Nut warmtepomp

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Nut warmtepomp

Ik help de eigenaar van dit huis mee met de renovatie. De bijbouw die je hier ziet is een slaapkamer. Deze bijbouw is helemaal niets geïsoleerd. Dak is van beton. In de winter is het dan ook koud in de kamer en is alles aangeslagen. De eigenaar heeft geen zonnepanelen.

Een optie voor de eigenaar zou zijn om een warmtepomp te installeren? Vraag is of dit zin heeft of verloren geld is in zo een kamer die toch helemaal niet geïsoleerd is?

Het dak isoleren kan ook een optie zijn, dat zou kunnen aan de binnenkant mits plaatsen van een vals plafond. Buitenkant van dak isoleren is een heel stuk duurder. Vraag is opnieuw of dat nuttig is als de muren niet geïsoleerd zijn. De muren aan de buitenkant isoleren gaat duur zijn en veel werk. Dan zou je eigenlijk alle muren van heel het huis moeten isoleren.

Wat zou de beste investering zijn om een iets beter klimaat te hebben in de winter?
IMG_20230624_211010.jpg
IMG_20230624_210922.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Nut warmtepomp

wnvl1 schreef: za 24 jun 2023, 22:43 Wat zou de beste investering zijn om een iets beter klimaat te hebben in de winter?
om te beginnen alle muren van het huis isoleren. Als dat spouwmuren zijn met een spouw van 5 cm dan kan dat voor een prijs die je ook als je thermostaat niet huizenhoog staat in enkele jaren terugverdient bij de huidige brandstofprijzen.Goedkoper en rendabeler is geen enkele andere maatregel.
https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/m ... urisolatie
Ik denk dat je de muren van dat huis voor de prijs van één warmtepomp drie keer kunt vullen....

en dat betonnen dakje zou ik niet aan de binnenzijde isoleren tenzij je dat 100% zeker lucht/dampdicht kunt doen. Ook al bij geringe binnenluchtlekkage richting het dak is dat vragen om vocht- en schimmelproblemen door condens tegen dat koude dak.
Roofmate of iets dergelijks buiten op dat dak is de betere oplossing
83d366e8-4ef0-4a43-9802-933e9f10d35f_400.jpg
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Nut warmtepomp

De spouwmuren kunnen helaas niet opgevuld worden. Daar is iemand voor komen kijken. De spouw is veel te dun.
Het dak isoleren aan de buitenkant kom ik op 3000eur als we dat zelf doen. We zijn daar niet ervaren in, dus daar hangt ook een risico aan vast. Het huidige dak ziet er wel nog goed uit, dus het dak zou vernieuwd worden juist voor de isolatie. Vraag is of dat voldoend oplevert als de muren en de vloer niet geisoleerd zijn.

Berichten: 3.934

Re: Nut warmtepomp

een warmtepomp doet feitelijk niet meer dan elektriciteit omzetten in warmte met een effeciency van iets van 400% ipv 100%. met als nadeel dat de temperatuur beperkt is. dus zonder goede isolatie betaal je in de winter nog steeds veel stroom en wordt het niet warm genoeg door het beperkte temperatuurverschil en slechte isolatie. dus ik den k dat het toch begint met isoleren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Nut warmtepomp

Wat best te doen wordt mede bepaald door het temperatuurverschil tussen kamerlucht en buitenlucht wat de bewoner in de winter wil.
Zonder duidelijke doelstelling is iedere discussie vrij zinloos.

Het warmteverlies door het huidige dak hangt sterk af van de soort beton en de betondikte, beiden wellicht onbekend.

Het dak kan wel aan de binnenkant geïsoleerd worden mits je ventilatie-openingen naar de buitenlucht maakt tussen dak en isolatie. Dat kunnen simpele boorgaten zijn met een buisje erdoor om te vermijden dat de spouwmuur ook geventileerd wordt. De openingen afdichten met gaasjes om te vermijden dat insecten onder het dak nestelen.
Als isolatie binnen tegen het dak gespoten of gelijmd kan worden zijn geen ventilatiegaten nodig, maar dat soort isolatie wil niet iedereen vanwege brandbaarheid. Glaswol of steenwol isolatie is wat dat betreft beter maar dan moet je ventileren.
Voor isolatie aan de binnenzijde van de muren geldt hetzelfde verhaal.

