Aromatische verbindingen in menselijk lichaam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 303

Aromatische verbindingen in menselijk lichaam

Dag,

Ik heb sterk de indruk dat cyclische verbindingen in het menselijke lichaam vrijwel allemaal aromatisch zijn (en dus stabiel), denk aan purines in DNA. Klopt dat? En zijn er ook voorbeelden van anti-aromatische verbindingen in het menselijke lichaam?

Gr. en dank!
Philip Voets

Berichten: 303

Re: Aromatische verbindingen in menselijk lichaam

P.M.: ik heb glucose en verwachte structuren buiten beschouwing gelaten door ontbreken van pi-bindingen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Aromatische verbindingen in menselijk lichaam

PhilipVoets schreef: zo 09 jul 2023, 20:40 Dag,

Ik heb sterk de indruk dat cyclische verbindingen in het menselijke lichaam vrijwel allemaal aromatisch zijn (en dus stabiel), denk aan purines in DNA. Klopt dat? En zijn er ook voorbeelden van anti-aromatische verbindingen in het menselijke lichaam?

Gr. en dank!
Philip Voets
Anti-aromatisch zeker niet. Anti-aromatische verbindingen zijn dermate instabiel dat ze vrijwel altijd direct omzettetn in iets anders; en sowieso zijn ze alleen via moeilijke omwegen te maken. Nu is de natuur zeer goed in staat tot moeilijke syntheses via ingewikkelde routes, maar dan wel als er ook een evolutionair voordeel te behalen is.

Een voorbeeld van een niet-aromatische, cyclische verbinding die geen suiker is, maar wel pi-bindinge heeft, is proline.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 303

Re: Aromatische verbindingen in menselijk lichaam

Hartelijk dank!

Reageer