Proton met extra quark

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 638

Proton met extra quark

In de krant las ik recent, dat men vermoedt, dat sommige protonen een extra charm quark bevatten.
Dan zouden sommige protonen bosonen zijn en dus geen fermionen.
Dat is voor een deeltje raar te noemen. Dat is in strijd met het standaard deeltjesmodel van Gerard 't Hooft.
Wat is jullie mening?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Proton met extra quark

- welke krant?
- op welke datum viel “recent”?
- wie is die men die dit vermoedt?

Of met andere woorden: geef alsjeblieft een link naar het betreffend artikel, dan weet “men” ook waar de discussie over gaat.

Dat is vooralsnog mijn mening.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Proton met extra quark

Antron Petrov heeft op zijn YT kanaal een nette samenvatting gemaakt betreffende (waarschijnlijk) het onderwerp.

Zoals gebruikelijk een nette samenvatting van Anton met
In commentaar links naar betreffende artikels. Zie: Anton Petrov.

Berichten: 638

Re: Proton met extra quark

Geen krant maar wekelijkse blad NewScientist via internet eind augustus.
Ik heb geen notities gemaakt, omdat ik het onzin vond.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Proton met extra quark

Het gaat dus om dit artikel:

https://www.nature.com/articles/s41586-022-04998-2

Mijn mening: ik heb niet de expertise om te kunnen beoordelen of dit onzin is. Maar als het in Nature staat is het normaal gesproken beoordeeld door mensen die wél die expertise hebben. Ik heb weinig reden om aan dat oordeel te twijfelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.369

Re: Proton met extra quark

Reeds in 1980 werd er naar gehint en als controversieel beschouwd dat een proton een 3e type quark zou kunnen bevatten. (een charm plus zijn anti-deeltje) Maar volgens berichten van dit jaar zouden er nu aanwijzingen zijn dat het zou kunnen kloppen of op zijn minst dat het waard is hier verder onderzoek naar te doen.
Als het waar is veranderd dat natuurlijk heel veel want dan kan ook een neutron een charm-quark en zijn anti-deeltje bevatten. Dat zou allerlei reeds gedane experimenten op zijn minst in de war sturen.

En dit maakt het proton niet automatisch een boson want dat zijn elementaire deeltjes en een proton is nog steeds een samengesteld deeltje.

Dit is het artikel uit NewScientist: https://www.newscientist.com/article/23 ... arm-quark/

Berichten: 638

Re: Proton met extra quark

Het bericht bevatte geen anticharm.

Voeg je een ('gewoon') charm aan een gewoon proton toe, dan verandert de spin van halftallig in heeltallig.

Berichten: 1.369

Re: Proton met extra quark

In de berichten hierover is wel degelijk sprake van een charm en zijn anti-deeltje. Verder maak ik nergens uit op in hoeverre de aanwezigheid er van de eigenschappen van het proton veranderd. Wel zou het van invloed zijn op gevoelige LHC experimenten. De spin kan gewoon gelijk blijven zoals het altijd al was omdat de charm misschien juist voor de huidige spin zorgde. Dat we het nu ontdekken betekend natuurlijk niet dat het proton ineens geen proton meer is want dan dondert het hele standaard model in elkaar.

Het is natuurlijk ook geenszins zeker want dit is een '3-sigma' resultaat.

Reageer