Driepolige stekker & veiligheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

Driepolige stekker & veiligheid

Ik heb geen elektromechanica gestudeerd, en moet mij nu met eenvoudige woorden behelpen met deze vraag.
Het belangrijkste Belgische of Nederlandse wandcontact of stopcontact, in een doorsnee woning bevat momenteel wettelijk drie contacten.
Maar je mag platte tweepolige stekkers en driepolige stekkers beide gebruiken.
De middelste is de aarding, geloof ik verbonden met de grond onder de funderingen de woning.
Controleer je de spanning met een schroevendraaier, speciaal daar voor ontworpen met een lampje in het handvat verwerkt, dan licht maar één kant op, van de twee overgebleven polen.
Dus op de andere pool kan je, je “theoretisch” niet elektrocuteren.

Ik heb echter vele malen geklust met deze twee polen (lampen, schakelaars, enz.).
De vraag is of je voorzichtig moet wezen bij het maken met bijvoorbeeld een driepolige (foto internet) verlengkabel, omdat links en rechts (vanwege de aarding) maar op één manier aangesloten kan worden.
Is er überhaupt een wettelijke regel of de elektrische spanning links of rechts moet zitten?
Zo ja, dan lijkt mij dit ook logisch voor bijvoorbeeld de onderplaat van een waterkoker (foto internet).
Immers om niet geëlektrocuteerd te worden bij het vochtig worden van zo een plaat moet (?) de spanning denk ik standaard aanwezig zijn in de kleinste middelste opening, waar men de pot op plaatst.
Ik zelf knip wel eens, van een oud stuk elektro toestel, de driepolige kabel af, en plaats er een een driepolige wijfjes stekker aan, om een korte verlengkabel te bekomen.
Ik vermoed nu dat dit ondoordacht en onveilig is?
Bijlagen
polll.PNG
polll.PNG (32.06 KiB) 1421 keer bekeken
pol.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Driepolige stekker & veiligheid