[scheikunde] AAS vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] AAS vraagstuk

Ik zit al enkele uren te piekeren over volgend vraagstuk, zou totaal niet weten hoe ik het moet doen, kan iemand helpen?

Een oplossing wordt bereid door 5,00 mL onbekende Fe3+-oplossing te mengen met 2,00 mL van een onbekende oplossing die 4,13 μg standaard Mn2+ per mL bevat, waarna wordt verdund tot 10,0 mL. De signaalverhouding EFe/EMn bedraagt 0,808.

In een afzonderlijk experiment meet men voor gelijke concentraties aan Fe en Mn: EFe/EMn = 1,31.

a. Wat is de concentratie aan Fe3+ (in ppm) in de onbekende oplossing?
b. Welke bepalingsmethode wordt hier gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: AAS vraagstuk

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: [scheikunde] AAS vraagstuk

"2,00 mL van een onbekende oplossing die 4,13 μg standaard Mn2+ per mL bevat, waarna wordt verdund tot 10,0 mL"

Je kan 4,13 μg/mL om zetten naar een aantal mol door te delen door de molmassa. Je hebt 2 mL, dus het aantal mol vermenigvuldig je met 2. Je verdunt nadien tot 10mL, dus je kent het aantal mol op die 10mL, dus je hebt de concentratie in mol/L.

Ik vermoed dat je dit moet delen door 1,31 en vermenigvuldigen met 0,808 om het aantal mol Fe3+ te berekenen per L. Dit onder voorbehoud want ik ken het concept signaalverhouding niet echt. (Google levert ook niet veel op)

Maar dat levert nog geen antwoord op in ppm voor de Fe3+, want je weet niet hoeveel deeltjes in de oplossing zitten. Het is maar een eerste aanzet.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] AAS vraagstuk

Ja ik heb dus ook een probleem met die verhouding. Je zou de extincties apart er uit moeten kunnen halen, maar ik denk niet da dat gaat. Ik denk dat de verhoudingen vermenigvuldigen en delen niet de juiste oplossing is, maar zou ook niet weten wat wel.

Het correcte antwoord is 1,02 ppm Fe, dat stond in de verbetersleutel.

EDIT: Ik heb het net uitgeprobeerd en het klopt wel wat je zegt, als ik deel door 1,31 en vermenigvuldig met 0,808 dan kom ik op 0,509 ppm. Dit is 2 keer verdund (5 in 10 mL) en is dus 1,02. Hartelijk dank!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] AAS vraagstuk

De berekening zal zo wel kloppen, maar ik vind deze aanpak in combinatie met AAS erg raar. Weet je zeker dat het hier om AAS gaat, en niet een andere element-analyse?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer