draagkracht platdak garage/berging

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

draagkracht platdak garage/berging

Hallo allen,

Ik probeer uit te vinden/zoeken wat de draagkracht is van het dak van onze garage/berging. wij willen hierop Sedum gaan aanbrengen, maar twijfel over de sterkte van het het dak. de garage/berging stamt uit de begin jaren 70.

iemand die mij kan helpen aan de info om het te berekenen of hier een snelle berekening op los kan laten? heb zelf een bouwkundige achtergrond, maar sterkteberekeningen zijn niet mijn sterkste kant. ;)

enkele gegevens;

overspanning; 3 meter
oplegging; 10 cm beide zijden
(hout) balk afmeting; 58x118mm
h.o.h. afstand; 53 cm
planken dak beschot; 18mm dik
bitumineuze dakbedekking
ballast (geen)
lengte garage/berging 6 meter.

in de bijlage nog enkele originele bouwtekeningen van het huis. (let op! zij hebben een vrijstaande garage/berging en niet aan het huis gekoppeld als op tekening)

alvast dank!

groet Martijn.
Bijlagen
Originele tekening 2.pdf
(2.16 MiB) 43 keer gedownload
Originele tekening 1.pdf
(2.05 MiB) 51 keer gedownload

Berichten: 3

Re: draagkracht platdak garage/berging

kleine toevoeging volgens originele bouwtekeningen heeft er ooit 3 cm grind ballas op gelegen.

Berichten: 865

Re: draagkracht platdak garage/berging

Constructie berekeningen volgens de voorschriften zijn bedacht voor nieuwbouw en de systematiek is dat je een afmeting controleert niet dat je een exact draagvermogen bepaald bij een afmeting.


Wat wil je met het dak?
pv panelen op plaatsen of iets dergelijks

De afmeting houd niet over bij een onderhoudsbelasting van 100kg/m2 (voorschrift)
en een e.g van 40kg/m2
zit je bij houtkwaliteit c18 reeds op de maximale wenselijke vervorming

op sterkte kan je ongeveer tot 150 kg/m2 gaan maar dan ontstaat er wel onwenselijk veel doorbuiging

Berichten: 3

Re: draagkracht platdak garage/berging

Dank @boertje125 voor je reactie!

Het idee is sedum dak aan te leggen. (Zoals benoemt 😉) Waarbij de lichtste optie 40kg/m2 is en de zwaarste optie 80kg/m2…

Zat eventueel te denken als optie de balken op te klampen met 18mm multiplex (schroeven en verlijmen) om de baken te verstevigen.

Berichten: 3.934

Re: draagkracht platdak garage/berging

zie ook dit topic:
viewtopic.php?t=213892

Reageer