state space

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

state space

State space modellen zijn modellen die toestandsvariabelen gebruiken om een systeem te beschrijven door middel van een reeks eerste-orde differentiaal- of verschilvergelijkingen, in plaats van door een of meer n-de-orde differentiaal- of verschilvergelijkingen. Als de set van eerste-orde differentiaalvergelijkingen lineair is in de toestands- en invoervariabelen, wordt het model een lineair toestandsruimtemodel genoemd.
State Space format.png
State Space format.png (1.76 KiB) 1654 keer bekeken
Zelf heb ik hiermee geen enkele ervaring maar State Space modellen blijken een krachtig hulpmiddel om het gedrag van dynamische systemen te begrijpen en te voorspellen.
Nu wil ik mij hierin wat verder verdiepen aan de hand van een systeem met differentiaalvergelijking
Systeem DV.png
Systeem DV.png (957 Bytes) 1654 keer bekeken
Het systeem heeft:
systeemvariabelen.png
systeemvariabelen.png (2 KiB) 1654 keer bekeken
1 Genereer het lineair state space model.
2 Teken de grafiek van de stapresponsie.

Verandering van variabelen wellicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: state space

De afgeleide van x kan je gelijkstellen aan x2 en de tweede afgeleide aan x3. Zo kan je het omvormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: state space

As ik het goed begrijp wordt de matrix vorm:
state space matrix vorm.png
state space matrix vorm.png (8.34 KiB) 1587 keer bekeken
dat vergt dus een oplossing middels (Maple/Mathematica/Matlab)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: state space

Het is ook wel leerrijk om zoiets met de hand te leren oplossen. Daar komen eigenvectoren en hoofdvectoren bij kijken. Dat is best een interessant stuk wiskunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: state space

Oké.. genoeg om in te verdiepen dus.
Ik was vergeten u met 3 te vermenigvuldigen.
State space.png
State space.png (7.45 KiB) 1510 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: state space

Stapresponsie op 1V via state space model
state space model.png
state space model.png (7.14 KiB) 1479 keer bekeken
responseplot.png
Vreemd genoeg krijg ik voor y1(t) een circa 10x hogere waarde als ik in Maple de gegeven DV plot met Solve DE interactively

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: state space

ukster schreef: zo 11 jun 2023, 11:00
Vreemd genoeg krijg ik voor y1(t) een circa 10x hogere waarde als ik in Maple de gegeven DV plot met


Als ik de dv op z'n jan-boeren-fluitjes numeriek oplos kom ik na 1 s op een waarde van 2272.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: state space

Xilvo schreef: zo 11 jun 2023, 12:04 Als ik de dv op z'n jan-boeren-fluitjes numeriek oplos kom ik na 1 s op een waarde van 2272.
Solve DE interactively is een functie binnen Maple, dus geen verwijzing naar een site.
hiermee krijg ik de waarde 2409,701 (alle begincondities op nul gezet)
zou er misschien toch een foutje zitten in het state space model?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: state space

Blijkbaar had ik mijn tijdstap dt wat te groot gekozen. Met dt=1E-7 kom ik op 2409,695
En met dt=1E-8 op 2409,705

Is het zomaar een willekeurig bedachte dv of zit er een echt (fysisch) vraagstuk achter?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: state space

Heb je in het state space model in maple ook alle toestandsvariabelen op 0 gezet? Want dat is niet zo duidelijk uit de blauwe specificatie die je laat zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: state space

ic := [y1(0) = 0, D(y1)(0) = 0]
opgenomen in de opdracht: ResponsePlot(sys, Step(1), output = y1(t), initialconditions = ic, duration = 1)
geeft Error, (in DynamicSystems:-Simulate) initial conditions for a state-space model must be a Vector.

Nu nog uitzoeken hoe dat moet en of ic wel compleet is, (de toestandsvariabelen zitten er immers nog niet in)
bedoel je dit?
ic := [y1(0) = 0, D(y1)(0) = 0, x1(0) = 0, x2(0) = 0, x3(0) = 0]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: state space

Xilvo schreef: zo 11 jun 2023, 13:35
Is het zomaar een willekeurig bedachte dv of zit er een echt (fysisch) vraagstuk achter?
Uit mouw geschud.
Nogmaals, State Space modellen blijken een krachtig hulpmiddel om het gedrag van dynamische systemen te begrijpen en te voorspellen, dus zeker interessant om de resultaten ervan eens te vergelijken met de bestaande oplossingsmethoden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: state space

ukster schreef: zo 11 jun 2023, 14:15 ic := [y1(0) = 0, D(y1)(0) = 0]
opgenomen in de opdracht: ResponsePlot(sys, Step(1), output = y1(t), initialconditions = ic, duration = 1)
geeft Error, (in DynamicSystems:-Simulate) initial conditions for a state-space model must be a Vector.

Nu nog uitzoeken hoe dat moet en of ic wel compleet is, (de toestandsvariabelen zitten er immers nog niet in)
bedoel je dit?
ic := [y1(0) = 0, D(y1)(0) = 0, x1(0) = 0, x2(0) = 0, x3(0) = 0]
Ik verwacht iets genre

ic := [x1(0) = 0, x2(0) = 0, x3(0) = 0]

De toestandsvariabelen specifiëren is voldoende. Probeer dan nog eens opnieuw...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: state space

ingevoerd: ic := [x1(0) = 0, x2(0) = 0, x3(0) = 0]
Helaas, nog steeds dezelfde melding!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: state space

Ik zal eens proberen in matlab.

Reageer