Symbool voor impulsmoment

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Symbool voor impulsmoment

Impulsmoment = traagheidsmoment maal hoeksnelheid
L = Iω
De I (Hoofdletter i) is afkomstig van inertie
ω staat voor hoeksnelheid
Waar staat L voor ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: eenheid impuls

egos schreef: zo 01 jan 2023, 20:30 Waar staat L voor ?
Ik weet het niet.
Staat het wel ergens voor of was het een letter die in dat gebied van de natuurkunde nog beschikbaar was?

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: eenheid impuls

P = mv
Hier staat P voor impuls. Dus de L kan ik niet thuisbrengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: eenheid impuls

Misschien is jouw opmerking wel de verklaring. Dit is ook het geval voor de P die men wilde gebruiken voor perfusie (longdoorbloeding), maar die letter was al vergeven voor prressure, daarom werd het de volgende letter Q.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: eenheid impuls

Het impulsmoment
draaiimpuls.png
draaiimpuls.png (471 Bytes) 3089 keer bekeken
ook draaimoment, draai-impuls, hoekmoment of angulair moment genoemd, is in de natuurkunde een maat voor de "hoeveelheid draaibeweging" van een voorwerp, net zoals impuls
impuls.png
impuls.png (498 Bytes) 3089 keer bekeken
de "hoeveelheid beweging" van een voorwerp aangeeft. Het is voor rotaties het analogon van de impuls.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: eenheid impuls

De vraag is waarom de letter L gekozen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: eenheid impuls

volgens mij was de vraag:
egos schreef: zo 01 jan 2023, 20:30 Waar staat L voor ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: eenheid impuls

Eerlijk gezegd had ik net als ukster de initiele vraag ook geïnterpreteerd als een vraag naar wat de fysische betekenis is van L. De vraag kan op beide manieren geïnterpreteerd worden, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: eenheid impuls

wnvl1 schreef: zo 01 jan 2023, 21:30 Eerlijk gezegd had ik net als ukster de initiele vraag ook geïnterpreteerd als een vraag naar wat de fysische betekenis is van L. De vraag kan op beide manieren geïnterpreteerd worden, lijkt mij.
De term "impulsmoment" staat al in de vraag, dus daar zal niet naar gevraagd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: eenheid impuls

Maar ik interpreteerde het als een vraag naar de fysische betekenis van de term 'impulsmoment' of L. Maar de vraag was dus duidelijk anders bedoeld, dat is mij duidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: eenheid impuls

Ik heb even zitten zoeken naar waar die L (of die p voor impuls) vandaan zou kunnen komen, anders dan het kiezen van een letter die nog "over" was. Ik heb niets kunnen vinden.

Misschien dat mensen die gymnasium gedaan hebben een idee hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: eenheid impuls

https://hsm.stackexchange.com/questions ... e-letter-l

Bovenstaand het beste wat ik kan vinden betreffende L als symboolkeuze. Ben op mobiel dus alleen de link.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: eenheid impuls

OOOVincentOOO schreef: zo 01 jan 2023, 21:42 https://hsm.stackexchange.com/questions ... e-letter-l

Bovenstaand het beste wat ik kan vinden betreffende L als symboolkeuze. Ben op mobiel dus alleen de link.
Dank. Ik dacht dat we richting Newton of tijdgenoten moesten gaan om de oorsprong te vinden maar blijkbaar is de keuze voor L veel recenter.
Waarom precies die L is nog steeds niet duidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: eenheid impuls

Xilvo schreef: zo 01 jan 2023, 21:48
OOOVincentOOO schreef: zo 01 jan 2023, 21:42 https://hsm.stackexchange.com/questions ... e-letter-l

Bovenstaand het beste wat ik kan vinden betreffende L als symboolkeuze. Ben op mobiel dus alleen de link.
Dank. Ik dacht dat we richting Newton of tijdgenoten moesten gaan om de oorsprong te vinden maar blijkbaar is de keuze voor L veel recenter.
Waarom precies die L is nog steeds niet duidelijk.
Ha, ik heb die link ook eens gegeven in een bijna-etymologisch lijstje van de symbolen. Wat ik van die link begreep is als volgt: het atoommodel van Bohr had slechts één kwantumgetal, n. Bij elke n kun je de energie van het elektron met een formule berekenen. Sommerfeld breidde dat model uit. Hij voegde een tweede kwantumgetal toe, het impulsmomentkwantumgetal, dat hij aanduidde met een andere letter die gangbaar is voor gehele getallen: de kleine letter l. Bij elke waarde van l kun je het impulsmoment van het elektron met een formule berekenen. Voor de eenvoud werd de hoofdletter L voor dat impulsmoment gebruikt.
Daarna werd de hoofdletter L voor impulsmoment ook in de klassieke mechanica gangbaar.
Als Sommerfeld een andere kleine letter voor het tweede kwantumgetal had gekozen (keuze uit i t/m n, omdat het een geheel getal is) dan zou de hoofdletter daarvan het symbool van impulsmoment zijn geworden.

egos schreef: zo 01 jan 2023, 21:18 .. Dit is ook het geval voor de P die men wilde gebruiken voor perfusie (longdoorbloeding), maar die letter was al vergeven voor pressure, daarom werd het de volgende letter Q.
Q is de beginletter van quantity (hoeveelheid). Poiseuille publiceerde zijn formule rond 1840. Een Engelse tekst van een paar jaar later besprak de formule: "Let the quantity of liquid flowing out be represented by Q, the pressure by a water column of height H, the diameter of the tube by D, its length by L, then Q = k⋅H⋅D4/L, where k is a coefficient dependent on the nature of the liquid." (link)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: eenheid impuls

jkien schreef: ma 02 jan 2023, 01:54 Ha, ik heb die link ook eens gegeven in een bijna-etymologisch lijstje van de symbolen.
Heel verhelderend. Van veel van die symbolen had ik geen idee waar ze vandaan kwamen.

Reageer