Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Xilvo schreef: do 04 mei 2023, 10:00 Mocht echt bewezen zijn dat een bewijs zonder gebruik van limieten niet mogelijk is (ik weet niet of dat zo is, maar stel) , dan is zoeken naar zo'n bewijs gedoemd te mislukken.
Daar zit hem precies de catch. Dehn heeft bewezen dat je 2 ongelijke 4-zijdige piramides met even groot grondvlak en gelijke hoogte niet met de blokjes-methode kan vergelijken. Ik heb begrepen dat de algemene interpretatie daarvan is dat je dus de inhoud van een piramide niet kan bewijzen.
Ik gebruik niet de blokjes-methode (niet in dit eerste bewijs) en Ik vergelijk niet 2 piramides met een even groot grondvlak en gelijke hoogte. Hij heeft dus niet bewezen dat mijn methode niet kan.

Mijn nieuwe verhaal komt er aan. Ik heb veel tijd besteed aan nieuwe tekeningen maar ik heb ze nu.

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Meetkundig bewijs van de inhoud van een piramide.
Deel 1

Ik heb dit bewijs ook al gepost op 2 en 3 mei. Helaas was het niet iedereen direct duidelijk wat ik bedoelde. Daarom hierbij een nieuwe versie met nieuwe tekeningen. Ik probeer zoveel mogelijk alle relevante stappen expliciet te tonen en omschrijven.
Helaas laat het forum mij maar 8 afbeeldingen per post toe. Daarom zal Ik het verhaal in 2 delen moeten vertellen.

Sommige afbeeldingen worden in de post kleiner weergegeven dan het originele bestand. Klik op de afbeelding om hem groter te zien.

Ik ben begonnen met een rechthoekige balk ABCDEFGT te tekenen, Lengte, breedte en hoogte zijn willekeurig. Ze kunnen gelijk zijn maar dat hoeft niet.
Daarna heb ik de balk in 3 richtingen verdubbeld. Zodoende ontstond balk HBJKLMNP. Die is weergegeven in figuur 1
20230504 Piramide 01.jpg
In balk HBJKLMNP heb ik de diagonalen ingetekend. Die snijden elkaar in T.
Hierdoor heb ik 6 piramides afgescheiden, zoals getoond in figuur 2.
20230504 Piramide 02.jpg
Er ontstaan 3 paren van identieke piramides. Ze zijn identiek omdat ze per paar een gelijk grondvlak hebben en een gelijke hoogte. Van alle piramides ligt de top recht boven het midden van het grondvlak. Ze zijn dus per type gelijk van vorm en gelijk van grootte.
  1. Type "rood": LMNPT en HBJKT. Die zijn aangegeven in rood. De letters van de hoekpunten zijn in figuur 2 ook in rood aangegeven, om verwarring te voorkomen.
  2. Type "groen": die heb ik groen getekend: LPKHT en BJNMT de letters van de hoekpunten zijn groen.
  3. Type "zwart": deze heb ik zwart getekend en ze heten: LHBMT (elke associatie met een gangbare afkorting is toeval) en PKJNT. De letters van de hoekpunten zijn zwart ingetekend.
De ontstane figuur is symmetrisch in de vlakken EFGT, EADT en DCGT. Voor wat betreft de verhouding tussen volumes van de 3 verschillende typen piramide zijn er 8 gelijke delen aan te wijzen, waarvan ABCDEFGT er één is. Omdat de andere 7 delen dezelfde volumeverhoudingen hebben moeten de volumeverhoudingen van de piramidetypes ook gelijk zijn aan die van HBJKLMNP. Daarom kunnen we met een gerust hart verder met alleen balk ABCDEFGT (zie figuur 3).
20230504 Piramide 03.jpg

Balk ABCDEFGT bevat van elk van de typen piramides een kwart deel, een kwart van een type rood, een kwart van een type groen en een kwart van een type zwart piramide, zoals weergegeven in figuur 4.
20230504 Piramide 04.jpg
Nu ga ik dat veranderen. Ik ga de balk nu opvullen met 2 kwarten van de type rood piramide ABCDT.
20230504 Piramide 05.jpg
In figuur 5 toon ik hoe 1 van de kwart piramides al in de balk ligt. De andere is geroteerd en leg ik er op met het grondvlak naar boven.
20230504 Piramide 06.jpg
Figuur 6 toont de nieuwe situatie. de 2 type rood kwarten liggen tegen elkaar aan in de driehoek AZT.
20230504 Piramide 07.jpg
Er ontstaat een nieuwe vorm van de 2 rode kwarten samen. Die is aangegeven in figuur 7 links. (Klik op de figuur om hem groter weer te geven.) Daarnaast rechts is de overige ruimte in de balk getekend.
We kunnen die overige ruimte in stukken verdelen. In figuur 8 heb ik dat gedaan. Er ontstaan 3 piramides. Piramide BCGFZ is een kleinere type groen piramide (zoals zal blijken) en daarom groen getekend. De andere 2 delen ABFZ en GCTZ zijn (zoals ik zal laten zien) helften van een kleinere type zwart piramide.
20230504 Piramide 08.jpg
Helaas laat het forum mij maar 8 afbeeldingen per post toe. Ik moet hier dus afbreken en een nieuwe post starten.
Deel 2 van het bewijs volgt per omgaande.

Wordt vervolgd

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Meetkundig bewijs van de inhoud van een piramide.
Deel 2
Vervolg van mijn vorige post.

We waren aangeland bij figuur 8:
20230504 Piramide 08.jpg
Driehoeken AFZ en CZT zijn identiek. Die vlakken passen dan ook op elkaar. Driehoeken ABF en CGT zijn ook identiek en kunnen samen een rechthoek vormen. Ik roteer nu viervlak ABFZ om een verticale lijn door Z. Het resultaat laat ik zien in figuur 9. In de balk liggen ABFZ en CTFZ nu tegen elkaar aan.
20230504 Piramide 09.jpg
In figuur 9 heb ik de oude stand van ABFZ in grijs weergegeven. Ik voeg nu ABFZ en CGTZ samen tot piramide BAGFZ. Zoals getoond in figuur 10.
20230504 Piramide 10.jpg
Ik hernoem de hoekpunten naar de letters die ik al gebruikt heb in balk ABCDEFGT, omdat we de rotatie van ABFZ in die balk hebben uitgevoerd en de hoeken op die punten terecht zijn gekomen. BAGFZ heet nu DCGTZ.
20230504 Piramide 11.jpg
In figuur 11 heb ik piramides DCGTZ en BCGFZ ingetekend in balk ABCDEFGT.

We kunnen dit nu vergelijken met de uitgangssituatie in balk HBJKLMNP in de vorige post. Die bevatte de piramides zoals aangegeven in figuur 2
20230504 Piramide 02.jpg
Ik had al betoogd dat de verhouding tussen de volumes van de verschillende types piramides in HBJKLMNP gelijk moet zijn aan die in ABCDEFGT. Dat is omdat ABCDEFGT 1/8 deel bevat van de totale volumes van de type rood, de type groen en de type zwart piramides. in HBJKLMNP wordt dat verdeeld over 2 type groen piramides, 2 type zwart piramides en 2 type rood piramides. Nadat ik het volume dat wordt ingenomen door type rood piramides in ABCDEFGT heb verdubbeld blijkt er alleen nog ruimte over te zijn voor 1 type groen piramide en 1 type rood piramide. Kennelijk is de ruimte die ingenomen wordt door de 2 type rood piramides in totaal net zo groot als het volume van 1 type zwart en 1 type groen piramide samen. Zou ik dus de overgebleven zwarte en groene piramides ook willen vervangen moet ik het volume van nog 2 type rood piramides toevoegen. De balk wordt dus precies volledig opgevuld door het volume van 6 type rood piramides.
Eén type rood piramide heeft dus 1/6 deel van het volume van de balk.

Zijde HBJK van balk HBJKLMNP heeft dezelfde afmeting en oppervlakte als het grondvlak van een type rood piramide. De rib MB is 2x zo lang als de hoogte van een type rood piramide. Dus:

Inhoud(HBJKLMNP) = grondvlak(type rood piramide) * 2 * hoogte(type rood piramide)

Een type rood piramide heeft 1/6 van het volume van de balk, dus

Inhoud(type rood piramide) = Inhoud(HBJKLMNP) / 6 = grondvlak(type rood piramide) * hoogte(type rood piramide) * 2 / 6

dus:
Inhoud(type rood piramide) = grondvlak(type rood piramide) * hoogte(type rood piramide) / 3

We kunnen deze afleiding voor de andere types piramides in de balk op dezelfde manier doen.
Ik heb hiermee dus bewezen dat voor elke piramide met een rechthoekig grondvlak en een top die recht boven het midden van het grondvlak ligt geldt:

Inhoud(piramide) = grondvlak * hoogte / 3

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Nesciyolo schreef: vr 05 mei 2023, 02:58 Nadat ik het volume dat wordt ingenomen door type rood piramides in ABCDEFGT heb verdubbeld blijkt er alleen nog ruimte over te zijn voor 1 type groen piramide en 1 type rood piramide.
Tot zover duidelijk.
Nesciyolo schreef: vr 05 mei 2023, 02:58 Kennelijk is de ruimte die ingenomen wordt door de 2 type rood piramides in totaal net zo groot als het volume van 1 type zwart en 1 type groen piramide samen.
...maar waarom dit zo is zie ik nog niet.

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Xilvo schreef: vr 05 mei 2023, 10:54 ...maar waarom dit zo is zie ik nog niet.
Er zit daar een zwakke plek in mijn betoog die uitleg behoeft. Mag ik een piramide zo maar 2x zo groot maken in alle richtingen? Over het algemeen gaan we ervan uit dat dat kan voor alle ruimtelijke figuren. Balk, prisma, bol noem maar op. Maar kan dat ook met een piramide? Bij een balk en een prisma is het makkelijk na te rekenen: 2x zo groot in alle richtingen maakt de inhoud 2x2x2 = 8 keer zo groot. Maar voor een bol is dat goed beschouwd niet bewezen en voor een piramide ook niet. Ik kan dat niet zomaar doen in dit bewijs. Mijn excuses. Ik had dat van te voren moeten uitwerken. Ik zal dat alsnog doen.
Kijken we opnieuw naar figuren 1 en 2:
20230504 Piramide 01.jpg
20230504 Piramide 02.jpg
Dan zien we dat alle categorieën piramides in de balk een grondvlak hebben dat even groot is als een zijde en een top die in het midden van de balk ligt. Dus ze hebben allemaal een hoogte van de helft van een ribbe van de balk loodrecht op het grondvlak.

voor alle 3 de types piramide geldt dus:

l(piramide) * b(piramide) * h(piramide = l(HBJKLMNP) * b(HBJKLMNP) * h(HBJKLMNP) / 2

Voor ons verhaal is belangrijk dat voor alle piramides geldt dat

(l * b * h)(rood) = (l * b * h)(zwart) = (l * b * h)(groen)

Dit geldt zowel voor de piramides in HBJKLMNP als voor de piramides in ABCDEFGT.
Let op: dit is niet de inhoud van de piramides. Het is alleen input voor het vervolg van dit verhaal.

Vanaf nu kijken we naar figuur 12. De letters van punten komen in figuur 12 niet overeen met de voorgaande figuren.
20230505 Piramide 01.jpg
Ik begin met een piramide ABCDT met lengte l, breedte b en hoogte h.
In figuur 12 zie je wat er gebeurt als ik piramide ABCDT in alle richtingen 2x zo groot maak. In de tekening ontstaat dan piramide SUVWT.
Die piramide kan ik in stukjes snijden zoals in de tekening aangegeven. We zien dan piramide ABCDT als onderdeel, maar ook de 4 piramides SPEQA, NUMFB, GLVKC en RHJWD. Die 4 piramides zijn elk 1/4 delen van ABCDT dus het volume van de 4 samen is net zo groot als dat van ABCDT.
Het overblijvende deel bestaat uit een rechthoekige balk ABCDEFGH met volume l * b * h en 4 prisma's.
Prisma's QEARHD en FMLGBC zijn identiek en PNFEAB en HGKJDC zijn dat ook. Alle prisma's hebben grondvlak (l * b / 2) en hoogte h. Ze hebben daarom allemaal inhoud (l * b / 2) * h / 2 = (l * b * h / 4)
Tellen we nu de inhouden van balk en prisma's op dan krijgen we

(l * b * h) + (l * b * h / 4) + (l * b * h / 4) + (l * b * h / 4) + (l * b * h / 4) = 2(l * b * h).

