Zijn psychoses te zien met een Mri scan?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 1

Zijn psychoses te zien met een Mri scan?

Hallo, ik vraag mij af omdat het ziekenhuis zei dat een scan niet hoeft gemaakt te worden omdat er niet te zien zou zijn dat ik psychoses zou hebben gehad?
Echter een site op het internet had ik gebeld en die zei/ze zei dat je het wel degelijk kunt zien?

Dus mijn vraag is: zijn psychoses die ik "zogenaamd" gehad zou zijn te zien met een Mri scan?

Ik twijfel aan de diagnose van de GGZ.

Berichten: 3.934

Re: Zijn psychoses te zien met een Mri scan?

ik vond dit wel een aannemelijke verklaring:
https://www.psychosenet.nl/online-spree ... n-op-scan/
citaat:
Het antwoord is: nee. Er is op een MRI of MEG scan bij individuele patiënten niets te zien.

De reden voor dit teleurstellende feit is dat we denken dat een MRI scan heel verfijnd is, maar in wezen is het een heel grof instrument. De hersenen zijn razend ingewikkeld en complex - een MRI scan is hetzelfde als kijken vanuit een vliegtuig naar de grond beneden - je ziet wel wat, maar niet de details en zeker niet wat alle mensen beneden aan het doen zijn.

Onze gedachten en gevoelens kunnen bovendien niet gescand worden - ze hebben geen materie en zijn daarmee onzichtbaar voor de fysica.
einde citaat.

je kunt het vergelijken met een harddisk van een computer. door daar een foto van te maken kun je ook niet zien wat erop staat omdat de details er op een manier opstaan die niet te zien is aan de buitenkant.

Ik weet niet of het zo is dat bepaalde afwijkingen van de structuur van de hersenen meer kans op een psychose geven? dan zou je misschien op die manier een verband kunnen zien, maar dat zal dan slechts in heel byzondere gevallen van toepassing zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Zijn psychoses te zien met een Mri scan?

Opmerking moderator

Persoonlijke medische vragen kunnen beter gesteld worden aan een (huis)arts. Daar is dit forum niet geschikt voor.

Berichten: 3.934

Re: Zijn psychoses te zien met een Mri scan?

Ik heb de vraag in het algemeen proberen te beantwoorden. Die discussie kan in algemene zin wel interessant zijn lijkt mij om na te gaan of er iets te zeggen is over wat er in de hersenen omgaat te kunnen analyseren door scannerbeelden te maken. Maar Het is niet de bedoeling dat de TS dat gaat gebruiken in een discussie met zijn GGZ relaties.
Maar om eerlijk te zijn denk ik dat we nog geen bal begrijpen hoe zo'n groot neuraal netwerk in detail werkt, hooguit weten we iets van welke functies ongeveer op welke plek zitten, maar dat is dan hooguit het gevolg van het meten van activiteiten op basis van energieverbruik of elektrische activiteit. Net zoiets als dat je vanuit de ruimte kunt zien waar woestijnen zijn en oerwouden, maar je geen idee hebt hoe het leven in een oerwoud eruit ziet en wat er allemaal groeit en samenleeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Zijn psychoses te zien met een Mri scan?

Uit de openings post is duidelijk af te leiden dat het over persoonlijke gezondheid situatie gaat.

Dus: Het advies van de moderators is raadzaam. Waarom dit topic nog open is weet ik niet.

Nergens is af te leiden dat het om een wetenschappelijke discussie gaat. Berichten als de openings post kunnen een voedbodem voor: horen zeggen en speculeren en pseudo advies.

Voor psychische en andere gezondheid klachten is het niet raadzaam te filosoferen als: "wel interessant" of "electrische/energie" activiteit en al helemaal niet op een open forum. Verkeerd advies kan grote gevolgen hebben.

Voor de topic starter:

Vervelend te horen dat er gezondheidsklachten zijn. Indien er signalen van jouw zelf of uit jouw omgeving betreffende jouw gezondheid probeer deze serieus te nemen. En zoek professionele hulp.

Het is wellicht belangrijk te focusseren hoe de klachten verminderd kunnen worden. Soms is de exacte technische diagnose niet van belang voor een behandeling (daar deze hetzelfde kunnen zijn).

Psychische diagnoses klinken confronterend maar iedereen heeft in allerhande gradaties psychische klachten en zijn niet zwart/wit. Dit weten de prof. hulpverleners ook, en een naam geven aan een klacht is nodig. Vooral bij psychische klachten heerst er nog een taboe.

Vele sterkte met de klachten en probeer vertrouwen te vinden bij professionele hulpverlening. Ieder mens is uniek, maar je bent niet de enige die ooit psychische klachten heeft ondervonden. Veel sterkte,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Zijn psychoses te zien met een Mri scan?

Opmerking moderator

Onze regels stellen duidelijk dat verzoeken om hulp bij persoonlijke medische of psychologische problemen niet zijn toegestaan. De huisarts of een andere passende instantie helpen je beter. Daarom is het vragen om diagnose of advies op medisch terrein taboe. Persoonlijke verhalen worden dan ook niet op prijs gesteld.

Dit topic gaat dus op slot.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gesloten