[wiskunde] Draagconstructie maken (persoonlijk huiswerk)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde] Draagconstructie maken (persoonlijk huiswerk)

Beste lezers.

Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik niet voldoende kennis heb, maar ik wil wel moeite doen om te leren zodat de kennis later meermaals van pas gaat komen. Mijn vraag is geen schoolopdracht, maar vraag het hier bewust zodat ik ook zelf wat werk mag verrichten om tot een antwoord te komen.

Mijn eerste persoonlijke opdracht is een takel stellage maken om een fictief motorblok van 800 kilo uit een auto te takelen (Uiteraard weegt een motorblok bij lange na niet dit gewicht, maar wie weet wil ik wel een keer de voorkant van de auto optakelen). Mijn stellage komt rondom het motorcompartiment en het blok gaat domweg recht omhoog. De kettingtakel zelf die 1000 kilo kan dragen komt met een geschikte band/ketting op 1 balk te hangen; of een combinatie van een dubbele balk.

Via internet en wellicht ook op dit forum, kan ik redelijk makkelijk de formule vinden voor de puntlast berekening. Ik gebruik balken van Douglas fijnbezaagd 5x15; helaas weet ik hiervan niet onder welke sterkte klasse het valt. Juist dit maakt dat ik twijfelen ga over mijn berekeningen die ik kan maken en moet absoluut die 800 kilo met gemak kunnen tillen! Als ik dit mis doe en ik til de voorkant van de auto op terwijl ik er onder ga liggen (uiteraard gebruik ik wel extra veiligheid waardoor er letterlijk niets kan gebeuren, maar wel mijn auto kan beschadigen).... Verder ligt er een overvloed aan geïmpregneerde vuren balken van 68x68 van de bouwmarkt.

Mijn doel is nu om eerst te berekenen dat ik twee staande balken heb, met één draagbalk. Ik gebruik een overspanning van 2 meter wat netjes naast de auto past. Wanneer ik de berekening zo goed als mogelijk heb gedaan zou ik het echt enorm op prijs stellen als mensen mijn berekeningen willen controleren, immers gaat het wel om mijn veiligheid.

Alvast hartelijk dank voor het lezen en hoop dat ik mijn huiswerk zoveel mogelijk zelfstandig kan uitwerken.



PS: Zijwaartste krachten en de verdere constructie ga ik daarna mee aan de slag en blijf dit topic daar dan ook voor gebruiken.

Berichten: 873

Re: [wiskunde] Draagconstructie maken (persoonlijk huiswerk)

Voor Douglas kan je C18 aanhouden.
Waarom hout? en waarom een portaalconstructie ?

voor wat jij beschrijft zou ik voor staal gaan en de vorm van een garage kraan aanhouden.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (33.92 KiB) 1811 keer bekeken

Berichten: 411

Re: [wiskunde] Draagconstructie maken (persoonlijk huiswerk)

Zou je een schets kunnen plaatsen van wat je van plan bent?

Berichten: 2

Re: [wiskunde] Draagconstructie maken (persoonlijk huiswerk)

Ik heb het druk en niet direct de tijd om een goed en duidelijk beeld te geven, ik zou dan jullie tijd verspillen door een vaag verhaal wat niet duidelijk is. Even een schets maken is onhandig omdat ik niet exact de maten heb van de ruimte wat ik kan gebruiken nu en specificaties van het vervangende blok. Nu kan ik hier een verhaal schrijven over weet ik het, maar dat is ook tijdverspilling voor mij op iets wat wel goed moet.

PS: Hout is domweg de keuze omdat een garage project niet meer door kon gaan en daar de draagbalken nu van over heb.

Reageer