Is water in autoband nu echt zo erg?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

https://1drv.ms/f/s!AtzmkuDu4CalhibC1-MZFaBwHLrH

In deze map op mijn onedrive die bij mijn hotmail. com adres hoort met gebruikersnaam jadatis, staat de nederlandse uitvoering.
Maar je mag me ook mailen, dan stuur ik de Engelse open versie.
Je kunt van daaruit ook door navigeren naar de engelse map voor camperRVtirepressure.
Daar de beschermde met open keuken, met daarin naast deel 5 nog de verkeerde berekening voor vollume.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Ik heb de camperbandingsspanningcalculator bekeken. Ziet er heel fraai uit.
Maar ik heb geen zin de spreadsheet te controleren (ook niet de open versie).

Ik wil wel hier door jou geplaatste berekeningen controleren, als je daar iets aan hebt. Maar dan moet ik wel weten wat je precies doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Dan de 3 bar bij 20 grC en 70% luchtvochtigheid, en buitenluchtdruk 1,013 bar.
3 bar meetdruk wordt 4,013 bar absoluut.
Gedeeld door buitenluchtdruk 1,013 bar, wordt 3,96 keer.
Dan die 70% wordt 70% van 0.02338 bar is 0,0164 bar partiele waterdruk. X 3,96 is 0,064832 bar partiële waterdruk mogelijk bij 20 gr C.
Reken ik nog niet terug naar 0 grC.
Gesteld weer 1 mol bandinhoud. Dan 0,064832 mol water in de band, want daarvoor telt 1 bar voor de inhoud.
0,064832 x 18 gr is 1,1668 gram water is ook mililiter.

Valt nog wel aan te verbeteren door part. waterdruk nog naar 0 gr. C. terug te rekenen. Maar geeft geen schrikbarende verschillen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

jadatis schreef: di 09 mei 2023, 14:38 Gesteld weer 1 mol bandinhoud.
Bij welke druk zit er 1 mol in de band?

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Voor water geldt hier dat als er 1013 mbar als gas in zou kunnen bij nul gr C, dat bij bandinhoud 1 mol is 22,4 liter, er 1 mol water in zou zitten.
Kan niet, is 0,064832 bar bij 20 gr C.
Dus dan grofweg 0,065 mol.
Krijg er alweer zin in om het in het spreadsheet nog naywkeuriger te verekenen, masr voor het algemeen begrip is zelgs 1 ml wel voldoende.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Laat ik het anders vragen. Wat is het inwendige volume van de band?
Tenslotte ligt die inhoud (nagenoeg) vast, het aantal mol dat er in zit niet.

Het lijkt me handiger van dat volume uit te gaan.

Berichten: 405

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Volgens mij is de hoeveelheid waterdamp in de band niet afhankelijk van de druk.
De dampdruk van water loopt op van 0 bij 0° C. tot 1 bar bij 100° C. In een afgesloten ruimte zoals een band kan de dampdruk zelfs nog hoger worden bij hogere temperaturen. Omdat de luchtdruk daar kan oplopen wordt de dampdruk pas net zo hoog als de luchtdruk bij een hogere temperatuur en wordt het kookpunt navenant hoger.
Water kookt bij 100° C. omdat de dampdruk dan net zo groot is als de druk van de lucht. vanaf die temperatuur zal dus al het water tegelijk verdampen.
Je kan in de band volgens mij uitgaan van het dauwpunt dat ook geldt in de buitenlucht. Ongeacht de druk in de band zal bij een 100% luchtvochtigheid er net zoveel waterdamp per cm³ in de band zijn als daarbuiten.
De ratio tussen damp en water in de band is dus:
100% luchtvochtigheid en de rest is vloeibaar.
Laatst gewijzigd door Nesciyolo op di 09 mei 2023, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Een paar correcties.
Bij 0° C is de verzadigingsdruk 611 Pa (en ook onderkoeld water en ijs kan nog verdampen). Bij 100° C is die druk 1,013 bar.

Bij iedere temperatuur kan al het water verdampen, mits de verzadigingsdruk niet wordt bereikt.

Berichten: 405

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Xilvo schreef: di 09 mei 2023, 17:49 Bij iedere temperatuur kan al het water verdampen, mits de verzadigingsdruk niet wordt bereikt.
Dat is zo. Maar Jadatis wil uitgaan van een luchtvochtigheid van 100%. We hebben het hier niet over een open pannetje met water maar over een gesloten band. In de band zal verdamping en condensatie bij 100% luchtvochtigheid in evenwicht zijn. De hoeveelheid vloeibaar water maakt dan niet meer uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Dat klopt, in een band zal de verzadigingsdruk snel bereikt worden.
Ik dacht niet dat hij uitgaat van altijd 100% luchtvochtigheid. Maar dat kan hij het best zelf beantwoorden.

Berichten: 405

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Xilvo schreef: di 09 mei 2023, 18:01 Dat klopt, in een band zal de verzadigingsdruk snel bereikt worden.
Ik dacht niet dat hij uitgaat van altijd 100% luchtvochtigheid. Maar dat kan hij het best zelf beantwoorden.
Ik heb dat wel zo begrepen. Lijkt me ook niet onredelijk in zo'n kleine ruimte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Als je een band, bijvoorbeeld bij 10 °C, vult met lucht met een hoge luchtvochtigheid tot 4 bar (absoluut), dan condenseert er water.
Maar als door rijden de bandtemperatuur oploopt tot bijvoorbeeld 35° C (niet extreem), dan verdampt al dat water weer en kom je onder de 100% relatieve vochtigheid.
De verzadigingsdruk stijgt ongeveer met een factor 4,5 tussen 10 en 35° C

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Is water in autoband nu echt zo erg?

Die mol bandinhoud is puur om te bepalen hoeveel water in ml vloeibaar in de band zit.
In deel 5 is de hoofdzaak, de temperatuur in de band te berekenen, waarbij al het water gas is.
Bij die temperatuur nog net 100% luchtvochtigheid.
Daarboven is water gewoon een van de gassen in de gas-samenstelling, en verloopt de drukstijging lineair.

De hoeveelheid water in de band, kwam er alleen bij, om een idee te krijgen, of je nou een liter of nog geen milliliter vloeibaar water nodig hebt om over het hele temperatuursbereik de natte berekening nodig te hebben.

Maar dit is nu hier zijn eigen leven gaan lijden.
Niet erg, want ook weer een leuk proyectje om uit te spitten.
Laten we daarom in plaats van 1 mol bandinhoud, uitgaan van 22.4 liter.
Dan krijg je de verwarring met de 2x mol niet.

Reageer