Driepolige stekker & veiligheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

Driepolige stekker & veiligheid

Ik heb geen elektromechanica gestudeerd, en moet mij nu met eenvoudige woorden behelpen met deze vraag.
Het belangrijkste Belgische of Nederlandse wandcontact of stopcontact, in een doorsnee woning bevat momenteel wettelijk drie contacten.
Maar je mag platte tweepolige stekkers en driepolige stekkers beide gebruiken.
De middelste is de aarding, geloof ik verbonden met de grond onder de funderingen de woning.
Controleer je de spanning met een schroevendraaier, speciaal daar voor ontworpen met een lampje in het handvat verwerkt, dan licht maar één kant op, van de twee overgebleven polen.
Dus op de andere pool kan je, je “theoretisch” niet elektrocuteren.

Ik heb echter vele malen geklust met deze twee polen (lampen, schakelaars, enz.).
De vraag is of je voorzichtig moet wezen bij het maken met bijvoorbeeld een driepolige (foto internet) verlengkabel, omdat links en rechts (vanwege de aarding) maar op één manier aangesloten kan worden.
Is er überhaupt een wettelijke regel of de elektrische spanning links of rechts moet zitten?
Zo ja, dan lijkt mij dit ook logisch voor bijvoorbeeld de onderplaat van een waterkoker (foto internet).
Immers om niet geëlektrocuteerd te worden bij het vochtig worden van zo een plaat moet (?) de spanning denk ik standaard aanwezig zijn in de kleinste middelste opening, waar men de pot op plaatst.
Ik zelf knip wel eens, van een oud stuk elektro toestel, de driepolige kabel af, en plaats er een een driepolige wijfjes stekker aan, om een korte verlengkabel te bekomen.
Ik vermoed nu dat dit ondoordacht en onveilig is?
Bijlagen
polll.PNG
polll.PNG (32.06 KiB) 1421 keer bekeken
pol.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Driepolige stekker & veiligheid

De stekker van een lamphouder kun je zodanig in het stopcontact steken dat A/B/C (zie foto) verbonden is met de fasedraad. Dat is enigzins gevaarlijk want dan staat er 230 V op een aanraakbaar metalen onderdeel. De stekker omgekeerd aansluiten is in theorie minder gevaarlijk, want dan is A/B/C verbonden met de nuldraad. Echter, in de praktijk dien je de fasedraad en de nuldraad als even gevaarlijk te beschouwen, want je weet niet of de nuldraad in de meterkast netjes aangesloten is.

combi-1.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Driepolige stekker & veiligheid

jkien schreef: vr 21 apr 2023, 21:04 Dat is enigzins gevaarlijk want dan staat er 230 V op een aanraakbaar metalen onderdeel.
Ja, dus bij verkeerd aansluiten - en de schakelaar staat 'uit' van de lamp- kan je toch nog aan de lamp geëlektrocuteerd worden.
Behalve als de schakelaar zelf, beide polen afbreekt of verbind, om de lamp aan of uit te zetten.
Op de foto van deze snoerschakelaar is dit 'niet' zo, terwijl met een paar euro meer dit wel gaat.

Maar een driepolige stekker ziet het er drie diemensionaal wel iets anders uit:
Door de aarding is er een duidelijke links & rechts.
Een platte tweepolige stekker kan je echter op "twee" manieren in het stopcontact steken.

Veronderstel dat de stekker van een waterkoker omdraaibaar is ? Is dit gevaarlijk betreffende aanrakingen van de plaat (aan de rand van het centrum ervan, of minder gevaarlijk het kleine puntje precies in het midden - ook betreffende waterdruppels) ?

ii.jpg
ii.jpg (5.97 KiB) 1362 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Driepolige stekker & veiligheid

Dat is misschien verschillend in Belgie en Nederland. In Belgie heeft het stopcontact geloof ik een naar buiten stekende aardingspin, waardoor je de stekker met randaarde niet omgekeerd in het stopcontact kunt steken. In Nederland hebben stopcontacten geen naar buiten stekende aardingspin. In Nederland kan elke stekker dus ook omgekeerd in het stopcontact gestoken worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Driepolige stekker & veiligheid

jkien schreef: vr 21 apr 2023, 23:39 In Belgie heeft het stopcontact geloof ik een naar buiten stekende aardingspin
Ja zowel deze in de muur, als de vertakdozen uit de winkel.
vert.jpg
vert.jpg (4.5 KiB) 1340 keer bekeken
vertt.jpg
vertt.jpg (2.31 KiB) 1340 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Driepolige stekker & veiligheid

Skycenter schreef: vr 21 apr 2023, 18:35 Is er überhaupt een wettelijke regel of de elektrische spanning links of rechts moet zitten?
Wikipedia zegt dat er in Belgie en Nederland geen regel is. Bij contactdozen is de polariteit willekeurig, de fase kan links of rechts zitten.

Berichten: 863

Re: Driepolige stekker & veiligheid

Klopt daar is geen regel voor in de Nederland
in NL is het ook zinloos aangezien je een stekker met randaarde op op twee manieren in het stopcontact kunt steken.
Een moderne installatie zit in Nederland achter een aardlek waardoor de stroom echt heel snel uit is als je contact maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Driepolige stekker & veiligheid

boertje125 schreef: za 22 apr 2023, 16:11 Klopt daar is geen regel voor in de Nederland
in NL is het ook zinloos aangezien je een stekker met randaarde op op twee manieren in het stopcontact kunt steken.
Een moderne installatie zit in Nederland achter een aardlek waardoor de stroom echt heel snel uit is als je contact maakt.
Iemand haalde een keer een geintje me mij uit.
Ik had de aardlek schakelaar uitgezet, maar hij zette hem weer aan.
Ik voelde de schok bijna niet eens, toen ik aan een stop contact werkte en sluiting maakte.

Berichten: 863

Re: Driepolige stekker & veiligheid

Met betrekking tot het veilig zijn van de 0 draad.
het is veel veiliger om de spanning van de installatie te halen als je er iets mee doet

Reageer