

Neem ik reactie 2 even als voorbeeld. Die bestaat uit 2 stappen: je bepaalt welke ionen je hebt aan de hand van de oplosvergelijking, en vervolgens stel je een zuur-basereactie op. Stap 1:

Na2CO3.10H2O 2 Na+ + CO32- + 10 H2O

Na+ en H2O doen verder niets, het is de CO32- die gaat reageren.

CO32- + ... H3O+ .......

Hier moet de CO32- dus iets doen. Wat ontstaat er en hoe wordt dan de reactievergelijking?

Eventueel kun je die vergelijkingen bij elkaar optellen. Ik weet niet hoe jullie dat op school leren, maar het lijkt me goed om

- eerst deze zuur-basereactie kloppend te krijgen
- daarna de reacties voor de andere situaties op te stellen
- en vervolgens te discussiëren of je dit moet optellen tot een totaalreactie, en hoe.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Ohh! Bedankt, dus wel eerst kijken naar de deeltjes die reageren, zou het dan bijvoorbeeld worden:

Nh4+ + OH- --> NH3 + H2O

Omdat dan alleen het ammonium reageert met de OH- en het chloordeeltje doet niks?

En dan voor de tweede dus CO3,2- + 2H3O+ --> 3H2O + CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Dat ziet er al een heel stuk beter uit.

Voor reactie 2 en 3 klopt het nu. Bij reactie 1 moet je nog iets extra's doen, want calciumcarbonaat is een slecht oplosbaar zout. Weet je hoe je die moet aanpakken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Wordt het dan CaCO3 + 2 H3O+ --> Ca2+ + CO2 + 3H2O ?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

femkefemke schreef: vr 02 sep 2022, 19:45 Wordt het dan CaCO3 + 2 H3O+ --> Ca2+ + CO2 + 3H2O ?
Carbonaat heeft de eigenschap een H+ ion op te nemen. Ik zie het niet terug in de vergelijking.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Carbonaat neemt zelfs 2 H+ op, als het zuur in overmaat aanwezig is. En dat is hier het geval. Femke heeft de juiste vergelijking opgesteld.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Marko schreef: di 06 sep 2022, 21:28 Carbonaat neemt zelfs 2 H+ op, als het zuur in overmaat aanwezig is. En dat is hier het geval. Femke heeft de juiste vergelijking opgesteld.
Had het dan niet eerst zo moeten zijn?

CaCO3(s) + H3O+(aq) Ca2+(aq) + HCO3-(aq) + H2O(l)?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] Kloppen deze reactievergelijkingen?

Op zich prima om zo'n reactie op te stellen voor de eerste stap. Maar dat moet dan wel meteen gevolgd worden door de constatering dat het sterke zuur in overmaat aanwezig is en de HCO3- die gevormd zou worden dus direct doorreageert. Met andere woorden, dat er nóg een reactievergelijking moet worden opgesteld voor de HCO3- en dat je die daarna bij de eerste moet optellen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer