Warmte uit huis houden (thermodynamica)

Moderator: physicalattraction

Berichten: 50

Warmte uit huis houden (thermodynamica)

Hey, het is er de tijd voor het jaar voor.

Hitte alom en iedereen tracht op zijn/haar/X manier om de warmte buitenshuis te houden.
Ik ga enkele zaken opnoemen die ik al tegenkwam. Vaak met hun (volgens mij) fouten.

Ik denk aan warmte die binnenkomt door a) geleiding door je muren/ramen enz. b) straling door zonlicht die warmte geeft. C: convectie door ... tja door wat :-)

Graag zou ik een discussie hier hebben over het wel en wee van koelte in huis brengen/houden.
Vul me aan, verbeter me als ik fout ben aub.

1- Ramen open want dan voel je door de tocht dat het kouder wordt.. FOUT: je brengt de warmere wind binnen waardoor de inhoud van je huis die temperatuur gaat aannemen. Je voelt frisser aan omdat je de tocht verward met koelere temperaturen.
2- Ramen dicht maar een ventilator.. Twijfelgeval: je huis warmt op hetzelfde tempo op, maar je zal je frisser voelen door de tocht van de ventilator.
3- Ramen dicht zodra de temperatuur buiten hoger is dan die binnen. JUIST. De warme wind kan je huis niet opwarmen, maar dan enkel heb je de stralingswarmte + de warmtegeleiding doorheen je muren die zich accumuleert en zo de temperatuur doet stijgen.
Wel langzamer dan met open ramen.
4a- Zonlicht in huis blokkeren (bijvoorbeeld door de gordijnen te sluiten): FOUT, de warmte komt evengoed binnen door straling maar zal iets langer er over doen om zich te verspreiden.
4b- Zonlicht in huis blokkeren door iets tegen je raam te kleven aan de binnenkant: FOUT: zelfde als 4A. Mogelijk zal de warmte minder afstand afleggen en zal er een deel sneller terug door geleiding naar buiten gaan, maar nog steeds niet OK.
5- Zonlicht blokkeren aan buitenkant van de raam: JUIST, de warmte van straling wordt tegengehouden en zal niet doorheen het glas van je raam binnendringen.

Ikzelf gebruik item 3 en 5. Ik heb screens die ik sluit voordat er zonnestraling op mijn ramen valt, en vanaf dat de temperatuur buiten hoger begint te worden dan binnen gaat alles onherroepelijk dicht. 's Nachts (of laat in de avond), als de temperatuur buiten < binnen: alles open.

Hebben jullie nog juiste/foute aannames om het hoofd (in huis) koel te houden? Welke broodje aapverhalen kennen jullie zo nog?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

1- Ramen open want dan voel je door de tocht dat het kouder wordt.. FOUT: je brengt de warmere wind binnen waardoor de inhoud van je huis die temperatuur gaat aannemen. Je voelt frisser aan omdat je de tocht verward met koelere temperaturen.
Hangt er van af. Als de temperatuur van de buitenlucht hoger is dan die binnen (wat met heel warm weer vaak het geval zal zijn) heb je gelijk. Dan is een ventilator beter.
2- Ramen dicht maar een ventilator.. Twijfelgeval: je huis warmt op hetzelfde tempo op, maar je zal je frisser voelen door de tocht van de ventilator.
Jouw zweet zal sneller verdampen door de luchtstroom en je zo afkoelen. Dus het werkt zeker tenzij de luchtvochtigheid heel hoog is.
3- Ramen dicht zodra de temperatuur buiten hoger is dan die binnen. JUIST. De warme wind kan je huis niet opwarmen, maar dan enkel heb je de stralingswarmte + de warmtegeleiding doorheen je muren die zich accumuleert en zo de temperatuur doet stijgen.
Wel langzamer dan met open ramen.
Mee eens.
4a- Zonlicht in huis blokkeren (bijvoorbeeld door de gordijnen te sluiten): FOUT, de warmte komt evengoed binnen door straling maar zal iets langer er over doen om zich te verspreiden.
Als het witte of bijna witte gordijnen zijn kunnen ze het zonlicht als licht weer naar buiten reflecteren. Warmtestraling komt moeilijk door ruiten heen.
4b- Zonlicht in huis blokkeren door iets tegen je raam te kleven aan de binnenkant: FOUT: zelfde als 4A. Mogelijk zal de warmte minder afstand afleggen en zal er een deel sneller terug door geleiding naar buiten gaan, maar nog steeds niet OK.
Met ook nog eens het risico dat het raam heel heet wordt met grote tenmperatuurverschillen en dan barst.
5- Zonlicht blokkeren aan buitenkant van de raam: JUIST, de warmte van straling wordt tegengehouden en zal niet doorheen het glas van je raam binnendringen.
Inderdaad beter.

Berichten: 3.934

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

die ventilator is geen twijfel geval mits je de lucht daarvan langs jezelf laat blazen. Je lichaamstemperatuur is 37 graden en bewegende lucht zorgt voor een slechtere isolatie laag tussen jou en de omgeving. Daardoor krijg je het minder warm omdat het laagje lucht rond je huid werkelijk dan minder warm is. en voor de beleving van warmte gaat het juist om dat laagje rondom je huid. een ventilator gebruikt voor dezelfde afkoeling van het laagje lucht rond je huid factoren minder energie dan een airco.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

Is dat niet omdat de convectiecoëfficiënt h verhoogt, waardoor je meer warmtetransport krijgt door convectie eerder dan doordat het laagje lucht rond je huid minder warm is?

Berichten: 405

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

's nachts alles open, overdag alles dicht.

Berichten: 50

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

Ik heb het inderdaad over de echte temperatuur in huis, niet de gevoelstemperatuur die een mens ervaart.

Berichten: 3.934

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

wnvl1 schreef: zo 18 jun 2023, 20:07 Is dat niet omdat de convectiecoëfficiënt h verhoogt, waardoor je meer warmtetransport krijgt door convectie eerder dan doordat het laagje lucht rond je huid minder warm is?
het eerste is denk ik de oorzaak en het 2e het gevolg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

Je kan ook beredeneren dat je door de snelheid van de lucht, je iets meer warmtetransport hebt uit het lichaam naar de omgeving, en dat bijgevolg het laagje lucht rond het lichaam net iets warmer is.

Berichten: 3.934

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

wnvl1 schreef: ma 19 jun 2023, 11:11 Je kan ook beredeneren dat je door de snelheid van de lucht, je iets meer warmtetransport hebt uit het lichaam naar de omgeving, en dat bijgevolg het laagje lucht rond het lichaam net iets warmer is.
je zou daar een plaatje van moeten tekenen denk ik met de lucht temperatuur als functie van de afstand tot je lichaam. Hoe verklaar je daarmee een warm laagje? ik ging ervan uit dat de temperatuur altijd afneemt in de richting van een warm lichaam naar een koeler lichaan of omgeving.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

Ik vergelijk de gradiënt van de temperatuur bij stilstaande lucht versus bewegende lucht. Als de lucht kouder is dan de persoon, dan zal de temperatuur afnemen van de persoon weg. Ik kan mij inbeelden dat in sommige gevallen de temperatuur bij snel bewegende lucht minder snel afneemt omdat er meer warmte uit het lichaam kan ontsnappen en de lucht dus meer warmte kan oppikken.

$$Q=hA\Delta T$$

Anderzijds wordt de lucht bij beweging sneller vervangen door nieuwe lucht. Dat is dan weer een effect dat in de andere richting wijst.

Zal er wat vanaf hangen hoe zwaar de verschillende effecten doorwegen. Het kan zeker ook zijn dat je gelijk hebt.

Berichten: 3.934

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

zit blijkbaar meer achter dan je denkt. misschien maar een afgesplitst topic van maken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

Die h komt voor in het Nusselt getal. Dat is ook zo een dimensieloos getal als het Reynolds getal enzo. Er kunnen dan links gelegd worden tussen het Nusselt getal en andere dimensieloze getallen uit de vloeistoffenmechanica. Veel van die relaties zijn wel gewoon experimenteel vastgelegd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nusselt_number

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

Ik ben erg blij met me huurhuis uit 1930.
Probleem wat ik merk is dat alle muren in me huis opwarmen, en daar is weinig tegen te doen, zeker als de warmte langer aanhoud zoals nu.

Gordijnen dicht overdag scheelt wel iets, maar de hoeveelheid opgenomen warmte, raakt het huis niet kwijt gedurende de nacht. Ik zit wel te denken of ik niet kan maken, met pc fans, op twee roosters, die dan in de nacht zorgen voor tocht.
Bij echt warmte nachten werkt dit helaas niet, omdat dan het temperatuur verschil te klein is.

Ik zit wel eens aan iets van een airco te denken, maar dat is alleen maar interessant voor 2 a 3 maanden per jaar.
Ik kan op zich goed tegen warmte, maar vind het wel minder als ik slapen wil.

Berichten: 864

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

de warmte van de lucht in het huis en de snelheid waarmee een mens warmte verliest zijn twee verschillende dingen.
Een ventilator zorgt dat zweten effectiever werkt doordat je zweet sneller verdampt.
Een ventilator zorgt ook voor opwarming van een ruimte omdat door wrijving warmte ontstaat.

als je de ramen aan de schaduwzijde van je woning open zet
kan dit afhankelijk van de temperatuur wel degelijk koeling geven ten opzichten van volledig gesloten ramen

Berichten: 3.934

Re: Warmte uit huis houden (thermodynamica)

boertje125 schreef: ma 19 jun 2023, 21:16 Een ventilator zorgt dat zweten effectiever werkt doordat je zweet sneller verdampt.
Een ventilator zorgt ook voor opwarming van een ruimte omdat door wrijving warmte ontstaat.
alleen de langsblazende lucht zorgt al voor afkoeling. een ventilator is maar een zeer beperkt vermogen, die van mij is maar 30 watt. Het vermogen waarmee je ruimte opwarmt ligt vele malen hoger.
net even gemeten onder een tshirt bij 27 graden omgevingstemperatuur
huid temperatuur zonder ventilator=34.1grC
huid temperatuur met ventilator=33.6grC
Dat lijkt niet veel verschil, maar is wel het verschil tussen koel aanvoelen of warm.

Reageer