Dus voor een piramide die 2x zo groot is geldt

inhoud(verdubbelde piramide) = (2 * Inhoud(enkele piramide)) + 2(l * b * h)(enkele piramide)

(l * b * h) is voor alle 3 typen piramides even groot. Als we dus in de kleinere balk ABCDEFT (figuur 1) het volume van 2 kleine rode piramides hebben toegevoegd en daarvoor de volumes van 1 kleine groene en 1 kleine zwarte zijn kwijtgeraakt, kunnen we dat effect vergroten naar grotere balk HBJKLMNP.. We kunnen zeggen dat we het volume van 4 kleinere rode piramides + 2 * 2(l * b * h) van de kleinere piramides hebben toegevoegd en daarvoor 2 kleinere zwarte + 2 kleinere groene + 2 * 2(l * b * h) hebben verwijderd.
Dus:

4 * inhoud(klein rood) + 4(l * b * h) = 2 * inhoud(klein zwart) + 2 * Inhoud (klein groen) + 4(l * b * h)

vereenvoudigd is dat:

2 Inhoud(klein rood) = Inhoud(klein zwart) + Inhoud (klein groen).

Ik kan dus straffeloos het resultaat in ABCDEFGT vergroten naar HBJKLMNP zoals ik in figuur 11 gedaan heb.
20230504 Piramide 11.jpg
Dit verhaal doet nu helaas wat ingewikkeld aan. Bij een volgende formulering van het bewijs zal ik waarschijnlijk beginnen met dit verhaal en vanaf het begin werken op basis van de kleinere piramides. Dat zal veel duidelijker zijn.

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Xilvo schreef: vr 05 mei 2023, 10:54
Nesciyolo schreef: vr 05 mei 2023, 02:58 Kennelijk is de ruimte die ingenomen wordt door de 2 type rood piramides in totaal net zo groot als het volume van 1 type zwart en 1 type groen piramide samen.
...maar waarom dit zo is zie ik nog niet.
Voordat ik het volume van 2 type rood piramides extra had ingebracht was er ruimte voor 2 type groen en 2 type zwart piramides. Daarna was er nog maar ruimte voor 1 van elk. Zie bovenstaande nieuwe post. Misschien moet ik het bewijs weer opnieuw formuleren. Dit is waarom inhoudelijke feedback zo belangrijk is.

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Sorry mensen. Ik mag niet zomaar zeggen dat het volume van een piramide 8x zo groot wordt als ik hem verdubbel in afmetingen. Het bewijs is niet geldig. Het verdwijnen van een rode en een zwarte piramide is te verklaren uit het inbrengen van de extra balk en prisma's zoals in bovenstaande post. Met de 2 rode segmenten bracht ik in principe 1 rode piramide + de helft van het volume van de balk in. En de helft van het volume wordt ingenomen door 1 rode + 1 zwarte + 1 groene piramide. Dat bewijst dus niets. Maar ik voel dat ik er dichtbij zit. Ik geef nog niet zomaar op.

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Ik heb van alles geprobeerd en heb heel wat keer een veelbelovend resultaat gehad. Maar elk bewijs loopt stuk op vergroten en verkleinen. Iedere keer vallen de inhouden van de piramides uit de berekeningen weg en kom ik uit op l * b * h = l * b * h.

Ik heb heel veel geleerd over piramides dat wel. Ik heb nog een leuke blokvorm gevonden waarmee je alle piramides in een (rechthoekige) balk gelijk kan opvullen maar elke keer blijven er van elke soort 2 kleinere piramides over.
Blokjesmethode turbo maar limieten zijn limiteren.
Het probleem lijkt te zitten in de hoeken bij het grondvlak. Als ik dat op zou kunnen lossen... Maar ja dat schijnt dus niet te kunnen.

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Het zal de wereld niet veranderen maar ik heb iets aardigs gevonden dat ik met jullie wil delen.
Ik heb een vorm gevonden waarmee ik elk van de piramides die een bepaalde rechthoekige balk vormen met elk een zijde van de balk als grondvlak en de top in het midden van de balk in één keer kan opvullen.

Die vorm ziet er zo uit:
20230509 Piramide 02.jpg
Jammer genoeg blijven in elk van de piramides de hoeken van het grondvlak ongevuld. Verder dan dat kunnen we met de blokjesmethode helaas niet komen.

