resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Moderator: physicalattraction

Berichten: 405

Re: resonantie opeenvolgend afzonderlijk metaal

Sjorssnors schreef: do 15 jun 2023, 00:23
Nesciyolo schreef: za 03 jun 2023, 19:55
Resoneren kost energie.
ADSL bijvoorbeeld gebruikt 25 tot 138 kHz, wat toch ultrasound is, en resoneert door koperen draden tot een paar km?
Kan dit dan toch ook resoneren langs andere vormen van metaal?
De snelheden die je noemt zijn van een jaartje of 25 geleden toen ADSL nog niet voor iedereen beschikbaar was. Ik herinner me nog mijn 33k6 modem. 33 kb. Dat waren snelheden die vergelijkbaar zijn met geluidsgolven. Het modem werkte niet met geluidsgolven maar met een elektronisch signaal met een frequentie die vergelijkbaar is met geluid. Dat is dus iets heel anders. ADSL begon zo'n beetje bij 2 Mb in die dagen. Je hebt misschien niet opgelet maar er zijn een paar dingen gebeurd op internetgebied sindsdien.

Ter verduidelijking:

1 kHz= 1 kiloHertz is 1000 Hertz = 1000 trillingen per seconde.
1 MHz = 1 MegaHertz = 1.000.000 trillingen per seconde
33 kb = 33 kilobit (per seconde) = 33.000 bits (per seconde)
2 Mb = 2 Megabit = 2.000.000 bits (per seconde)
1 GHz = 1 GigaHertz = 1.000.000.000 trillingen per seconde,
1 Gb = 1 Gigabit = 1.000.000.000 bits (per seconde)
Ik heb (per seconde) soms tussen haakjes gezet omdat dat niet genoemd wordt maar in het dagelijks leven wel bedoeld.

Serieuze netwerkapparatuur voor consumenten levert tegenwoordig verbindingen binnenshuis met een snelheid van meer dan 1 Gb/s. Meer dan 1 miljard bits per seconde dus. In geval van een wifi verbinding werkt dat met een radiosignaal. Niet met geluid.
Ik persoonlijk heb internet over een telefoonlijn met een snelheid van 60 Mb/s. Ook dat is geen geluid maar een elektronisch signaal. Het kan veel sneller met glasvezel. Daarbij wordt data met licht doorgegeven.

Data doorgeven met geluidsgolven lijkt me niet onmogelijk. Maar het werkt misschien iets anders dan jij het je voorstelt.

Reageer