Waterstof auto's en natte snelwegen.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Waterstof auto's en natte snelwegen.

Hi, ik vraag mij af als alle auto's op waterstof rijden met gebruikmaking van een brandstofcel of onze snelwegen dan niet kletsnat worden? Hoeveel water (in waterdamp vorm) wordt er b.v. geproduceerd per kilowattuur aan elektriciteit? ChatGPT weet het antwoord niet. Ben benieuwd.

Berichten: 405

Re: Waterstof auto's en natte snelwegen.

Een voorzetje: Water is er al genoeg in onze omgeving. Dat beetje dat er op die manier bij komt maakt de weg misschien tijdelijk vochtig maar is niet anders dan ander water en droogt gewoon na een tijdje op of stroomt weg.
Door waterstof als brandstof zal er niet meer water op de wereld komen. Het waterstof moet ergens anders gewonnen worden uit water. (Het komt ook uit andere stoffen maar dat gebeurt nu ook al.) Ook zal er niet minder zuurstof door komen. Bij de winning van waterstof door elektrolyse van water ontstaat ook zuurstof.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Waterstof auto's en natte snelwegen.

Een (heel grove) berekening geeft 0,3 liter water per auto per kilometer.
Daar krijg je een weg niet nat mee.

Technicus
Berichten: 1.167

Re: Waterstof auto's en natte snelwegen.

https://waterstof-info.nl/waterstof-auto/

Geeft ongeveer 100km per kg waterstof. Of 10 gram/km

Waterstof ca 1gram/mol
Zuurstof ca 16g/mol

Daarmee kom ik op 90gram/km = 90ml/km.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Waterstof auto's en natte snelwegen.

CoenCo schreef: zo 21 mei 2023, 20:27 Daarmee kom ik op 90gram/km = 90ml/km.
Gezien mijn ruwe aannames (benzineauto die 1 op 10 rijdt, 1 kg benzine = 1 liter benzine, geen rekening gehouden met het verschil in rendement) is die factor 3 best acceptabel.

Berichten: 101

Re: Waterstof auto's en natte snelwegen.

Auto's die op benzine rijden stoten ook water uit. Waterstof auto's stoten twee keer zo veel water uit en geen CO2. Wel is de brandstofcel een stuk efficiënter en stoot daardoor de helft minder uit. Het resultaat is dat een waterstofauto even veel water uitstoot als een benzine auto maar geen CO2 uitstoot.

Reageer