Fornuis aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Fornuis aansluiten

Hallo,
Ik ben geïnteresseerd in elektra en de termen. Neem bijvoorbeelde de everglades evck5030 fornuis. Er staat dat hij aan te sluiten is op een 2-fase aansluiting. Maar welk aansluitschema past daarbij? Ik heb al heel wat opgezocht, maar ik snap de schema's gewoon niet. De elektricien weet het vast, maar ik wil het ook graag begrijpen.
https://www.everglades.nl/koken/elektri ... /evck5030/

Kunnen jullie mij helpen dit te begrijpen?

Berichten: 82

Re: Fornuis aansluiten

Wanneer de elektricien "het vast wel weet" dan is deze ook wel in staat om het je uit te leggen. In ieder geval niet zelf mee aan de gang gaan wanneer je je daar niet comfortabel bij voelt. Het gaat hier om relatief grote vermogens (misschien wel verdeeld over 3 fasen met de oven erbij) en onherstelbare schade is gauw aangericht.

Berichten: 3.934

Re: Fornuis aansluiten

zie pag 14 van de handleiding.
zo'n fornuis trekt teveel vermogen om het op 1 fase van 16A 230V te kunnen gebruiken. Daarom is de oven opgesplitst in 3 groepen. Het beste is om het ding op een 3 fase aansluiting aan te sluiten want dan kun je de groepen netjes verdelen over de fasen. Dat is het 2e schema van links. elke fase (l1,l2,l3) is 230V tov de nuldraad (neutral).

Je kunt de 3 groepen ook verdelen over 2 fasen. dat is het 3e schema van lnks.
Een 3e mogelijkheid is nog om een zwaardere groep van 230V te gebruiken. dus dan heb je een groep nodig die 32A gezekerd mag worden. Dat is het linkse schema.
oven1.gif

Berichten: 3.934

Re: Fornuis aansluiten

hbh schreef: ma 08 mei 2023, 17:13 Wanneer de elektricien "het vast wel weet" dan is deze ook wel in staat om het je uit te leggen. In ieder geval niet zelf mee aan de gang gaan wanneer je je daar niet comfortabel bij voelt. Het gaat hier om relatief grote vermogens (misschien wel verdeeld over 3 fasen met de oven erbij) en onherstelbare schade is gauw aangericht.
zeker waar. maar de TS wil het vooral begrijpen. Dat wil dus nog niet zeggen: ook zelf aansluiten.

Berichten: 82

Re: Fornuis aansluiten

@Hans: Ik kan me heel moeilijk aan de indruk onttrekken dat TS het zo graag wil begrijpen om er zelf mee aan de slag te gaan. Dat kan en mag ook wel maar daarom is een welgemeende waarschuwing niet geheel overbodig in het geval dat. Het zou niet de eerste keer zijn dat een 230 V kookzone het begeeft onder 400 V spanning. Derhalve nogmaals: alleen zelf aansluiten wanneer men zich daarbij comfortabel voelt.

Berichten: 3.934

Re: Fornuis aansluiten

hbh schreef: ma 08 mei 2023, 17:51 @Hans: Ik kan me heel moeilijk aan de indruk onttrekken dat TS het zo graag wil begrijpen om er zelf mee aan de slag te gaan. Dat kan en mag ook wel maar daarom is een welgemeende waarschuwing niet geheel overbodig in het geval dat.
zeker waar. Maar als die dan toch aan de gang gaat dan is het maar het beste dat er dan in ieder geval voldoende info is gegeven. inclusief een waarschuwing. evt een foto posten hier als het aangesloten is voordat de spanning erop gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Fornuis aansluiten

In de handleiding staat 40 Amp als je enkel aansluit, linkse voorbeeld.

Maar dat klopt ook niet helemaal, de aansluit waarde is 10 Kwatt, dat vergt meer dan 40 Amp.
Wat niet zomaar over standaard bedrading van 16 A kan.

Mits de bakoven apart wordt aangesloten, op een eigen groep.
en de de platen verdeeld over 2 x 16 A

Tegenwoordig is een woonhuis aansluiting 3 x 25 Amp.
Oudere hebben vaak 1 x 35 of 1x 40 Amp als er electrisch wordt gekookt.
Dan is 7,4 Kw fornuis max wat je kan aansluiten.

Er zijn kookplaten waarbij je het max te gebruiken vermogen kan instellen,
op de aanwezige hoeveelheid vermogen.

Berichten: 82

Re: Fornuis aansluiten

Er van uitgaande dat men de oven boven- plus onderverwarming niet gelijktijdig aan kan hebben met de grill functie, klopt die 40 A wel. (en waarom ook niet wanneer de fabrikant dit vermeld)
Zoals hierboven reeds aangegeven is uiteindelijk de waarde van de hoofdzekering(en) in de woning waarin genoemd fornuis eventueel wordt geïnstalleerd, bepalend voor de manier van aansluiten.

Reageer