Ultrasound op mobiele telefoon

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 790

Ultrasound op mobiele telefoon

In eerste instantie dacht ik in mijn woning ultrasound te horen, en na metingen met de app 'UltraSound Detector', bleek dit van mijn telefoon zelf afkomstig te zijn (gezien ook gemeten van mijn woning vandaan). Het betreft ultrasound variërend tussen 17,2 kHz en 24 kHz, bij 3 tot 68 dBSPL (voor zover ik het gezien heb). De frequenties die voor mobiele telefonie gebruikt worden, zijn aanzienlijk hoger. Ik vraag mij dus af waarvan dit is. Ik heb namelijk ook al mijn instellingen en app's nagekeken en de telefoon al naar fabrieksinstellingen gezet. Er zijn variabelen te zien betreffend dit signaal in dit spectrum, de Waterfall-visualisering en Oscilloscope.

Op internet kon ik niets betreffend deze frequenties vinden, toch lijkt er een bepaalde communicatie plaats te vinden, gezien de metingen. Mijn vraag is dus, waarvan dit afkomstig kan zijn, gezien ik verder niets op mijn telefoon heb dat dit veroorzaken kan qua app's?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Ultrasound op mobiele telefoon

Welke telefoon is het?

Berichten: 3.934

Re: Ultrasound op mobiele telefoon

Sjorssnors schreef: ma 27 feb 2023, 16:19 variërend tussen 17,2 kHz en 24 kHz
grote kans dat dit zogenaamde audio noise is. dat wordt veroorzaakt door oa switch mode power supplies en communicatie waar spoeltjes in gebruikt worden. spoeltjes (zelfinducties of transformatoren) genereren magnetische krachten op de windingen en de kernhelften als het om ferrietspoeltjes gaat.

Berichten: 3.934

Re: Ultrasound op mobiele telefoon

dat heb je ook vaak bij adapters (laders) voor telefoons en laptops. vooral in standby maken ze geluid omdat dan de schakelfrequenties lager zijn dan normaal vooral in de zgn 'burst mode' dan wordt de powrconversie gedaan in bursts met een herhalingsfrequentie die vaak rond de 500 Hz-enkel kHz ligt. de boventonen daarvan hoor je dan als het een minder goed ontwerp is.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Ultrasound op mobiele telefoon

HansH schreef: ma 27 feb 2023, 21:33 vaak bij adapters (laders) voor telefoons en laptops.
Ik ben met de telefoon een stukje gaan fietsen, en het bleek van mijn telefoon afkomstig te zijn. Dan vraag ik me af wat het dan kan zijn. Ik heb alles nagekeken wat het kan zijn. De app geeft aan wat het veroorzaken kan, namelijk:

Bellen / Bluetooth / Camera / Delen in noodgevallen / Facebook / FactoryCamera / Google / Home / IMS Services / Messenger / Samsung Vastleggen / SecVideoEngineService / Shell / Snapchat / Spraakservice voor Google / Systeem-UI / Telefoon / Telefoonservices

Het betreft een Samsung Galaxy A32 G5

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Ultrasound op mobiele telefoon

Ik heb m'n telefoon gereset en andere accounts voor back-up genomen. Dit heeft geresulteerd in andere metingen met dezelfde app en dezelfde omgevingsfactoren. De variabelen zitten nu tussen 17 kHz en 22 kHz, afgewisseld met 'no signal', bij 0 tot 50 dBSPL (veel 0). Er is duidelijk iets veranderd, maar ik weet nog steeds niet wat het veroorzaakt, en vraag me bijvoorbeeld af of er malware actief is om verbinding tussen mijn telefoon en computer te bewerkstelligen. De telefoon heeft namelijk meer mogelijkheden tot communiceren dan bellen, sms-en en WhatsAppen, zoals tethering en roaming, als ook kan nik me voorstellen dat bepaalde malware gebruik maakt van ultrasound.

Het feit dat er na dit resetten duidelijk iets veranderd is, maar nog wel aanwezig is, doet mij concluderen dat er gecommuniceerd werd op een bepaalde manier (17 kHz tot 24 kHz) met 'iets', wat nu anders is. Het lijkt me niet dat m'n mobiel gewoon maar wat geluiden maakt, en nu dan andere. Wat zou dit kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Ultrasound op mobiele telefoon

Het klinkt erg onwaarschijnlijk.
Zou de telefoon via (ultra)geluid communiceren, dan moet dat met een apparaat dicht in de buurt zijn want zover draagt dat geluid niet. Dat zou inderdaad een computer kunnen zijn die in dezelfde ruimte staat.
Maar de hacker zou dan zowel de telefoon als de computer van malware moeten hebben voorzien. En bovendien weten dat die apparaten "bij elkaar horen", vaak in dezelfde ruimte zijn.
Waarom die moeite? Als je de telefoon toch kunt hacken, zet er dan iets op dat die omweg via geluid en een computer niet nodig heeft.

Verder, voor zover ik weet, ligt 24 kHz buiten het bereik van de standaard AD/DA converter in een telefoon of computer.

Berichten: 3.934

Re: Ultrasound op mobiele telefoon

Sjorssnors schreef: vr 03 mar 2023, 13:09 Wat zou dit kunnen zijn?
audio noise van inductieve componenten in je telefoon zoals al eerder vermeld.

Reageer