Ik zal laten zien wat ik met deze vorm doe.
20230504 Piramide 01.jpg
In figuur 1 is balk HBJKLMNP getekend. Daarin zijn de diagonalen getekend. Die diagonalen zijn de ribben van 6 piramides die in de balk besloten liggen. De inhoud van die 6 piramides samen is gelijk aan de inhoud van de balk.
Als ik zou kunnen bewijzen dat die piramides allemaal even groot zijn dan zou ik daarmee de geldigheid van de inhoudsformule van piramides voor alle piramides met een rechthoekig grondvlak en de top midden boven het grondvlak bewijzen.
In figuur 2 heb ik alle 6 piramides die zo in de balk zitten getekend:
20230504 Piramide 02.jpg
Er zijn 3 paren van identieke piramides. Twee identieke piramides heb ik groen getekend, twee identieke piramides rood en 2 identieke piramides heb ik zwart getekend.
Figuur 3 toont van elk van die paren één piramide
20230509 Piramide 01.jpg
Figuur 4 toont de vorm die ik gevonden heb.
20230509 Piramide 02.jpg
Balk ABCDEFGT is 1/8 deel van balk HBJKLMNP zoals ingetekend in figuur 1. Het punt Z is het middelpunt van balk ABCDEFGT.
De vorm die in figuur 4 is getekend maakt geen deel uit van figuur 1. Voor de rest van het betoog beschouwen we ABCDEFGT los van HBJKLMNP.
De vorm ACDTZ in balk ABCDEFGT is een grootste gemeenschappelijk deel van onderdelen van de piramides die ik in balk HBJKLMNP getekend had. Hij heeft een aantal onderdelen die rechtstreeks naar de 3 piramidetypes toe te brengen zijn.
Onderdeel ADTZ vormt de helft van een kleinere versie van de type groen piramide. Onderdeel ACDZ is de helft van een kleinere versie van de type rood piramide. Onderdeel CDTZ is de helft van een kleinere versie van een type zwart piramide. Samen vormen die 3 halve kleinere versies de hele figuur ACDTZ. De halve kleinere versies van de piramides kan je ook zien als hoekpunten van die piramides.
De figuur is niet alleen opgebouwd uit hoekpunten maar ook uit toppen van de piramides.
De figuur is opgebouwd uit 1/4 delen van de toppen van de diverse piramidetypes.
In de onderste tekening in figuur 4 heb ik met kleuren de toppen van de verschillende piramide typen in de figuur willen aangeven.
De top van een type groen piramide ligt in punt C. De top van een type rood piramide ligt in punt T en de top van een type zwart piramide ligt in punt A.

Om de vormen te maken waarmee we de piramides kunnen vullen moeten we figuur ACDTZ 4x zo groot maken. Voor elk van de types piramide moet dat op een andere manier.

We beginnen met een type rood piramide (figuur 5)
20230509 Piramide 03.jpg
We kunnen figuur ACDTZ spiegelen in vlak ADTE en dan samenvoegen met zijn spiegelbeeld. Daarna kunnen we de nieuw ontstane figuur spiegelen in vlak DCGT en ook die samenvoegen met het spiegelbeeld. Daardoor ontstaat de vorm zoals weergegeven in de bovenste tekening van figuur 5.
De middelste tekening is dezelfde figuur maar de contouren van de balk en zijn spiegelbeelden zijn verwijderd. Ook heb ik extra letters en in een lichtere kleur wat delen getekend die een vergelijking met de onderste tekening makkelijker maken.
De onderste tekening in figuur 5 laat de type rood piramide zien die we al gezien hebben in figuur 3.
We zien dus dat mijn vorm op eenvoudige manier de type rood piramide volledig opvult met uitzondering van 4 delen aan de hoeken van het grondvlak. Die delen samen vormen 2 kleinere type rood piramides.

We kunnen iets overeenkomstigs doen voor de type groen piramide. Zoals in figuur 6
20230509 Piramide 04.jpg
Om de type groen piramide te vullen met figuur ACDTZ spiegelen we ACDTZ eerst in vlak ABCD en voegen hem samen met het spiegelbeeld. Ook deze figuur spiegelen we in vlak DCGT en opnieuw voegen we de figuur samen met zijn spiegelbeeld
De nu ontstane figuur wordt zonder de lijnen van de balk getoond in de middelste tekening van figuur 6
Ook hier heb ik wat letters toegevoegd en in een lichtere tint wat stukjes bijgetekend om vergelijking met de onderste tekening gemakkelijk te maken.De onderste tekening van figuur 6 toont de type groen piramide uit figuur 3
Net als de type rood piramide is dus de type groen piramide op eenvoudige wijze gevuld met 4 x mijn vorm ACDTZ en net als bij de type rood piramide blijven daarbij de 4 hoekpunten van het grondvlak ongevuld. Deze 4 hoekpunten vormen samen 2 kleinere type groen piramides.