Maar voor je beslist eerst een duidelijke doelstelling met de bewoner overeenkomen. Daarna rekenen. Daarna eventueel uitvoeren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Nut warmtepomp

Voor de duidelijkheid: met ventilatiegaten bedoel ik horizontale gaten door de zijmuur, niet verticaal door het dak.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Nut warmtepomp

Zoiets kan dus zonder ventilatie?
idelco_pir_alu_uni_thumbnail_2_1_1_1_9218.jpg
Buitenmuren isoleren is geen optie. Dan moet er een nieuwe gevelsteen geplaatst en dat is moeilijk bij de ramen. Gaten boren in de zijmuur is op zich geen probleem. Ik zal eens de dikte van het betondak meten. Doelstelling is 14° ofzo in de winter in de avond. Zeker geen 20°.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Nut warmtepomp

Het kan zonder ventilatie als je denkt dat je het dampdicht (luchtdicht) kunt installeren, of de isolatieplaten over het gehele oppervlak tegen het dak en zijmuur lijmt zodat er geen tussenruimte is.

Bedenk wel dat PIR , en ook PUR en PS platen brandbaar zijn.
PIR en PUR geven bij brand bovendien giftige (dodelijke) dampen. Ik zou dat spul niet boven m'n bed willen.

Muren aan buitenzijde isoleren is geen optie, maar aan binnenzijde wel. Is niet wezenlijk anders dan dak aan binnenzijde isoleren.

"Doelstelling is 14° ofzo". Mooi, maar bij welke buitentemperatuur? Het gaat bij warmteverlies immers om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten.

Ik denk dat in de winter 14°C binnen te ambitieus is en alleen mogelijk is met niet alleen isolatie maar dat bovendien een of andere vorm van verwarming nodig is.
De enige warmtebron voor de slaapkamer is nu de warmteproductie van de slaper (enkele tientallen Watt) en de warmtelek van woonhuis naar slaapkamer. Wellicht een deur die open kan staan?

Isolatie produceert geen warmte. Het is slechts een warmteweerstand tussen binnen en buiten.
Net als bij elektriciteit is er over een weerstand alleen een spanningsverschil (temperatuurverschil) als er een stroomsterkte (warmtelek) door loopt. Anders gezegd: hoe groter de weerstand (isolatiedikte) des te lager de stroomsterkte (warmtelek) bij een gegeven spanningsverschil (temperatuurverschil).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Nut warmtepomp

Die 14°C was bedoeld bij iets rond de 0°C. Deur open zetten gaat weinig effect hebben, tussen de slaapkamer en de living is nog een halletje dat onverwarmd is. De living heeft alleen een houtkachel en is de winter is de living ook geen 18°C.

Hoeveel cm isolatie zou je voorstellen voor de muren om enig effect te hebben. De plafond isolatie kan dik want er is wel een echt hoog plafond. Aan de muren ben je wel wat beperkt door het ruimteverlies dat het met zich meebrengt.

Het risico op brandgevaar zal ik doorgeven aan de eigenaar.

Berichten: 405

Re: Nut warmtepomp

Ik heb eens een klein stukje PIR in brand gestoken. Het ging vanzelf uit. Het vormt een laagje roet dat het vuur verstikt. Pur heb ik niet geprobeerd. EPS (piepschuim) is gevaarlijk in je huis en isoleert niet beter dan steen- of glaswol. Steen- of glaswol is denk ik het veiligst, maar PIR isoleert veel beter en heeft voordelen mbt. ventilatie. Het kan helemaal afsluiten zodat in het materiaal zelf geen condens ontstaat. Je moet een isolatielaag altijd aan de koude kant ventileren. Als je het aan de warme kant doet dan kan er warme lucht op koudere plaatsen komen, daar afkoelen en vocht loslaten. Daardoor kan je isolatielaag kletsnat worden en niet meer werken.
Isolatiemateriaal wordt geklasseerd naar de thermische geleidbaarheid. Zie daarvoor: https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_geleidbaarheid . Als je in de bouwmarkt naar isolatiemateriaal kijkt staat daar doorgaans een λ-waarde op vermeld.
Voor de brandbaarheid van materialen kan je kijken naar de brandklasse. Let wel dat er op dat systeem kritiek is van onder andere brandweerlieden. Het gaat om brandbaarheid van ingebouwde materialen. Soms kunnen brandbare materialen zo worden ingepakt dat ze een brandklassetest goed doorstaan maar in een praktijksituatie toch aan de brand bijdragen. Ook de normen zelf staan ter discussie. Zo wordt gekeken wat een product doet tot 700³C. Maar in een echte brand kan de temperatuur veel hoger worden dan dat. Steenwol en glaswol bevatten veel lucht en kunnen bij extreem hoge temperaturen ook branden.

Je kan die slaapruimte aan de buitenkant isoleren of gewoon niet gebruiken in de winter. Er zijn materialen op de markt die de buitenmuur een mooie traditionele uitstraling kunnen geven ook als hij nieuw is.

Buren van mij hebben een huis aan de buitenkant geïsoleerd met EPS en daaromheen kunststof platen laten aanbrengen die eruitzien als een gestucte muur. Ik zou er zelf niet durven wonen maar het ziet er netjes uit. Het ziet er zelfs traditioneler uit dan het was.

