Encryptie GSM verkeer tussen basisstations

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Encryptie GSM verkeer tussen basisstations

Hoe is het GSM verkeer tussen de basisstations geëncrypteerd? Is dat bij alle operatoren op dezelfde manier?
Ik heb gehoord in een youtube filmpje (heb geen link meer) dat dit niet geëncrypteerd zou zijn.

Berichten: 4

Re: Encryptie GSM verkeer tussen basisstations

Ik weet niet wat je precies wilt weten. Er is in mobile networking (ik neem aan dat je met 'GSM' inmiddels ook 3G en LTE bedoelt) veel encrypted. Soms omdat dat moet van de standaard, soms om dat telco providers ook de veiligheid van hun eigen systemen hoog willen houden, maar soms ook niet.

Uiteindelijk blijft het een hele lange keten – zeker als je van de ene provider bijvoorbeeld belt naar iemand bij een andere provider. Als je zelf zorgen hebt over privé communicatie is misschien wel verreweg het handigst om bijvoorbeeld Signal (zie www.signal.org ) te gebruiken (kan ook 'bellen' en 'beeldbellen'). Als je dan ook nog een beetje veilige telefoon gebruikt (bijvoorbeeld een iPhone in 'lockdown mode') en het 'safety number' verifieert met je beller is de kans werkelijk bijzonder klein dat er iets af te luisteren valt, ook als heel het mobiele netwerk niet versleuteld zou zijn.

Helpt dit?


Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Encryptie GSM verkeer tussen basisstations

Ik wilde gewoon een bevestiging terugvinden. 3G is in elk geval niet E2E geëncrypteerd. Het gerecht kan sowieso vragen aan de telecomprovider om het af te luisteren.

Ik denk dat Signal wel veilig is. Het biedt in vergelijking met WhatsApp wat meer bescherming van de metadata.

Die lockdown mode kende ik niet, maar ik heb dan ook geen ervaring met Apple producten. Het bied blijkbaar extra bescherming tegen tools als Pegasus.

Reageer