Dan kunnen we hetzelfde trucje ook nog uitvoeren voor de type zwart piramides. Zie daarvoor figuur 7.
20230509 Piramide 05.jpg
Om verwarring te voorkomen heb ik punt T in voorgaande figuren hier punt H genoemd.
Om een voor de type zwart piramide passende figuur te maken kunnen we beginnen met figuur ACDHZ te spiegelen in vlak ADHE en de figuur te verenigen met het spiegelbeeld. De nieuwe figuur spiegel ik nu in vlak ABCD.
Daardoor ontstaat de figuur die getekend is in de bovenste tekening van figuur 7.
Net als bij de andere typen piramides haal ik hier overtollige elementen weg uit de tekening en hou de 2e tekening in figuur 7 over. Ook hier heb ik een paar letters toegevoegd en in een lichtere kleur wat dingen bijgetekend om vergelijking met de onderste tekening makkelijker te maken. We zien nu dat ook de type zwart piramide met 4x vorm ACDHZ eenvoudig te vullen is en we zien dat ook hier de hoekpunten niet gevuld worden. Net als bij de andere typen piramides vormen die hoekpunten weer 2 kleinere piramides, maar nu van type zwart.

We zien nu direct dat de gevulde delen van de piramides niet alleen even groot maar ook in hoge mate gelijkvormig zijn. Door met deze vorm ook de kleinere piramides die bij elke stap ontstaan te vullen en dat te herhalen tot in het oneindige kunnen we zonder ook maar 1 berekening te maken laten zien dat alle piramides in een rechthoekig blok met grote nauwkeurigheid even groot zijn en dus de inhoudsformule benaderd kan worden.

Het grootste voordeel dat de vorm uit figuur 4 geeft is dat er zonder enig rekenwerk eenvoudig kan worden getoond dat alle piramides op dezelfde manier gevuld worden. Daarom vind ik dit een turbo blokjesmethode en is ie volgens mij efficiënter dan vullen met andere blokvormen.

Berichten: 3.934

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

via een lineaire afbeelding kun je elke scheve piramide terugtransformeren naar een standaard piramide waar de inhoudt van te berekenen is. de vraag is dus of je voor zo'n lineaire afbeelding ook in het algemeen iets kunt zeggen over hoe volumes schalen. Dan kun je die schaling toepassen en weet je het volume van een scheve piramide.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

HansH schreef: wo 10 mei 2023, 08:25 via een lineaire afbeelding kun je elke scheve piramide terugtransformeren naar een standaard piramide waar de inhoudt van te berekenen is. de vraag is dus of je voor zo'n lineaire afbeelding ook in het algemeen iets kunt zeggen over hoe volumes schalen. Dan kun je die schaling toepassen en weet je het volume van een scheve piramide.
De naam standaard piramide is nieuw voor me, ook blijft dan het inhoud probleem bestaan.

Zie meer in het via de kubus te laten lopen.
Neem dan een driezijdig piramide met de hoogte lijn een ribbe die staat op twee ribben die loodrecht op elkaar staan.
Neem je alle ribben gelijk dan is het makkelijk te zien dat er precies drie van in een kubus passen met ribben die er aan gelijk zijn.
Door de kubus dan wat op te rekken kom je al een heel eind.

Berichten: 3.934

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

tempelier schreef: wo 10 mei 2023, 10:28 [De naam standaard piramide is nieuw voor me, ook blijft dan het inhoud probleem bestaan.

Zie meer in het via de kubus te laten lopen.
Neem dan een driezijdig piramide met de hoogte lijn een ribbe die staat op twee ribben die loodrecht op elkaar staan.
Neem je alle ribben gelijk dan is het makkelijk te zien dat er precies drie van in een kubus passen met ribben die er aan gelijk zijn.
Door de kubus dan wat op te rekken kom je al een heel eind.
Misschien bedoelen we hetzelfde?
met 'standaard' bedoel ik het geval waarvoor de inhoud wel is uit te rekenen, bv de piramide die gedefinieerd wordt door van een kubus de lijnen te gebruiken vanuit een hoek naar de tegenoverliggende hoek. dan is de inhoud toch gewoon 1/6 van de inhoud van de kubus? want er passen dan 6 van die dingen in een kubus.
En die kubus dan oprekken tot de gewenste vorm via de genoemde lineaire transformatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

HansH schreef: wo 10 mei 2023, 13:02
tempelier schreef: wo 10 mei 2023, 10:28 [De naam standaard piramide is nieuw voor me, ook blijft dan het inhoud probleem bestaan.

