probleem zonnepanelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 49

probleem zonnepanelen

goedenmiddag,

wij hebben op het dak 10 zonnepanelen liggen van 400 wp, daaraan 5 micro omvormers van apsystems ds3-l met max 730 watt vermogen. 730x5=3650 watt. als ik in mijn app van apsystems kijk zie ik als de zon goed schijnt dat er 3650 opgewekt wordt en dat de rest van het vermogen van de panelen afgetopt wordt. zover logisch en duidelijk.

nu is het zo als ik op zo een moment meet wat het systeem levert is dat maar 3400 watt.
ergens ben ik 250 watt kwijt. zou het nu zo zijn dat de omvormers een eigen verbruik van 50 watt hebben?
dat lijkt mij wel erg veel.

iemand die hier toevallig meer van weet?

Technicus
Berichten: 1.166

Re: probleem zonnepanelen

Hoe en waar meet je wat het systeem levert?

Berichten: 3.934

Re: probleem zonnepanelen

De vraag is even waar het systeem die 3650 watt meet. waarschijnlijk is dat het vermogen wat het zonnepaneel levert. Het vermogen wat het net ingaat moet eerst nog worden omgezet van DC naar AC230V 50Hz. Dat doen die micro inverters. 3400/3650 is 93%. Dat zijn redelijk normale efficiency getallen voor een DC naar AC converter.

Berichten: 49

Re: probleem zonnepanelen

Zelf meet ik met een mid gekeurde kwh meter die direct na de omvormers zit. Deze heb ik ook nog is gecontroleerd door mijn huis spanningsloos te maken en alleen al het vermogen in te voeden op het net. De hoofdmeter geeft dan ook 3400 watt teruglevering aan.

Toch wel vreemd dat ze in de app van apsystems praten over current power 3650 watt ( wat wel overeenkomt met 730 watt per omvormer) maar ik meet maar 3400. Zonnepanelen zouden bijna 400 per paneel dc moeten leveren.

Berichten: 82

Re: probleem zonnepanelen

Het is niet helemaal correct om te spreken van "zouden moeten leveren" en daarbij refereren aan Wp. Dit laatste is meer een 'laboratorium getal' en bereikt men derhalve in de praktijk nagenoeg nooit. Momentele W en Wp kunnen aanzienlijk uit elkaar liggen.

Berichten: 49

Re: probleem zonnepanelen

Die 3650 watt komt overeen met de opgewekte kwh in de app dus ik neem aan dat het gemeten wordt aan de ac zijde

Op het moment van meten worden mijn panelen afgetopt. Dat wil zeggen dat ze dan meer leveren dan de omvormers aankunnen. Op dat moment zouden ze op vol vermogen moeten werken. 730 watt per omvormer. Op de app zie je dan current power 3650 en 365 watt per paneel.
Echter meten we maar 3400.

Blijf het vreemd vinden

Reageer