Berichten: 405

Re: Nut warmtepomp

wnvl1 schreef: zo 25 jun 2023, 12:53 Die 14°C was bedoeld bij iets rond de 0°C. Deur open zetten gaat weinig effect hebben, tussen de slaapkamer en de living is nog een halletje dat onverwarmd is. De living heeft alleen een houtkachel en is de winter is de living ook geen 18°C.

Hoeveel cm isolatie zou je voorstellen voor de muren om enig effect te hebben. De plafond isolatie kan dik want er is wel een echt hoog plafond. Aan de muren ben je wel wat beperkt door het ruimteverlies dat het met zich meebrengt.

Het risico op brandgevaar zal ik doorgeven aan de eigenaar.
Hoe dikker hoe beter. Je zou kunnen kijken hoeveel een dikkere isolatielaag kost en wat ie oplevert aan verminderde stookkosten. Maar het welbevinden in de ruimte zal ook stijgen met betere isolatie. Dat is niet in geld uit te drukken. In de zomer houdt goede isolatie trouwens ook een hoop warmte buiten.

Isolatie levert geen warmte op. Het gaat alleen warmteverlies tegen. Als je niet stookt wordt het uiteindelijk ook in een goed geïsoleerd huis binnen net zo koud als buiten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Nut warmtepomp

wnvl1 schreef: zo 25 jun 2023, 12:53 Die 14°C was bedoeld bij iets rond de 0°C. Deur open zetten gaat weinig effect hebben, tussen de slaapkamer en de living is nog een halletje dat onverwarmd is. De living heeft alleen een houtkachel en is de winter is de living ook geen 18°C.

Hoeveel cm isolatie zou je voorstellen voor de muren om enig effect te hebben. De plafond isolatie kan dik want er is wel een echt hoog plafond. Aan de muren ben je wel wat beperkt door het ruimteverlies dat het met zich meebrengt.

Het risico op brandgevaar zal ik doorgeven aan de eigenaar.
Wat zijn de afmetingen van die slaapkamer?

De eigenaar zal moeten beslissen hoeveel ruimteverlies hij aan de muren wil accepteren, maar het lijkt me niet dat 10 of zelfs 15 cm (voor glaswol plus afwerkplaten) een probleem is. Zo klein ziet het er op de foto niet uit, vooral niet in de lengte, of zijn het twee kamertjes achter elkaar?

Alleen het dak isoleren lijkt me niet voldoende want ik vermoed dat dat in dit geval niet meer dan een derde van het totale warmteverlies is.

De slaper(s) volledig omringen met brandbare materialen zoals PIR, PUR, EPS lijkt me niet gezond.

Glaswol of steenwol zijn op zich niet brandbaar maar bevatten een klein beetje lijm om de vezels bij elkaar te houden, Die lijm is wel brandbaar.

Glaswol weegt minder dan steenwol, maar is hinderlijker te verwerken. Gebruik heel goed mondmasker want anders hoest je je longen uit je lijf.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Nut warmtepomp

10cm gaat er wel af. Vervelende is het aanwerken van het raam. Die ramen zijn nog redelijk recent geplaatst door de vorige eigenaar. Vervelend om dan vensterbank en aanwerking af te moeten breken. Ook stopcontacten moeten verlengd worden.
IMG_20230625_175031.jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Nut warmtepomp

No gain without pain.

Ik zie niet waarom de vensterbank afgebroken zou moeten worden. De Isolatie kan rondom het raam en onder de vensterbank afgeschuind worden, of dunner gemaakt, of een rand zonder isolatie.
Dat kan eventueel ook rondom de stopcontacten.

Niet iedere vierkante cm muur hoeft even dik, of überhaupt geïsoleerd te worden.

Berichten: 405

Re: Nut warmtepomp

Pinokkio schreef: zo 25 jun 2023, 20:12 No gain without pain.

Ik zie niet waarom de vensterbank afgebroken zou moeten worden. De Isolatie kan rondom het raam en onder de vensterbank afgeschuind worden, of dunner gemaakt, of een rand zonder isolatie.
Dat kan eventueel ook rondom de stopcontacten.

Niet iedere vierkante cm muur hoeft even dik, of überhaupt geïsoleerd te worden.
Ik zou indien mogelijk geen dunne plekken maken. Dat zijn kou-bruggen. En kou betekent vocht. Je kan inderdaad rondom het raam ook isoleren en afschotten zodat het er toch netjes uitziet. De muur lijkt dan wat dikker. En dat is ie dan natuurlijk ook.
Stopcontacten naar voren halen is niet zo moeilijk als het lijkt. Je moet misschien wat draden verlengen maar daar zijn kroonsteentjes en lasklemmen voor uitgevonden. Alles te verkrijgen bij de bouwmarkt. Voorzichtig als je ze open schroeft. Maar het zijn geen ingewikkelde dingen. Je komt er wel uit.

Reageer