Zie meer in het via de kubus te laten lopen.
Neem dan een driezijdig piramide met de hoogte lijn een ribbe die staat op twee ribben die loodrecht op elkaar staan.
Neem je alle ribben gelijk dan is het makkelijk te zien dat er precies drie van in een kubus passen met ribben die er aan gelijk zijn.
Door de kubus dan wat op te rekken kom je al een heel eind.
Misschien bedoelen we hetzelfde?
met 'standaard' bedoel ik het geval waarvoor de inhoud wel is uit te rekenen, bv de piramide die gedefinieerd wordt door van een kubus de lijnen te gebruiken vanuit een hoek naar de tegenoverliggende hoek. dan is de inhoud toch gewoon 1/6 van de inhoud van de kubus? want er passen dan 6 van die dingen in een kubus.
En die kubus dan oprekken tot de gewenste vorm via de genoemde lineaire transformatie.
Dat denk ik niet.
Zie https://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=8265&j=2003

Het bewijs daar is niet in orde, want er wordt geen bewijs geleverd dat de inhoud niet wijzigt als de hoogtelijn schuift.

Maar het gaat me om het laatste plaatje, daar passen netjes drie van die piramiden in een kubus.

Dat moet natuurlijk wel eerst worden bewezen.

Daarna zou de stelling kunnen worden uitgebouwd door de hoogte van de kubus op te rekken en te laten zien dat de drie piramiden dan onderling even groot blijven

Berichten: 405

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

tempelier schreef: wo 10 mei 2023, 10:28 Zie meer in het via de kubus te laten lopen.
Neem dan een driezijdig piramide met de hoogte lijn een ribbe die staat op twee ribben die loodrecht op elkaar staan.
Neem je alle ribben gelijk dan is het makkelijk te zien dat er precies drie van in een kubus passen met ribben die er aan gelijk zijn.
Door de kubus dan wat op te rekken kom je al een heel eind.
Bedoel je dit speciale geval?
20230501 Piramide 02.jpg
Het probleem daarmee is dat als je de kubus verandert in een balk de piramides niet meer identiek zijn. Formeel gezien kunnen we dan dus niet meer weten of ze even groot zijn.
Er is zelfs niet bewezen dat een willekeurige gelijkvormige piramide die in alle richtingen 2x zo groot is 8x de inhoud heeft.
De inhoudsformule geldt voor alle speciale gevallen waarvan de inhoud bepaald kan worden.
Het is waarschijnlijk en consistent met alle waarnemingen en berekeningen en benaderingen komen er oneindig dichtbij.
En ik weet zeker dat het zo is.
Ik kan het alleen niet bewijzen.

Berichten: 3.934

Re: Inhoud van een Piramide, Tetraëder, Kegel etc.

Nesciyolo schreef: za 29 apr 2023, 00:31 Een tijdje geleden las ik in een wiskundeleerboek dat de formule voor de inhoud van een piramide niet goed af te leiden is. Toen ik op internet zocht vond ik ook geen afleiding.
Inhoud(piramide, kegel, tetraëder en dergelijke) = grondvlak * hoogte / 3
volgens mij is het toch wel simpel af te leiden.
voor elke piramide geld volgens mij dat de vorm van het snijvlak op hoogte h gelijk blijft aan de vorm van het grondvlak en dus de vorm niet verandert als je de hoogte ingaat, alleen wordt zowel de lengte als de breedte van het vlak in de hoogte lineair kleiner met de hoogte totdat je hoogte h bereikt en dan is het oppervlak 0.
dat uitgedrukt in een formule levert de bovenste formule met de z richting loodrecht op het grondvlak.
het volume is dan de integraal van het oppervlak van de doorsnede als functie van de hoogte. dat is de 2e formule.
dat verder uitwerken levert uiteindelijk het volume A0 x h/3 met a0 het oppervlak van het grondvlak en h de hoogte.
inhoud_piramide.gif
inhoud_piramide.gif (3.59 KiB) 805 keer bekeken

Reageer