Lamp aanduiding

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Lamp aanduiding

Ik word horendol van al die aanduidingen op het doosje van een lamp, kan de overheid daar misschien eens wat aan doen? Mijn voorstel zou zijn: het aantal lumen in het grootste lettertype; minder verschillende versies van het vermogen; en het aantal "kWh/1000h" in twee significante cijfers, net zoals het aantal watt.

lamp.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Lamp aanduiding

Ik moet zeggen dat ik het vermogen van een vergelijkbare gloeilamp (hier dus 40 W) nog altijd het duidelijkst vind. Dat is natuurlijk door wat ik gewend was.

Overigens begrijp ik niets van dit doosje. Ik heb hier een 40 W gloeilamp (echt 40 W, dus) met energielabel E.
Jij hebt een LED-lamp die 11% van dat vermogen nodig heeft voor dezelfde hoeveelheid licht en die heeft label F.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

sinds 2021 zijn de energielabels verandert. De nieuwe zijn strenger. alleen erg onhandig dat er deels dezelfde codes gebruikt zijn die nu een andere specificatie hebben. dan krijg je dus dit soort onhandigheden als 40 W gloeilamp (echt 40 W, dus) met energielabel E en Jij hebt een LED-lamp die 11% van dat vermogen nodig heeft voor dezelfde hoeveelheid licht en die heeft label F.
https://www.energielabel.nl/apparaten/v ... %20zuinig).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Lamp aanduiding

Ik weet niet precies wanneer ik die gloeilamp gekocht heb (voor een lavalamp), maar dat is nog niet zo lang geleden. De productiedatum weet ik natuurlijk niet.

Maar een LED-lamp met label F? Wat voor lamp krijgt dan label A of B?

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

Xilvo schreef: za 01 jul 2023, 21:13 Ik weet niet precies wanneer ik die gloeilamp gekocht heb (voor een lavalamp), maar dat is nog niet zo lang geleden. De productiedatum weet ik natuurlijk niet.

Maar een LED-lamp met label F? Wat voor lamp krijgt dan label A of B?
staat zo te zien hier:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 15&from=EN
Energie-efficiëntieklasse

Totaal netspanningsrendement TM (lm/W)

A

210 ≤ TM

B

185 ≤ TM < 210

C

160 ≤ TM < 185

D

135 ≤ TM < 160

E

110 ≤ TM < 135

F

85 ≤ TM < 110

G

TM < 85

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

in de Lumen zit de ooggevoeligheid verwerkt. dus klasse A zal dan waarschijnlijk een led zijn met een golflenge van iets boven de 500nm die door een heel efficiente powersupply wordt aangestuurd. Dus geen wit licht.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

je zou dan uit moeten rekenen wat het rendement moet van watt elektriciteit naar watt licht zijn om aan klasse A te voldoen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Lamp aanduiding

Dat is dan behoorlijk veel strenger geworden. Die gloeilamp van mij komt op 9,75 lm/W, helemaal onderin de nieuwe categorie G.
HansH schreef: za 01 jul 2023, 21:38 in de Lumen zit de ooggevoeligheid verwerkt. dus klasse A zal dan waarschijnlijk een led zijn met een golflenge van iets boven de 500nm die door een heel efficiente powersupply wordt aangestuurd. Dus geen wit licht.
Ik vond een wit licht lamp die net aan categorie A komt, met 806 lm bij 3,8 W.
Het theoretisch maximum is 683 lm/W, inderdaad bij monochromatisch licht van 550 nm.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

ok je bedoelt dan met een rendement van 100% op 550nm als theoretisch maximum? is die lamp dan toevallig een laser koplamp van een auto of zoiets? want voor rood en blauw kom je niet boven de 20% van de lumen curve. alleen lasers hebben nog een hoger rendement dan LED's

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Lamp aanduiding

Theoretisch maximum dus in de praktijk niet te realiseren. Ik betwijfel of het rendement van lasers zo groot is.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

Xilvo schreef: za 01 jul 2023, 21:58 Theoretisch maximum dus in de praktijk niet te realiseren. Ik betwijfel of het rendement van lasers zo groot is.
diode lasers hebben een rendement van ca 50%. Om die reden worden ze steeds meer toegepast in autoverlichting.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

in koplampen gebruiken ze blauwe lasers met gele fosfor om wit licht te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: Lamp aanduiding

jkien schreef: za 01 jul 2023, 19:02 .. in twee significante cijfers, net zoals het aantal watt
Opmerkelijk: het tweede significante cijfer blijkt niet te kloppen. Met een wattmeter meet ik dat de lamp 4.0 W gebruikt, en de lichtintensiteit is 470 lm, zodat de lamp 118 lm/W is, dat is categorie E. Maar het opgegeven verbruik is 4.5 W, zodat de lamp op papier 104 lm/W is, dus de slechtere categorie F.

Technicus
Berichten: 1.167

Re: Lamp aanduiding

Bij lage vermogens zijn de goedkopere verbruiksmeters niet erg accuraat. Daarnaast nemen die blindstroom lang niet altijd goed mee, wat juist bij ledlampen aanwezig is. Ga er maar vanuit dat de fabrikant écht wel zijn best doet om een zuinig label te plakken als dat kan.

Berichten: 3.934

Re: Lamp aanduiding

De netspanning kan varieren waardoor het vermogen wat de lamp opneemt ook zal varieren. dus dan zal die lichtintensiteit ook minder zijn als de spanning lager is. of heb je die intensiteit ook gemeten?

Reageer